2024. június 22., szombatMa Paulina napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 397,00 Ft | USD: 371,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
2024.06.22. Paulina Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 397,00 Ft | USD: 371,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Veszélyes lehet az egy nap alatt megszerezhető hajóvezetői jogosítvány

Hirdetés

Veszélyes lehet az egy nap alatt megszerezhető hajóvezetői jogosítvány

Letarolta és széttépte a szállodahajó azt a kishajót, amelynek utasai egy buliból tartottak haza, amikor balesetet szenvedtek május közepén a Dunán, Verőce közelében. A hajó tulajdonosa és a húga, a szomszéd lány és annak szerelme, valamint három barátjuk ment közösen szórakozni, amikor belecsapódtak egy szállodahajóba. Egyetlen férfi jutott csak ki a partra. Ugyan ritkán, de előfordulnak a vízi közlekedés során balesetek Magyarországon. Fonyódnál például csaknem egy évvel ezelőtt egy vitorlás borult fel, ahol két idősebb férfi került bajba, azonban a mentőmellényük megmentette az életüket. 

Rendőrségi helyszínelés egy balesetet szenvedett motorcsónak roncsánál az újpesti hadikikötőben 2024. május 19-én

Rendőrségi helyszínelés egy balesetet szenvedett motorcsónak roncsánál az újpesti hadikikötőben 2024. május 19-én

Fotó: Lakatos Péter / MTI

Ezen esetek után sokakban merülhetett fel kérdésként a vízi közlekedési szabályok és biztonság helyzete Magyarországon. Bár nem tudni, a fentebb említett baleseteknél közrejátszott-e, de szakmabeliek szerint egyre inkább probléma Magyarországon, hogy rendkívül könnyen lehet vízi jogosítványhoz jutni. 

Hirdetés

Egy vitorlás és elektromos hajókkal, valamint oktatással foglalkozó társaság ügyvezetőjénél a hazai és külföldi vízi jogosítványszerzés esetleges előnyeiről és hátrányairól érdeklődtünk. Hevesi Marcell Zoltán, a VízenJó Kft. ügyvezetője szerint gyakori, hogy a magyar állampolgárok külföldön szereznek jogosítványt, például Horvátországban. Az ügyvezető elmondása szerint a horvátországi jogosítvány adott esetben egynapos képzés keretében folyik, amely a horvátok turisztikai érdekeit szolgálja, annak okán, hogy minél többen tudjanak Horvátországban is hajót bérelni.

Ez rettenetesen nagy bevételi forrás

– jelentette ki az ügyvezető. Ugyanakkor a szakember szerint már a horvátok is kezdik felismerni, hogy a könnyen megszerezhető jogosítványnak lehetnek buktatói, ugyanis Horvátországban évente nő azoknak a chartercégeknek, hajóbérléssel foglalkozó társaságoknak a száma, amelyek nem fogadják el az egynapos jogosítványt, mert emögött nem látnak tudást. 

A tolmács vizsgázik helyettük

A külföldi jogosítvány megszerzése, állítása szerint azért is aggályos, mert

a képzésben résztvevők keveset, vagy egyáltalán nem ülnek például vitorlásba.

Az ügyvezető szerint gyakori, hogy szervezett út keretében egy kisbusszal leviszik az embereket vagy saját maguk utaznak el Horvátországba, az adott kikötőbe, ahol délelőtt folyamán egy alap elméleti képzésen vesznek részt. Szólt arról is, hogy a képzés során gyakran csak annyira jut idő, hogy mit jelent ,,a piros és a zöld lámpa”, mint például a gépjármű-jogosítvány megszerzésénél, a lényeg, hogy a vizsgázónak aláírják, megszerezzék a papírt. Nem nagyon ülnek hajóba vagy jóformán odaviszik őket egy hajóhoz, megmutatják az elejét, hátulját, de ki már nem mennek a kikötőből.

