„Súlyos támadásokra kell készülni a következő évben is Magyarország szuverén külpolitikájával szemben, a liberális mainstream támadni fogja hazánk politikai biztonságát, fizikai biztonságát, gazdasági biztonságát és energiabiztonságát” – fogalmazott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Tranziton. Most kifejezetten az utóbbival, a magyar energiabiztonsággal foglalkozunk.
Magyarország energiabiztonsága 2022. május 18-hoz képest is jobb helyzetben van, amikor a tárcavezető külön kiemelte, „az ország energiaellátása stabil lábakon áll”.
Érdemes a nyersanyagforrásokat különválasztani, majd végül a hazai termelésre is kitérni. A kőolajellátásban a napokban jelentős fejlemények zajlottak, azonban a Mol-csoport legújabb jelentése arról árulkodik, hogy nincs ok az aggodalomra.
Az Európai Unió már nem segít
Pénteken számoltunk be arról, hogy az Európai Bizottság elutasította Magyarország és Szlovákia azon kérését, hogy közvetítsen Budapest és Pozsony, valamint Ukrajna között a Lukoil orosz olajtársasággal szemben bevezetett kijevi szankciók ügyében. De Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter már a legutóbbi Kormányinfón jelezte, hogy az orosz–ukrán határon veheti át az Oroszországból érkező kőolajat a Mol-csoport, már ősz elején megköthetik a szerződéseket.
Bár Kijev szankciókkal akadályozza a legnagyobb moszkvai olajipari magáncég, a Lukoil által Közép-Európába értékesített kőolaj vezetékeken keresztül történő szállítását – és a külgazdasági és külügyminiszter szerint ebben az Európai Unió partnere Ukrajnának, feltehetően lesz megoldás.
Ráadásul a Mol-csoport legutóbbi jelentésében külön részletezi, hogy amennyiben a Barátság kőolajvezetéken „érkező nyersolaj mennyisége jelentősen visszaesik, a Mol növelheti az Adria csővezeték kihasználtságát, és a tengerparttal nem rendelkező finomítói igényeinek nagyjából 80 százalékát elláthatja, bár ez magasabb technikai kockázatokkal és logisztikai költségekkel jár”.
Ezzel teljesen összhangban vannak Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgató legutóbbi kijelentései is, szerinte az alapvető kérdés az, hogy miért kell leválni az orosz olajról, de a Mol-vezér úgy látja, egy újabb árstop hatására hamarabb lenne üzemanyaghiány, mint az ukrán lépésektől.
Két infrastruktúrán keresztül – a Barátság és az Adriai kőolajvezetéken – kapjuk a nyersolajat. „Az Adriai vezetéken pedig semmilyen instabilitásról nem lehet beszámolni. A hasonló struktúrájú, Triesztből induló TAL vezeték az osztrák OMV schwechati finomítóját 60 éven keresztül látják el nyersanyaggal” – ezt már Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője tette hozzá az Index megkeresésére.
Fontos megjegyezni a horvát szállítással kapcsolatban, hogy politikai, árképzési, jogi és személyi kérdésekkel terhelt az együttműködés, ugyanakkor az ellátás stabil, a problémák az ellátást nem veszélyeztetik. Ráadásul történtek előrelépések az érzékeny kérdésekben.
Az orosz ellátásnak ennél jóval magasabb a kockázata, amely háborús övezeten keresztül érkezik, valamint politikailag nem tudjuk, meddig lesz Magyarországnak európai uniós szankciók alóli mentessége. Azonban maga a Mol-csoport írta le: 80 százalékban tudja üzemeltetni a finomítókat orosz olaj nélkül, és 2026 végétől 100 százalékban el tudják már látni az infrastruktúrákat
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!