A 2023-ban kezdődött inflációs válság komolyan érződik a háztartások pénztárcáin, a zöldségek árai pedig a 2021–2022-es árszintre mentek vissza. Ez a termelői árakban is látszik, amik szinte minden frisspiaci terméknél csökkentek az év első nyolc hónapjában éves szinten. A fehér paprika és a kápia esetében 7 százalékos volt a csökkenés, a kaliforniai paprikánál már 10 százalék, a legnagyobb veszteséget pedig a paradicsomfélék könyvelhették el, itt már tavaly is 5 százalékkal estek vissza a termelői árak, idén pedig további 15 százalékkal. Egyedül a hegyes-erős paprika esetében emelkedtek 10 százalékkal éves szinten a termelői árak.
A boltokban még mindig azt látjuk, hogy a fogyasztók árérzékenyek, akció nélkül nem lehet érdemi mennyiséget értékesíteni, ez a hatás leginkább az év első öt-hat hónapjában érvényesült, és talán az év végére halványul majd
– hangsúlyozta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.
Fókuszban az akciók, veszélyben a versenyképesség
A jelenlegi gazdasági helyzet miatt egész Európában jellemző, hogy még tudatosabbá váltak a fogyasztók, és elkezdtek spórolni, azaz meggondolják, hogy mit vesznek meg, és nem pazarolnak, nem vásárolnak felesleget. A magyar boltokban nőtt a lédig termékek értékesítése, van olyan üzlet, ahol már a lecsóhoz való zöldségeket is lédig formában árulják, nem pedig csomagolva, hálóban. Így ugyanis pontosan annyit tudnak vásárolni a fogyasztók, amennyire szükségük van. A szentesi szervezet tapasztalatai szerint azonban a tudatosabb vásárlás nem hozta magával, hogy az olcsóbb zöldségfajtákat keresnék a magyarok: a paradicsomkülönlegességekből például több mint 960 tonnával többet értékesítettek az első nyolc hónapban éves szinten. Azaz ha vásárolnak, akkor az ízletesebb, általuk kedvelt zöldségeket veszik meg.
A fogyasztók árérzékenysége miatt hosszú távon csökkenhet a magyar zöldségek versenyképessége.
Nagypéter Sándor szerint a szállítási távolság adta előny az európai termékek esetében elhalványult, olcsóbban tudnak bejönni például az Észak-Afrikában termelt zöldségek. Európában ugyanis jelentősen emelkedtek az előállítási költségek, ráadásul a termelőknek komoly termelési, fenntarthatósági és zöld előírásoknak, valamint élelmiszer-biztonsági feltételeknek kell megfelelniük, amelyek például az észak-afrikai országokban nem feltétlenül teljesülnek. Az olcsóság, a nyomott áron megjelenő, noname csomagolású termékek értékesítése egész Európában fontos tényező lett, így például Németországban is kezdenek visszaszorulni a helyi termékek, és egyre többen választják az olcsóbb, külföldi, elsősorban harmadik országból származó termékeket. Ennek jelei Magyarországon is jól láthatók és tapasztalhatók.
Elengedhetetlenek a fejlesztések
Nagypéter Sándor szerint ezért is fontos, hogy egyre professzionálisabbá váljon a hazai termelés. A DélKerTÉSZ több mint 10 ezer négyzetméteres komplex logisztikai csarnokot épített 3 milliárd forintból. A beruházás segítségével jelentősen felgyorsultak és hatékonyabbá váltak a logisztikai folyamatok, így nagyobb mennyiségben kaphatnak magyar paprikát és paradicsomot a boltok. A szövetkezetnél idén mintegy 50 fejlesztési projekt fut, több mint 1,9 milliárd forint értékben. A legjelentősebb fejlesztések a logisztikai telephelyén történnek, ahol az […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!