Technikai hiba történt, ezért nem került fel a Magyar Közlönybe a vasútfejlesztési program, amikor a kormányhatározatok megjelentek a beruházási programmal – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium Tordai Bence független országgyűlési képviselővel.
Az egy hónapja megjelent a következő tíz év állami közlekedési beruházásairól szóló tervezetben csak a közúti fejlesztések voltak megtalálhatóak, a vasútiakat a minisztérium most pótolta Tordai kérésére, miután Lázár János tárcavezető meghallgatásán ezt szóvá tette.
A képviselő kapott egy projektlistát és egy szükséges járműállomány listát is, ezek szerint összesen 10 800 milliárd forintot költene a vasútra a kormány 2035-ig. A projektekről azt írta Tordai, hogy „nincs komolyan vehető új elem: ez az elmúlt években meghozott, releváns kormányhatározatok gyűjteménye, az is kétséges megbízhatósággal”. A járműbeszerzési listán szerepel:
- IC ingaszerelvény (51 db) 324 milliárd forint
- Villamosmozdony (115 db) 253 milliárd forint
- IC motorvonat (29 db) 118 milliárd forint
- Regionális villamos motorvonat (95 db) 353 milliárd forint
- Dízel motorvonat (68 db) 140 milliárd forint
- HÉV járművek (54 db) 308 milliárd forint
- Autóbuszok (2458 db) 260 milliárd forint
A projektlistán a Telex szerint olyan tételek vannak, mint a fővárost délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 teljes szakaszának tervezésére és építésére (3302 milliárd), a V4 nagy sebességű vasút Budapest és Varsó közötti (magyar) szakaszának tervezése és kivitelezése 2280 milliárd forint és a nagy sebességű vasút kolozsvári folytatása, ami 1482 milliárd forintba kerülne.
A meglevő vasúthálózaton 11 nagyobb szakaszt fejlesztenének 2713 milliárd forintból. Ezek a Zalaszentiván-Nagykanizsa, a Debrecen-Mátészalka, a Debrecen-Berettyóújfalu, a Kiskunfélegyháza-Szeged, a Hatvan-Füzesabony, a Kelenföld-Budaörs, a Rákospalota-Vác, a Hegyeshalom-Rajka, a Hegyeshalom-Szombathely vonalszakasz korszerűsítése, a Szombathely-Kőszeg vasútvonal villamosítása, és a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsítása. 14,4 milliárd forintból pedig befejezik a 30. sz (dél-balatoni) vasútvonal vasútfejlesztésből kimaradt tételeket.
A fővárosi fejlesztéseknél ott van a Déli körvasút, III. és IV. üteme, a Budai fonódó II. üteme, a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszok fejlesztése és a Kis-Gellérthegyi alagút felújítása is.