2025. május 22., csütörtökMa Júlia, Rita napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 403,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
2025.05.22. Júlia, Rita Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 403,00 Ft | USD: 356,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / A 2100-ra jósolt jövő már megérkezett, a magyar utakon is látni a jeleit

Hirdetés

A 2100-ra jósolt jövő már megérkezett, a magyar utakon is látni a jeleit

„Az Európába érkező kínai beruházások 40 százaléka Magyarországra jött 2023-ban, ami rendkívüli teljesítmény egy kis gazdaságtól” – mondta az Indexnek Palkovics László. A kormánybiztos kiemelte, hogy a kínai cégek nem akármilyen befektetéseket hoznak:

kifejezetten csúcstechnológiát képviselő gyártóegységeket telepítenek Magyarországra.

Hirdetés

Az autógyártás mellett a logisztikában is erőteljes a jelenlétük, és most új területek felé nyitnak. Nem véletlen, hogy a kormánybiztos április végén Kínába utazott, ahol olyan cégekkel tárgyal, amelyek már működő vállalkozásaikat bővítenék, vagy teljesen új technológiákat hoznának Magyarországra.

Az AI már mindenhol ott van az autókban – még ha nem is látjuk

Amikor a kormánybiztost arról kérdeztük, hol jelenik meg az autóiparban a mesterséges intelligencia (AI), röviden azt felelte, hogy „inkább az a kérdés, hogy hol nem”. Rámutatott, hogy a teljes értékláncot átszövi az AI, a tervezőasztaltól kezdve egészen addig, amíg beülünk a volán mögé. Az autók fejlesztésénél a mérnöki munkát már jelentősen segíti a mesterséges intelligencia.

A kódolásban, szoftverfejlesztésben is megjelent az AI

– világított rá, hozzátéve, hogy ez nem váltja ki, hanem magasabb hozzáadott értékű tevékenységgé alakítja a mérnökök munkáját.

A gyártósorokon szintén jelen van az AI, és persze magukban az autókban is: „Gyakorlatilag nincs olyan vezetéstámogató rendszer, ahol ne jelenne meg. Sőt még a használat közben is szerepet kap, hiszen az autó folyamatosan adatokat szolgáltat valamilyen formában a gyártók számára” – részletezte Palkovics.

Mit nyer az átlagember a mesterséges intelligenciával?

A kormánybiztost arról is kérdeztük, hogy az AI autóipari térnyeréséből hogyan profitálhatnak a hétköznapi emberek. Három kézzelfogható előnyt hozott fel:

  • a termékek jobban működnek,
  • olcsóbbak
  • és megbízhatóbbak lesznek.

A mesterséges intelligencia segítségével már gyártás közben kiszűrhetők a hibák, így kevesebb autót kell visszahívni a forgalomból. Ez nemcsak költséghatékonyabb gyártást jelent, hanem biztonságosabb járműveket is. „El tudunk kerülni baleseteket, így nem sérül meg senki, és az autónk sem megy tönkre, mert az AI-alapú biztonsági rendszer idejében beavatkozik” – tárta elénk a nem túl távoli jövőt.

Önvezető autók: már nem a jövő, hanem a jelen

Az önvezető autókkal kapcsolatban Palkovics László leszögezte, hogy ez a technológia már a jelen. Németországban már engedélyezték a négyes szintű önvezetést, ami azt jelenti, hogy bizonyos útvonalakon emberi beavatkozás nélkül közlekedhetnek a járművek, de még szükség van egy biztonsági sofőrre (safety driver), aki a volán mögött ül. Magyarországon 2016 óta lehet biztonsági sofőrrel önvezető autókat tesztelni az országutakon, persze előzetes bejelentéssel.

Magyarországon is létrejött egy munkacsoport, és mi is dolgozunk azon, hogy a 4-es szintű önvezetés realitás legyen

– mondta, hozzátéve, hogy a technológia már készen áll, a felvetődő és tisztázandó erkölcsi dilemmákon túl a kérdés inkább szabályozási és üzleti jellegű. „Megéri-e venni négyes vagy ötös szintű önvezető autót? Vannak-e olyan feladatok, amelyeket ezeknek kell ellátniuk?” Az ötös szintű önvezetés esetén már biztonsági sofőrre sincs szükség.

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2025/05/10/kina-palkovics-laszlo-onvezeto-auto-magyarorszag-europa-kormany/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

728 milliárd forintos adósságot hozott össze a Dunaferr

Magyarország legnagyobb acélműve, az ISD Dunaferr Zrt. felszámolási eljárásának közbenső mérlege lélegzetelállító számokat mutat. A …