2021. szeptember 24., péntekMa Gellért napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
2021.09.24. Gellért Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 303,00 Ft | CHF: 328,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Átalakult az uniós báránypiac, és ebből végre mi is profitálunk

Hirdetés

Átalakult az uniós báránypiac, és ebből végre mi is profitálunk

Az elmúlt években tapasztalt kismértékű juhhúsfogyasztás-bővülési trendet megtörte a tavalyi, sok szempontból rendhagyó piaci folyamatokat elindító év, épp ezért vár javulást a belföldi fogyasztást immár negyedik esztendeje uniós marketingtámogatással ösztönző Juh Terméktanács az éttermi báránynapoktól. Az elmúlt időszakban rendre 30-35-38 dekagrammos éves egy főre eső magyar bárány- és juhhúsfogyasztás ugyanis 2020-ban mintegy negyven százalékkal visszaesett, részben amiatt, hogy az éttermek és vendéglátóhelyek időszakosan bezárásra kényszerültek a járvány miatt.

„Nagyjából évi 15-20 dekagrammnyi átlagos fogyasztás köthető a vendéglátáshoz, de a tavalyi trendváltozásnak nem ez volt a fő oka, hanem az európai piacon a brexit és a kínai bevásárlások felfutása miatt tapasztalt extrém kereslet, ami a kiemelkedően jó felvásárlási árak miatt gyakorlatilag minden mozdítható jószágot kiszívott az országból” – mondta az Indexnek Kukovics Sándor, a Juh Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ekkora piaci vákuumra az elmúlt húsz évben nem volt példa.

A brexit miatt a piacról kieső brit bárányokat ugyanis a hagyományos importőrök, az ausztrál és az új-zélandi farmerek sem pótolták. Utóbbiak számára ugyanis még mindig jobban megéri a vámkedvezmények miatt akár olcsóbban is Kínába exportálni, mint az igényes uniós piacra. Emiatt azonban 2020-ban abszolút hiány volt az uniós báránypiacon, és megérte a magyar termelőknek is a párhetes életkorban értékesített könnyű bárányról némi továbbtartással, hizlalással átállni a nehézbárányra.

Az utóbbi súlykategóriába tartozó állatok kivitele negyven százalékra ugrott az élőállatexporton belül 2020-ban 

Hirdetés

– ismertette a piaci változásokat Kukovics Sándor. Az elmúlt években az élénkülő kereslet hatására kezdett megváltozni a hazai juhállomány is: a korábban száz százalékban a gyapja miatt értékes merinófajta tartása visszaszorulóban van a húsfajták javára, így a merinók aránya hetven százalék körüli szintre csökkent. 

Az idén az aszály miatti költségemelkedést leszámítva hasonlóan jó évük van a hazai juhászoknak az export miatt: maradt az élénk európai kereslet és a magas felvásárlási ár is – mondta az ügyvezető igazgató. Az uniós bárány- és juhhúsimport 25 százalékkal esett vissza 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A szakember arra számít, hogy

a következő három–öt évben is kitarthat a kedvező piaci helyzet, mivel egyetlen európai versenytárs sem tudja ezt a piaci rést többlettermeléssel betölteni.

A francia juhtartók a kismértékű termelésnövelés ellenére is mindössze a belföldi fogyasztásuk 50-55 százalékát elégítik ki. A spanyol ágazat pedig a 2008-as válságot követő tömeges munkanélküliség és vásárlóerő-csökkenés miatt folyamatos zsugorodásban van, és ugyan a hazai kereslet 140 százalékának megfelelő juhhúst állít elő, a belföldi fogyasztáson felüli mennyiséget elsősorban Észak-Afrikában és a Közel-Keleten, valamint Hongkongban értékesítik. A német juhágazat pedig mindössze negyven százalékban fedezi az ottani fogyasztást. Ez utóbbi egyre növekvő jelentőségű piacot jelent a magyar tenyésztőknek.

De nemcsak a kínálati oldal változott, hanem az európai fogyasztói szokások is, mivel a hagyományos húsvéti, augusztusi és karácsonyi fogyasztási csúcsokhoz képest már év közben is többször szeretne jó minőségű bárányhúst az európai vásárló. A hazai gyakorlat szerint előállított, két-három-négy hónapos korban levágott bárányok húsa ugyanis az idősebb, legeltetett jószágok vörös húsához képest közelebb áll a baromfifélék fehér (mellhús) húsának minőségéhez, viszont a juhászok szerint az élettani hatásai annál kedvezőbbek. 

Sült bárányhús egy étterem konyháján 2020. augusztus 3-án

Sült bárányhús egy étterem konyháján 2020. augusztus 3-án

Fotó: Vasvári Tamás / MTI

Báránynapok az éttermekben

A Juh Terméktanács a spanyol társszervezettel (INTEROVIC) közösen elnyert uniós támogatásból szervezett fogyasztásösztönző és lakossági tájékoztató és népszerűsítő kampány keretében idén augusztus 28–29-én, illetve szeptember 24–25-én megtartandó báránynapokkal elsősorban a fiatalabb városi népességet szeretné megszólítani. Kukovics Sándor szerint a csatlakozott éttermekben különleges, bárányhús felhasználásával készülő ételeket lehet majd kóstolni. Az augusztus végi időpontra már több mint 25 étterem jelentkezett be az ország minden pontjáról, de egészen az utolsó pillanatig csatlakozhatnak a vendéglátóegységek. Bíznak benne, hogy a csatlakozó éttermek száma meghaladja a tavalyi értéket (56 étterem). Az éttermek listája a terméktanács honlapja mellett az akció közösségimédia-oldalán, illetve hivatalos oldalán is elérhető. Utóbbin egyébként a juhhúsfogyasztás élettani, a legeltető állattartás környezetre […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2021/08/25/atalakult-az-unios-baranypiac-es-ebbol-vegre-mi-is-profitalunk/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Szuperhitelre pályázhatnak az aszkéta lakások

Szuperhitelre pályázhatnak az aszkéta lakások

A piaci hírek szerint október 4-től több banknál is el lehet kezdeni a lakáshitelpiac legújabb …