2021. május 15., szombatMa Zsófia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 293,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
2021.05.15. Zsófia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 293,00 Ft | CHF: 325,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / A nagy biohazugság, avagy így ver át a zöldre mosás

Hirdetés

A nagy biohazugság, avagy így ver át a zöldre mosás

„Pont velem történt meg két évvel ezelőtt, hogy az egyik ásványvizes cég megkeresett az akkori műanyagmentes július apropóján, hogy zöld influenszerként egy bizonyos összegért őket reklámozva mondjam azt, hogy környezetvédelmi szempontból valójában nincs is baj a műanyaggal, a probléma alapvetően a fogyasztókkal van, akik felelőtlenül eldobálják a műanyag flakonokat. Vagyis velem és az általam akkoriban vezetett környezetvédelmi alapítvánnyal szerették volna a valósnál zöldebbnek láttatni magukat. Természetesen abban a pillanatban nemet mondtam” – mesélte el személyes példáján keresztül Szebenyi Péter környezetmérnök, a Klímapolitikai Intézet munkatársa az Indexnek, hogy mit is jelent valójában a greenwashing, magyarul a zöldre mosás fogalma, amelyre a föld napja apropóján itthon is ismét rengeteg példát láthattunk mostanában.

A jeles környezetvédelmi napok környékén egyre nagyobb intenzitással elszaporodó posztok, reklámkampányok, események mind azt bizonyítják, hogy egyre jobb üzlet felvenni a zöld köntöst és aggódni a bolygó jövőjéért. Kérdés, hogy mindezek mögött van-e valós tartalom, és ha igen, az mennyiben hiteles.

Vagy csak üres, zöldbe csomagolt marketingígérettel van dolgunk, amely vásárlóként megvezet bennünket?

Hirdetés

Szebenyi Péter szerint bizonyos értelemben már azt is zöldre mosásnak tekinthetjük, amikor az elektromos autót mint műfajt gondolkodás nélkül zöld címkével látjuk el. Hiába élnek a fejünkben az elektromos autók többnyire mint a hagyományos fosszilis üzemanyagokkal működő gépjárművek környezetbarát alternatívái, maga a gyártás folyamata igencsak környezetszennyező. Köztük például a különböző akkumulátor-alapanyagok bányászata, amelynek máig hatalmas az ökológiai lábnyoma. Ahogy egyelőre arra sincs érdemi válasz, mi lesz az elöregedő akkumulátorok sorsa.

Ezzel együtt természetesen az elektromos autók környezeti szempontból még mindig fenntarthatóbbnak számítanak, mint hagyományos társaik

– emlékeztetett Szebenyi Péter.

Az autós példáknál maradva sokan emlékezhetnek a dízelbotrányra, a Volkswagen zajos 2015-ös botrányára, mikor kiderült, hogy a német autóipari nagyvállalat meghamisította a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatait. Talán túlzás nélkül nevezhetjük minden idők legnagyobb zöldre mosási skandallumának, hogy a Volkswagen szabálytalan berendezést használt dízelgépjárművei motorvezérlésében, hogy megkerülje az egyesült államokbeli kibocsátási normákat. A cég végül kénytelen volt a zöldre mosási kísérlet árát 25 milliárd dolláros bírság formájában megfizetni.

A műanyag palackokat a préseléshez irányítják a szétválogatott, szelektív gyűjtésből származó papír-, műanyag- és fémhulladékból a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. hulladékválogatójában a Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi (BUFA) Kft. kőbányai telephelyén 2015. augusztus 5-én

A műanyag palackokat a préseléshez irányítják a szétválogatott, szelektív gyűjtésből származó papír-, műanyag- és fémhulladékból a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. hulladékválogatójában a Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi (BUFA) Kft. kőbányai telephelyén 2015. augusztus 5-én

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Akkor pedig az amerikai kereskedelmi lánc, a Walmart kapott lényegesen kisebb, ám még így is jelentős, egymillió dolláros bírságot, mert a vásárlókat megtévesztő módon titulálta lebomlónak, komposztálhatónak bizonyos termékeit. Ezek az itthon is sűrűn környezetkímélőnek nevezett, kukoricakeményítőből készülő PLA-műanyagok, amelyek főként szatyrok formájában 2013 tájékán jelentek meg Magyarországon. Ehhez képest a valóság, hogy ez a műanyagtípus egyedül ipari körülmények között, megfelelő hőfokon képes lebomlani – tette hozzá Szebenyi Péter.

Hogyan kell zöldre mosni egy terméket?

A greenwash, magyarul a zöldre mosás fogalmát elsőként egy bizonyos Jay Westerveld nevű amerikai környezetvédő írta le egy esszéjében, amelyben a helyi szállodaipar visszásságaira hívta fel a figyelmet. Maga a kifejezés azt a jelenséget hivatott jelezni, amikor cégek marketing-, valamint reklámtevékenységük révén környezetbarátabbnak tüntetik fel magukat, mint amennyire azok a valóságban. Azaz tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal élve teremtenek zöld látszatot, ezzel nem kis mértékben megtévesztve a vásárlókat. Mindez persze nem jelenti azt, hogy világszerte ne lennének cégek szép számmal, amelyek nap mint nap következetesen tesznek azért, hogy a működésük minél fenntarthatóbb, energiatakarékosabb, etikusabb legyen.

A zöldmosásra gyakran jellemző, hogy az átlagos fogyasztó számára legtöbbször ismeretlen szakzsargont, tudományos szakkifejezéseket használnak, vagy akár egyenesen nem létező álszakszavakkal dobálóznak. Nem ritka az sem, hogy fenntarthatóként hirdetve a terméket kiemelnek egy termékjellemzőt anélkül, hogy bemutatnák a teljes képet.

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2021/05/03/zoldre-mosas-greenwash-zold-marketing-kornyezetvedelem/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

3,7 millió lehet az éves tandíj, és havi hatmilliós fizetés is kinéz az oktatóknak a Fudanon

3,7 millió lehet az éves tandíj, és havi hatmilliós fizetés is kinéz az oktatóknak a Fudanon

A Direkt36 megszerezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) háttérszámításait a Fudan Egyetmről, amelyet a dél-pesti …