Mostantól az izraeli felségjel alatt utazó hajókra korlátozzák támadásaikat a jemeni húszi lázadók – írja az AP.
A bejelentés önmagában vélhetően nem lesz elég arra, hogy a nagyvállalatok visszatérjenek a globális kereskedelem szempontjából kiemelten fontos útvonalra. A húszik támadásainak következtében a Vörös-tengeren a hajóforgalom megfeleződött, ami leginkább Egyiptomnak fájt, hiszen az ország bevételeinek egy jelentős részét a Szuezi-csatorna hajóforgalmából származó vámok adják.
„A [gázai – a szerk.] tűzszünet törékenynek tűnik” – mondta Jakob P. Larsen, az egyik legnagyobb, hajótulajdonosokat tömörítő nemzetközi hajózási szervezet, a BIMCO tengerbiztonságért felelős vezetője.
„Úgy véljük, hogy a tűzszünet rendelkezéseitől való legapróbb eltérések is az ellenségeskedés kiújulásához vezethetnek, aminek következtében a húszik célkeresztjébe is visszakerülhet a nemzetközi hajózóközösség egy szélesebb köre is” – mondta.
Az izraeli hajók továbbra sem érezhetik magukat biztonságban a Vörös-tengeren, az ellenük intézett támadásokkal a húszik akkor fognak felhagyni, ha minden fázisa lefutott a tűzszünetnek. A húszik ugyanakkor azt is bejelentették, hogy bárminemű őket érő agresszió esetén az általuk szankcióknak nevezett támadásokat újrakezdik az agresszor ország hajóival szemben.
A húszik több mint 100 kereskedelmi hajóra támadtak rá rakétákkal és drónokkal azóta, hogy 2023 októberében megkezdődött az Izrael és a Hamász közötti háború a Gázai övezetben.