„Határozott, kőkemény választ kíván adni” az MNB a banki csalások terén, ezért egy „öt csapás” elnevezésű intézkedéssorozat megtételét tervezi – közölte a jegybank sajtótájékoztatóján Virág Barnabás alelnök. A lépést Varga Mihály jegybankelnök már hétfőn bejelentette. A lépést vélhetően az MBH Bank több száz, az elmúlt hetekben adathalászok által megkopasztott ügyfelének panasza siettette.
Elhangzott: jelenleg a károk több mint 90 százalékát az ügyfelek viselik; a jegybank szerint jogszabályi változással kell elérni, hogy a bankok is ugyanannyira érdekeltek legyenek a probléma megoldásában – írja a Portfolio. Az MBH például azzal a tipikus indokkal utasította el a kártalanításukat, hogy gondatlanul, maguk adták ki az azonosító adataikat a bűnözőknek.
Virág szerint az átmenetek korát éljük, az egyik leggyorsabb folyamat a digitalizáció, amely előnyökkel, de számos veszéllyel is jár a pénzügy területén, mert gyorsabban fejlődik, mint ahogy az ügyfelek adaptálódni tudnak.
A visszaélések darabszáma és összértéke is jelentősen nőtt az elmúlt években, különösen a koronavírus-járványt követően. 2024-ben több mint 226 ezer kártyás tranzakciót és átutalást érintő visszaélés történt Magyarországon 41,9 milliárd forint értékben, utóbbiból 31 milliárd forintot a magyar lakosság, mintegy 10 milliárdot pedig a vállalati szféra szenvedett el – írja a lap.
A bankkártyás visszaélések aránya 3-4 tízezrelék (tehát tízezer tranzakcióból 3-4 esetében csalás, átverés történik), ezzel Magyarország az uniós élmezőnybe tartozik. A visszaélések mostanában már főként adathalászattal és manipulációval történnek, eközben a bankok egyre kevésbé védik az ügyfeleket:
a bankok által az ügyfelekre terhelt visszaélési károk aránya a 2020 előtti 10-20 százalékról a tavalyi évre 92 százalékra emelkedett.
Az átutalási visszaéléseknél 98 százalék, a kártyás visszaéléseknél több mint 72 százalék ez az arány.
Milyen öt csapás?
Virág Barnabás bemutatta az MNB öt pontból álló megoldási javaslatát.
- 2025. július 1-jétől egy központi visszaélésszűrő rendszer indul el a GIRO működtetésében, amelyben a GIRO fél másodperc alatt ellenőrzi a tranzakciókat (a gyorsaság miatt nem fogja lelassítani a tranzakciókat), a jegybank pedig bírságolni fogja a nem felkészült bankokat.
- Az MNB-ajánlásokat a jövőben a bankoknak mérlegelési lehetőség nélkül, azonnal végre kell hajtaniuk, anélkül, hogy az ügyfélélményt a biztonság elé helyeznék.
- Az MNB célzott vizsgálatokat indít az egyedi banki visszaélés-megelőző intézkedések megvalósításáról.
- Törvénymódosítást kezdeményeznek, hogy ne az ügyfelek viseljék a károk 90 százalékát.
- Tájékoztató kampányt indítanak a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről.
A 4. pont arról szólna, hogy a bank viseli a kárt abban az esetben, ha nem alkalmazott erős ügyfél-hitelesítést, illetve amikor a bank nevében történt az átverés.