95 egyszintes szerelvényről folytat piaci konzultációt a MÁV a Stadlerrel – erről az osztrák cég igazgatótanácsának elnöke, Peter Spuhler nyilatkozott a VG-nek. A Stadler a HÉV-vel is konzultál, méghozzá 42 szerelvény beszerzéséről, ebből 12 opcióval, a GYSEV tenderét pedig már meg is nyerte a vonatgyártó, a megrendelés kilenc szerelvényre és további két opciós járműre vonatkozik, ezek az évtized végéig állhatnak sínre.
Tervben volt a hidrogénvontatású vonatok megjelenése a Balaton-felvidéken, a nem villamosított szakaszokon, ezt azonban már az előkészületi szakaszban leállították – árulta el Spuhler, aki arról is beszélt, hogy a cég szolnoki gyárának nemrég átadott, 45 millió eurós (mintegy 18 milliárd forint) fejlesztésére elsősorban a nemzetközi piac kiszolgálása miatt volt szükség, az új beruházásnak hála már az emeletes vonatok kocsiszekrényét is elő tudják állítani Szolnokon.
A cégvezető szerint azóta, hogy 2019-ben tőzsdére léptek, folyamatosan válságüzemmódban működnek, de a kínai gyártók szerinte egyelőre nem jelentenek kihívást, mint mondja, még nem is vesztettek tendert a távol-keleti riválisokkal szemben. A kínai vonatok műszaki színvonala jó Spuhler szerint, de a heterogén európai piac távol áll az ő működési modelljüktől. A versenytársak közül inkább a francia Alstomot, a spanyol CAF-ot és a cseh Skodát figyeli a Stadler.
A magyar részről meghiúsult Talgo-felvásárlás kapcsán elmondta, hogy őket is megkeresték a spanyolok, de a Stadler nem kívánt élni a lehetőséggel. A cégvezető szerint a Skoda vagy a lengyel PESA lehet a befutó. Mivel az egész iparágban már csak nagyjából 15 gyártó működik, Spuhler szerint nem valószínű, hogy felvásárolnának komplett vonatgyártókat a jövőben.
A vállalat jövőjével kapcsolatban arról beszélt, hogy szeretnének Délkelet-Ázsiában terjeszkedni, elsősorban India és Indonézia jöhet szóba. Európában Spuhler szerint a hidrogénmeghajtású vonatnak nincs jövője, az akkumulátorosnak viszont annál inkább.