Miután tegnap reggel Rogán Antal számolt be az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában, ma a külgazdasági és külügyminiszteren volt a sor. Szijjártó Péter azzal kezdte a beszámolóját, hogy kifejtette: az elmúlt években Magyarországnak és a világgazdaságnak olyan válságokkal kellett szembenéznie, amelyek nem a gazdasági rendszerből fakadtak, mégis a feje tetejére állították azt.
Szerinte két szempontot mindenképpen érdemes mérlegelni:
- A világgazdaság súlypontja a nyugati országokból eltolódik a keleti országokba.
- Az eltolódó világgazdaság pedig éles versenyt eredményez a beruházásokért való küzdelemben.
A miniszter szerint van esély arra, hogy a világ ismét blokkokra fog bomlani, de mi, magyarok pontosan tudjuk, hogy ez mivel jár, ezért érdekünk, hogy elkerüljük ezt, emiatt a magyar stratégia inkább a konnektivitásra épül.
A válságos időszakokban a legjobb megoldás a gazdasági semlegesség, tehát Kelettel és Nyugattal is jó kapcsolatot kell ápolni. Ez nem egy ideológia, hanem egy stratégia
– hangsúlyozta Szijjártó Péter.
A miniszter beszámolt arról, hogy a beruházásösztönző ügynökségen keresztül a kormány összesen 255 beruházáshoz adott támogatást, 6000 milliárd forint értékben. A beruházásoknak köszönhetően összesen 25 ezer munkahely jött létre Magyarországon.
A beruházások összértékéből 62 százalék Kínából érkezett, a második helyen a koreai cégek, a harmadik helyen pedig a német vállalatok szerepeltek. A beruházások darabszámát tekintve viszont már más a helyzet. Ott a német vállalatok vezetnek 27 beruházással, amíg a második helyen magyar cégek állnak, és csak a harmadik helyre ért fel Kína. A legtöbb munkahelyet ettől függetlenül a kínai beruházások hozták, őket ebben a mutatóban a németek, majd a koreaiak követik. Szijjártó Péter arra is kitért, hogy ezen beruházások jelentős része az elektromobilitáshoz köthető.
A kínai és a német vállalatok egymásra épülő stratégiája Magyarországon jelenik meg leglátványosabban
– tette hozzá a külügyminiszter.
Az autóipari fejlesztések terén Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a BYD, a BMW és a Mercedes is fejleszt hazánkban, aminek köszönhetően Magyarország hamarosan hatodikként csatlakozik azon európai országok csoportjához, amelyek egymilliónál több autót gyártanak évente.
Legtöbbször a kutatás és fejlesztés területén történt beruházásokat szokták hiányolni, úgyhogy büszkén kijelenthetem, hogy a Samsung SDI a magyar történelem legnagyobb K+F-beruházását fogja végrehajtani Gödön
– jegyezte meg a külügyminiszter, aki szerint egy rendkívül turbulens helyzetben állt helyt Magyarország az elmúlt években, jövőre pedig gazdasági növekedés várható.
Gelencsér Ferenc bókolt Szijjártó Péternek, miközben beszólt más minisztereknek
Szijjártó Péter beszámolója után a bizottság tagjai, köztük az ellenzéki képviselők is kérdezhették a minisztert.
A kérdések sorát Tordai Bence nyitotta meg. „A kevesebb néha több. Oximoronnak tűnhet, pedig van mögötte bölcsesség, különösen, ha Moszkvába repkedésekről és a Putyinnal való üzletelésről van szó” – kezdte a képviselő, majd kifejtette, hogy szerinte Szijjártó Péter munkájának az érdeme, hogy egyre szorosabb a kapcsolat a „háborús bűnös agresszorral”, Putyinnal, de mégsem vagyunk képesek saját érdekeinket képviselni az oroszoknál, ugyanis a parlament elé került egy törvénytervezet, amely megengedné, hogy dráguljon a Paks II. beruházás, pedig a kormány azt ígérte, hogy az 17 milliárd forint marad, mert az egy fix ár. Ezzel kapcsolatban Tordai Bence azt kérdezte, hogy lehet-e tudni, hogy mekkorára fog emelkedni a beruházás költsége, és mennyi idő alatt fog megtérülni a magasabb ár.
Tordai Bence ezt követően felidézte, hogy amíg 2021-ben 13 millió köbméter földgázbeszállításról kötött szerződést a magyar kormány Oroszországgal, addig mostanra már ezt megemelték további 11 millió köbméterrel, miközben szerinte a piaci ár felett kapunk földgázt az […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!