Az alacsony kibocsátási övezetek (angol rövidítéssel: LEZ) száma Európában a 2019-es 228-ról 2022-re 320-ra nőtt, ami 40 százalékos növekedést jelent. 2025-re a számuk várhatóan további 58 százalékkal fog emelkedni. 2025-re 27 város tervezi a meglévő LEZ-ek kiterjesztését vagy szigorítását, legalább 35 pedig 2030-ra zéró emissziós zónákat (ZEZ) tervez bevezetni, ahol megtiltják a belső égésű motorral hajtott járművek használatát.
Pozitív LEZ-hatások
Az eddigi tapasztalatok szerint a LEZ-ek bevezetésének hatására az érintett területeken átlagosan 20 százalékkal mérséklődött a légúti megbetegedéseket okozó nitrogén-oxidok koncentrációja, és ennél is jóval nagyobb mértékben csökkent a szív- és érrendszeri megbetegedésekért felelős apró részecskéké (PM) – derül ki Tiszta Városok Kampány új tanulmányából.
A LEZ-ek egyéb módokon is hozzájárultak a városi életminőség javításához: csökkent a gépjárműforgalom és a dugók száma, kisebb lett a zajszennyezés. Továbbá kedvezően hatottak a város kiskereskedelmére, mivel
- az autóhasználat kevésbé fontos szerepet játszik a vásárlók számára, mint azt a boltok tulajdonosai gondolják,
- a gyalogosan, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel járó vásárlók összességében többet költenek, mivel gyakrabban látogatják a helyi üzleteket.
LEZ-ket elsősorban a városközpontokban célszerű bevezetni, majd fokozatosan egyre jobban kiterjeszteni a területüket, a helyi viszonyoktól függően azonban egyéb eljárás is hatékony lehet. „Budapesten elsőként az egyébként is védett övezetekben, például a budai Vár környékén, illetve a V. kerület egyes részein lehetne LEZ-eket kialakítani” – mondta az Indexnek Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Hasonlóan látja a Jövő Mobilitása Szövetség is, amely szerint a fő cél, az autóközlekedés csökkentése a belvárosban. „A forgalmi dugók óriási terhet jelentenek nemcsak a légszennyezést illetően, de jelentős probléma a zajszennyezés, illetve a nagy forgalom általi stresszfaktor is” – mondta Kárpáti András, a JMSZ elnöke.
Belülről kifelé haladva
Azon kérdésünkre, hogy teljes mértékben autómentes zónákat képzelnek el, vagy az elektromos autók, illetve a fiatalabb, ezáltal korszerűbb belső égésű járművek is bebocsátást nyerhetnek a LEZ-zónákba, a Levegő Munkacsoport első embere úgy válaszolt: számos teljesen (Kossuth tér) vagy szinte teljesen (Margitsziget) autómentes övezet létezik, és továbbiakat is létre lehetne hozni. „Ami a LEZ-eket illeti, első lépésben olyan övezeteket kellene létrehozni, ahol például az Euro 4-nél rosszabb benzines és Euro 5-nél rosszabb dízelautók nem közlekedhetnének. A helyben lakók már meglévő autói néhány év haladékot kaphatnának” – mondta Lukács András.
Az elektromos autók körül az utóbbi időben számos vita bontakozott ki. Egyes szakemberek – illetve maga az Európai Unió – a teljes jövőbeni közlekedést az e-autókra tették fel a 2050-re deklarált klímacélok elérésével összefüggésben. Míg a másik oldal szerint valóban szükség van a közlekedés karbonlábnyomának jelentős csökkentésére, ám ennek megoldása nem az elektromos autók egyoldalú erőltetésében lakozik, már csak azért sem, mert a teljes életciklust vizsgálva az e-autók károsanyag-kibocsátása közel azonos az belső égésű járművekével – hívják fel a figyelmet.
A Levegő Munkacsoport szkeptikus az elektromos autók kizárólagos előtérbe helyezését illetően, így szerintük a megoldás kézenfekvő: „Egy véges bolygón nem lehet végtelenül növelni az anyagi erőforrások felhasználását, így az egyetlen megoldás az autózás drasztikus visszaszorítása lehet” – szögezte le Lukács András.
További opció lehet az egyre növekvő közösségi autózás (carsharing), amely szakemberek szerint pozitívan hathat a fővárosi levegőminőségére, zajszintjére, így összességében a városi életminőségre. A közösségi autózás a munkacsoport szerint is támogatandó, már csak abból a szempontból is, hogy egy ilyen autó 8–10 magántulajdonban lévőt helyettesíthet. „Azonban csak akkor fog érdemi szerepet betölteni, ha a lakossági tulajdonban lévő autók közlekedését, illetve parkolását megnehezítik, például dugódíjjal vagy […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!