2021. október 21., csütörtökMa Orsolya napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
2021.10.21. Orsolya Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Akár évekig is ilyen magas maradhat a benzin ára

Hirdetés

Akár évekig is ilyen magas maradhat a benzin ára

Pénteken egyaránt 9-9 forinttal emelkedett a 95-ös benzin és a gázolaj átlagára. Így előbbi literenként 482, utóbbi 493 forintba kerül átlagosan. Az áremelkedés azonban várhatóan itt nem áll meg, bár a 600 forintos szintet, amiről a héten már több találgatás is megjelent, már valószínűtlennek tartja Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Úgy véli, hogy ugyan most egy komolyabb globális energiaválság van kibontakozóban, azonban most nem a kőolaj árváltozása a legkritikusabb pont, bár kétségtelenül arra is hatással van, hogy az elmúlt évek elmaradt energiapiaci beruházásai miatti – a hétfői OPEC-döntés következtében részben mesterséges – kapacitásszűkére rázúdult a pandémia utáni élénk ipari kereslet, illetve az ázsiai vagyonosodó középosztály újonnan jelentkező energiaigénye.  

Most alapvetően a gázpiaci pánik mozgatja a kőolaj árát is, mivel számos helyen kezdtek a dízel és a fűtőolaj készletezésébe, ami szintén felhajtja az árakat

– mondja az elemző. Miután az elmúlt télen az északi félteke sűrűn lakott vidékeit, beleértve decemberben Kínát, majd februárban Európát, tavasszal pedig az USA déli államait, alaposan megkínozta a klímaváltozás miatt egyre gyengülő sarki levegőáramlásból leszakadó hidegbetörés, az egyes kormányok érthetően szeretnék elkerülni a hasonló helyzeteket. Ezért vált különösen fontossá a gáztárolók töltöttségi szintje Európában, és bár Pletser Tamás szerint a jelenlegi 75-76 százalékos töltöttségi szinttel már kezelhető lenne egy februárihoz hasonló hidegbetörés hatása, politikai kérdéssé vált a biztonságra törekvés. Ez azonban komoly ütést kapott az erőltetett és 2022-re tervezett német atomenergia-kivezetés, illetve a 2038-ra lezárni kívánt szénerőművi energia-előállítás, valamint az orosz gázfüggőség és az Északi Áramlat 2 vezeték engedélyezése körüli huzavona miatt. Mivel a németek már nekiláttak a elöregedett szénerőművek kivezetésének is, ezért is szűkebbek a kapacitások. Egyébként Európa-szerte probléma, hogy a meglévő áramtermelő szénkapacitás elöregedett, pénzt senki nem tesz bele, jellemzően 40–60 éves erőművekről van szó. 

Hirdetés

Mivel az elmúlt években jelentős kínai szénbányászati és erőművi kapacitások estek ki részben a bányászat biztonsági problémái, a sorozatos balesetek, részben a városi levegőminőség-javítási erőfeszítések miatt, az Ausztráliával élesedő politikai viták következtében pedig fontos importforrás esett ki, ezért a világ legnépesebb állama egyre inkább a gázerőművekre támaszkodik a téli fűtési szezonban. Ezért az elmúlt 3 évben a korábbi évi 50 milliárd köbméteres LNG-felhasználás legkevesebb 40-50 milliárd köbméterrel bővült, és közelíti az ázsiai rekorder felhasználó Japán által igényelt mennyiséget. 

De egész […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2021/10/10/keszulhetunk-az-evekig-magas-benzinarra-is/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Újabb elbocsátásokra kényszerül a makói gumigyár

Újabb elbocsátásokra kényszerül a makói gumigyár

A pandémia gazdasági hatásai és az autóipar strukturális átalakulása egyszerre sújtja a makói ContiTech Fluid …