Alig győzték kapkodni a fejüket a lízingpiac szereplői, annyi hatás érte a szektort az utóbbi egy évben, például a háború, energiaválság, a forint volatilitása – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja.
Kifejezetten károsnak nevezte az iparűzési adót, szerinte az bebörtönzi az ügyfelek lehetőségeit, hiszen megdrágítja a lízingszerződéseket.
A magas, sokszor 20 százalék feletti kamatok és az autóárak száguldása miatt a lakosság sokkal kevesebb autót vásárol.
Elmondta, hogy 2019 és 2022 között a legtöbb eszközkategóriában nőtt vagy stagnált a finanszírozott összeg Magyarországon, a bővülés éllovasai a mezőgazdasági eszközök, a nagyhaszonjárművek és a refinanszírozott flotta voltak.
Ezzel párhuzamosan viszont drámai visszaesés volt tapasztalható a szerződésszám alakulásában a retail autók terén, ami 42 százalékkal volt kevesebb 2019 ugyanezen időszakához képest.
A lízingszerződések drámai csökkenéséért nagyrészt a járművek árának robbanásszerű növekedése és a szállítási problémák miatt állandósult hiány okolható – világított rá a lízingpiaci szakértő.
A retail piacon a lakossági vásárlásokat szinte teljesen átvette a kkv-szektor, a 2019-ben mért 13,6 százalékos részesedésről 2022-re 61,5 százalékra nőtt az arányuk.
Kedvező támogatások a vállalkozásoknak
A szakértők rávilágítottak, hogy a lakossággal szemben arányaiban több támogatást kaptak a vállalkozások a szektorban. 2022-ben a támogatott finanszírozások összege összesen 203,2 milliárd forint volt 13 863 szerződésdarabszámmal. A támogatott konstrukciók tehát a teljes lízingpiac 24 százalékát tették ki az előző évben. A <a href="//index.hu/gazdasag/2022/10/24/gazdasagi-osszefoglalo-nagy-marton-szechenyi-kartya-program-kormany-bejelentes-rendkivuli/" […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!