Rettenetesen nagy felelőtlenségnek gondolom, ugyanis tizenkét ember életéért felelhetnek, nem kevés pénzért és saját magukon kívül másokat is összetörhetnek.

A hajózás és a vitorlázás alapvetően a legtöbb embernek a kikapcsolódásról, a nyaralásról szól, de csak akkor, ha pár alapvető szabályt szem előtt tartunk, mert különben veszélyes üzemmé tud válni. Tudomása szerint a vizsgázók a délután során adott esetben egy horvát vizsgabiztos előtt, tolmáccsal szoktak vizsgázni. Megjegyezte azt is, hogy teljesen mindegy, mit mondanak, például az időjárásról is beszélhetnek, így sokszor a tolmács vizsgázik helyettük.

 Ez tényleg csak egy papír, semmi tudás nincs mögötte. 

A jogszabály szerint itthon kötelező elfogadni a külföldön megszerzett jogosítványt. Az ügyvezető kitért arra, hogy az üzleti szabályzatukban rendelkeznek a bérlési feltételeknél arról, hogy kinek adják ki a hajókat, illetve kiket zárnak ki ebből a körből. Egyebekben megjegyezte, hogy ugyan nem írhatják bele a szabályzatukba, hogy egyes külföldön megszerzett jogosítványokat nem fogadnak el, mert ezt a jogszabály tiltja, azonban akik külföldi jogosítvánnyal rendelkeznek, és amikor átadják a hajót, ,,elég erősen megnézik őket”. Ezt azt jelenti, hogy hamar leszűrik, hogy kinek lesz köze az adott hajóhoz vagy kinek nem. Hevesi Marcell szerint, akinél úgy érezik, hogy nem alkalmas a vezetésre, annál az üzleti szabályzatuk szerint előírható, hogy prezentálnia kell egy ki- és beállást a kikötőhelyre. Aki ezt sikerrel teljesíti, a kaució kifizetését követően hajózhat, ha nem, megtagadhatják, ugyanis ez nemcsak mások, hanem a saját érdekeiket is szolgálja.

Mi a helyzet itthon?

Magyarországon leginkább online e-learning-felületen tanulják meg a tanulók az elméleti anyagokat. Lényegében van egy hajózási szabályzat és géptanismeret. A vizsgát a jogszabálynak megfelelően a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont vizsgára kijelölt tantermében abszolválhatják a tanulók, úgy, mint az autójogosítvány megszerzésekor. Ezt követően gyakorlati képzésen vesznek részt a hajózni vágyók. Négy napot tartanak a tanulóknak, illetve vizsga előtti gyakorlónapot is biztosítanak számukra. A négy-öt nap során alapvető tudást kapnak, tehát nem hajózni tanulnak, hanem a vizsgára készülnek fel és arra, hogyan tudnak épségben maradni.

Arra biztatom a vizsgázókat, jöjjenek vissza, és azt a hajót, amivel gyakoroltak, ki tudják bérelni és kis szelekben további gyakorlatot tudnak szerezni. A fokozatosság elvét betartva tanulnak hajózni, ahogyan az autóvezetés során

– mutatott rá Hevesi Marcell Zoltán, a VízenJó Kft. ügyvezetője. 

Egyes hajósiskolák horvát cégekkel összefognak, erősítette meg lapunknak Nánási Balázs, a Nánási Sailing vezetője is. Elmondta, hogy őket is megkeresték többen külföldről, hogy kössenek egy szerződést és a tanítványaiknak megszervezik a vizsgát.

Nincs jó híre a tanfolyamoknak

Van olyan hajósiskola, amely úgy hirdeti magát, „ma este autóval érted megyünk leviszünk Horvátországba másnak reggel vannak vizsga, igazából csak a tolmácsot kell […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/05/28/hajozas-balaton-duna-veroce-buncselekmeny-jogositvany-buntetes-szabalysertes/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Magyar lovak szolgálják az angol királyi családot

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter magyar tenyésztésű lipicai lovakat adott át a Brit Királyi Hadsereg részére …