2024. december 12., csütörtökMa Gabriella napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 410,00 Ft | USD: 391,00 Ft | CHF: 442,00 Ft
2024.12.12. Gabriella Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 410,00 Ft | USD: 391,00 Ft | CHF: 442,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek

Hirdetés

A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek

Ugyan jelentősen nőttek a fuvardíjak, a költségek azonban még inkább – állapította meg a harmadik negyedévre vonatkozó Közúti Fuvarozási Árindexében a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadó cég. A második negyedévhez viszonyítva alig – mindössze 1,1–2,1 százalékkal – emelkedtek a költségek az idei harmadik negyedévben, és a díjak is hasonló mértékben nőttek, a vállalkozások túlnyomó részénél mégis veszteséges a fuvarozási tevékenység. Az elmaradás oka, hogy még mindig nem tudták teljesen áthárítani a 2024 első negyedévében jelentkező költségsokkot.

A tanácsadó cég előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért. 2024 harmadik negyedévében viszont, a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható. Az extrém költségemelkedés több mint kétharmada a használatarányos útdíj növekedéséből származott (a hazai tarifák átlagosan 50–60 százalékos drágulása mellett 80–85 százalékkal nőtt a német és 8–12 százalékkal az osztrák útadó mértéke is).

Az üzemanyagár csökkenése ebben a negyedévben lefelé tolta az önköltséget, de minden más költségtétel változása felfelé hatott (a gépjárművezetői bérek 7–12, az amortizáció 6–9, a lízingkamatok pedig 30–50 százalékkal emelkedtek).

A fuvarozók hatékonysági és termelékenységi mutatói romlottak ugyan az előző negyedévhez képest, de javultak az előző év azonos időszakához mérten. A forint gyengülése kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét a tárgyidőszakban.

Hirdetés

A túlélésért küzdenek

A szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült teljes mértékben áthárítani a 10,2, illetve 17,8 százalékos költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozásban további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók.

Elhúzódik a recesszió, kevesebb a szállítanivaló

A legnagyobb problémát a gazdasági recesszió elhúzódása jelenti, ami komoly visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is ekkora mértékű visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint.

  • A belföldi fuvarozásnak forgalmat biztosító kiskereskedelmi forgalom ugyan még növekedést jelez az előző évhez képest (július: 2,5 százalék, augusztus: 4,1 százalék, szeptember: 1,7 százalék a naptárhatástól megtisztított adatok szerint), de trendje […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/11/21/fuvarozok-szallitmanyozas-fuvardijak-koltsegek-koltsegemelkedes-epitoipar-kiskereskedelem-epitoipar-kapacitascsokkentes/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A Gazprombankot érintő amerikai szankciókról és a Nyugat „kétségbeesett eszkalációs kísérleteiről” is beszélt Orbán Putyinnal

A külügyminiszter szerint Orbán és Putyin először a Gazprombankot és 50 más, kisebb-nagyobb orosz bankot …