Nem titok, az első kérdésem az volt az igazgató úrhoz, hogy áramkimaradás esetén mi történik a toronnyal, mert ez most fontos kérdés – kezdte a HungaroContorol Zrt. távoli digitális toronyirányítási rendszerének (mirTWR) átadásán tartott üdvözlőbeszédét Nagy Márton, a hétfőn az Ibériai-félszigetet érő áramszünet légiközlekedésre gyakorolt hatásaira utalva. A nemzetgazdasági minisztert megnyugtatta Túri Ferenc vezérigazgató, aki szerint az egész rendszert saját szünetmentes áramforrások támogatják.
Nem ismétlődhet meg a tavalyi káosz
A miniszter emlékeztetett arra, hogy a HungaroControl mára a nemzetközi légi közlekedés egyik megkerülhetetlen fontosságú szereplője. A munkája hálátlan, hiszen ha teszi a dolgát, az senkit nem érdekel, ám ha baj van, akkor rögtön a címlapra kerül. Nagy Márton sem hazudtolta meg a vélekedést, hiszen beszédében
(Az akkori okok között az európai légtér a légtérzárok miatti jelentős túlterhelése és a környező országokhoz képest alacsony magyar légiforgalmi díjak együttese állt.)

Kell a reptér a gazdasági növekedéshez
Nagy Márton szerint abban, hogy a magyar gazdaság gazdaság lassan magára talál, és így idén 2,5 százalék körüli, jövőre 4,1 százalékos növekedés várható, a turizmusnak, így a légiközlekedésnek jelentős szerepe van. A turizmus stabilan 4-5 százalékos növekedése jelentősen hozzájárul a gazdasághoz. „A turizmussal nincsen baj, mert évről évre csúcsokat dönt, tavaly 17,6 millió utast fogadott a repülőtér, ami 2023-hoz képest 3 milliós növekedést jelent, így a 2019-es csúcsot is túlszárnyaltuk már” – emlékeztetett a miniszter.
De a reptér az üzleti, gazdasági életben is fontos, hiszen Budapest példátlanul nagy cargo-forgalmat is lebonyolít. Tavaly már háromszázezer tonna árut kezelt a repülőtér, ami több mint 50 százalékos növekedés 2023-hoz képest.
A le- és felszálló gépek mellett az átrepülő gépeket is kezelnie kell a HungaroControlnak. A miniszter szerint tavaly 1,144 millió gépet kezeltek a légiirányítók, ennyi járat érintette a hazai légteret.
Idén leteszik a 3-as terminál alapkövét
A miniszter szerint a következő elvárás a 20 milliós utaslétszám elérése a korábban várt 2030 előtt bekövetkezhet, ezért van szükség a Liszt Ferenc Repülőtér 3. termináljának felépítésére, amelynek alapkövét Nagy Márton szerint még az idén leteszik. A további hazai repterek fejlesztése is napirenden van, azok is sorra kerülnek – ígérte a miniszter.
A kapacitásokat úgy kell kiépíteni, hogy az ne legyen akadálya a bővülésnek. Ebben a tekintetben a gazdasági miniszter szerint a HungaroControl tudatosan épít,
tíz év alatt mintegy százmilliárd forint volumenű beruházást kívánnak még végrehajtani.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!