A gyermekek szimbolikus nyelve a mese, így ez a legkisebbek számára jelent élményalapú feldolgozó foglalkozásokat. „A jó győzedelmével, a kihívások leküzdésével tanulnak a történetekből. Az artistatábor gyakorlataival finommotorikus készségeik, kézügyességük, mozgáskoordinációjuk fejlődik. A kuktatáborban amellett, hogy pár egyszerűbb receptet is megtanulhatnak, lelki és valódi táplálékot is nyújtanak nekik, ugyanis sokan még rántottát sem készítettek soha. Régen úgy tanultak főzni a gyerekek, hogy ellesték édesanyjuktól, ma ez nagy ritkán van csak így, vannak, akiknél még alapanyag sincs ehhez” – részletezte a szakember. Az iskola végével több gyerek csak Jelenlét pontjaikon, nyári foglalkozásaikon, táboraikban jut meleg ételhez, napi háromszori étkezéshez.
Leszakadó településekről érkeznek
Összesen 36 napközis, illetve bentlakásos tábort szerveznek 4–18 év közötti, nehéz sorsú gyermekeknek, az ország déli és északi térségének leszakadó településeiből érkezőknek.
Persze egy hét alatt mi sem tudunk csodát tenni, de szeretettel feltöltődve engedjük haza őket. Sokan sírnak, amikor letelik a hét, de év közben sem engedjük el a kezüket, Kapaszkodó programunkkal harminc helyszínen 3600 rászoruló gyereknek segítünk, hogy a hátrányukat ledolgozva felnőttként hasznos tagjai legyenek a társadalomnak
– fogalmazott a módszertani szakértő.
Sok gyereknek ezek az alkalmak jelentik az egyetlen nyári vakációs lehetőséget. Az éjjeli kincskeresés, a bográcsozás, a biciklitúra felejthetetlen kikapcsolódást nyújt számukra, amivel feltöltődve kezdhetik meg a tanévet. Nagy hangsúlyt fektetnek az önismeret, az önállóság, valamint az önbizalom erősítésére és felzárkózásuk elősegítésére is. A szakember elmondta, hogy munkatársaival nemcsak felügyeletet biztosítanak, elfogadó, szerető közösséget nyújtanak számukra, hanem tervezetten figyelnek a gyermekek fejlesztésére is. A gyermekek sokszor csak azért rosszalkodnak, mert nem kapnak elegendő figyelmet. Egy tavalyi eset is erre mutat rá. Egy kisfiú a domboldalon legurulva próbált kortársai előtt mókamesterré válni, Faller Balázs nem szidta le, higgadtan elmondta, hogy megsérülhet, és megkérte, ezért ne tegye ezt.

A fiú abbahagyta, és elérzékenyülve futott oda hozzá, hálás tekintettel mondta neki, hogy őt eddig sosem kérték, csak utasították vagy leszidták. A táborszervező elmondta, hogy a bizalomépítésre, az együttműködés fejlesztésére több játékkal is készülnek, az egyik ilyen, amikor kifeszített kötélen kell megtartaniuk az épp sorra kerülőt. Az egyik túlsúlyos kisfiú nem mert ebben részt venni, de társai biztatták, a táborban csapattá váltak.
A szociális készségek fejlesztésére valódi közösséget nyújtunk, a digitalizált világban egyre nagyobb szükségük lenne az ilyen alkalmakra, a személyes jelenlétre, amit sokszor saját szüleiktől sem kapnak meg.
A problémamegoldásokra, az érzelmek felismerésére, kifejezésére, a kompromisszumkészség, tolerancia fejlesztésére ezek a legjobb alkalmak, az iskolában erre nincs idő a nagy mennyiségű lexikális tudás átadási kötelezettsége mellett. „Az élménypedagógia módszerével játékos szituációkban észrevétlenül fejlődnek ezek a készségeik is” – fejtette ki.
Élménypedagógiára épülő programok
Faller Balázs elárulta, hogy a hátrányos helyzetű településeken támogatást nyújtó kollégáik visszajelzése alapján, igényfelmérés után állítják össze az élményprogramot, aszerint, mire van leginkább szüksége épp a látókörükbe tartozó […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!