Már több mint egy éve folyamatosak a tiltakozások a hazai iskolákban. Míg korábban a tanárok elsősorban a magasabb bérekért, a terhek csökkentéséért és a sztrájkjog helyreállításáért küzdöttek, a követelések sora új elemmel bővült, a pedagógustársadalom most már a státusztörvény-tervezet elengedését – vagy minimum új alapokra helyezését – is kéri.
Mint ismert, az új jogállás alaposan átírná a köznevelésben dolgozók munkajogi helyzetét, valamint a szakszervezetek és az oktatási intézmények működését, melynek eredményeként
- akár július 15-ig is tarthatna a tanév,
- elhúzódó sztrájk esetén az órarend akár év közben is módosítható lenne,
- a nevelőtestületi jogkör egyedül a házirend vonatkozásában maradna meg,
- a próbaidő a maximális 4 hónap helyett akár 6 hónap is lehetne,
- a felmondási idő két hónap helyett akár hat hónapra is emelkedhet,
- visszatérne a fegyelmi eljárás, ami akár a havi illetmény hat hónapra szóló, 20 százalékos csökkentésével is járhat,
- az alapszabadság ugyanakkor nőne, igaz, az intézmény az 50 munkanapból 15-öt akár feladatellátásra is igénybe vehetne.
A szakszervezetek jelzése szerint az új szabályok a gyakorlatban tovább növelnék a munkaterheket, és az autonómia maradékát is felszámolnák, valamint fokoznák a már egyébként is kritikusnak mondható elvándorlást. Az aHang oldalán már több mint 4600 pedagógus jelezte, hogy távozik, ha bevezetik a státusztörvényt.
A kormány ugyanakkor eltökéltnek látszik abban, hogy bevezeti a mindenki – így a pedagógusok, nevelést, oktatást közvetlenül segítők, a szülők és a diákok – számára egyaránt rendkívül hátrányos, új jogállási törvényt. A szakképzésben dolgozókat pedig most alázzák az ott bevezetett teljesítményértékeléssel kapcsolatos egyenkénti „elbeszélgetéseken”. Itt az ideje ezért egy új, egységes, országos sztrájknap szervezésének, ami az eddigiektől némiképpen el fog térni
– olvasható a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) sztrájkfelhívásában.
Ahogy arról szintén írtunk, a döntéshozók úgy vélik, a státusztörvény a pedagógusokat és a diákokat is előnyös helyzetbe hozza, amellett, hogy lehetőséget ad a tanárok „anyagi és erkölcsi elismerésére”, hozzájárul „a munkavégzés és a családi élet összeegyeztethetőségének elősegítéséhez” is.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!