Azok a szükséges infrastrukturális fejlesztések, amik Zuglónak már régóta járnának, valahogy mindig elsikkadnak. Most ugyan ígéretet tett a kormányzat arra, hogy megépül a Szegedi úti felüljáró, és hogy meghosszabbítják a kisföldalatti vonalát legalább a Kassai térig, a kötöttpályás kapcsolat megfelelő kapacitását azonban biztosan nem ez fogja biztosítani, és arról sincs hír, hogy az 3-as villamost átvezetnék a tervezett új felüljárón.
A miheztartás végett Rózsa András, Zugló polgármestere beszéglgetésünk során rámutatott, egy egyszerű lakópark beruházás sem képzelhető el anélkül, hogy a fejlesztő a szükséges megépítendő közfunkciókat (óvoda, iskola, orvosi rendelő) ne egyeztetné előre az önkormányzattal.
A BKK-val jelenleg van egy trolibusz fejlesztési koncepciója a kerületnek, de hogy az arab fejlesztő milyen közlekedésfejlesztést tervez, túl azon, hogy a reptéri gyorsvasútnak majd lesz Rákosrendezőnél egy megállója, arról sem tudni semmit. A polgármester szeretné becsatornázni a kerület közlekedésfejlesztési elképzeléseit a kormány felé, de semmi fogadókészség nem mutatkozik. Van viszont egy 2005-ös fejlesztési koncepció, amiben gyakorlatilag a Fidesz összes fontosabb, de nem teljesített vállalása, azaz az összes bűne benne van:
az állatkert megnagyobbítása helyett a biodóm roncsa, a megszüntetett vidámpark, a lebontott Petőfi Csarnok és a bezárásra ítélt Vasúttörténeti park.
Ha volt pénz a Vodafone felvásárlására és a vadászati világkiállításra, akkor lehetett volna forrást találni arra, hogy a magyarok számára is épüljön valami közfunkció – hangsúlyozta Rózsa András, aki emellett úgy látja, a fideszes érzelmű zuglóiak is zavarban vannak, mert ők sem tudják, miként hat majd a maxi-Dubaj az ő lakhelyük élhetőségére.
A szóban forgó területtel összefüggésben azonban egy izgalmas fejlesztési elképzelésről is beszámol: A Bosnyák téri templommal szemben található a BKV villamosremíz közel 11 ezer négyzetméteres területe amely kiváló barnamezős fejlesztési lehetőséget biztosíthatna a kerületnek, amennyiben a közlekedési társaság ki tudná váltani. Erre lenne is terület, amennyiben a BKV meg tudna állapodni Rákosrendező tulajdonosával egy ottani remíz létesítéséről. A 3-as villamos Szegedi úti felüljárón történő átvezetése után ez kifejezetten jó megoldás lehetne. Még nem késő, hogy az állam visszavásárolja a fővárosi fejlesztéshez szükséges területet. A Bosnyák téren a villamosok helyén olyan közösségi, szolgáltató teret képzel el a polgármester, amilyen a II. kerületben a Millenáris.

Bayer a Bosnyák téren
A Bosnyák téri, jelenleg is zajló ingatlanfejlesztésre tekintettel deja vu érzés kezd kialakulni a kerületben. A 2006-os Városközpont koncepcióban benne volt, hogy a 4-es metrót kivezetik a Bosnyák térig. Ehhez képest a fejlesztő Bayer Construckt kapott egy brutális túlépítéseket lehetővé tevő nemzetgazdasági kiemelő határozatot, a zuglóiaknak a 4-es metró meghosszabbítására tett ígéretből viszont nem lett semmi.
Az önkormányzati kapcsolat 2023 nyarán a fejlesztővel megszakadt, utána már csak annyi fejlemény történt, hogy a Bayer támogatta a Fidesz jelöltjének önkormányzati kampányát.
Horváth Csaba előző polgármester korábban arról számolt be, hogy az önkormányzat számos pert kezdeményezett a beruházóval szemben, ezeket azonban – mint Rózsa András fogalmaz – egytől egyig elvesztette, polgárjogi pereket pedig nem kezdeményezett, azaz a legkeményebb eszközökkel nem élt.
Amikor 244 milliárdért az állam (az MNV) megvette a Bayertől az épülő irodákat, a szerződés mellékletében az szerepelt, hogy 10 százalékos előleget fizetett az MNV, a vételár további részének átutalását pedig ahhoz kötötték, hogy a cég területrendezési szerződést (TRSZ) kössön az önkormányzattal. Ez nagyon erős ütőkártya lenne a kerület kezében, csakhogy a polgármester úgy tudja, azóta ez a passzus kikerült a szerződéses feltételek közül. Egyelőre tehát csak annyi haszna van a helyieknek az építkezésből, hogy a Bayer a környező utak rendbetételét, helyenként kibővítését elvégzi, az épített lakások esetében pedig az önkormányzat elővásárlási jogot érvényesíthet.
A konfliktus középpontjában most az áll, hogy ezen felül a Bayer milyen közcélú beruházásokhoz hajlandó hozzájárulni.
A tárgyalások elakadását jelzi, hogy a képviselő-testület elé egyszer sem került be olyan TRSZ amiről szavazni lehetett volna.
Az önkormányzat környezeti és közlekedési tanulmányai szerint viszont a teljes komplexum megvalósulása után a Nagy Lajos király útja és a Rákospatak utca túlterhelésének kritikus közlekedési következményei lesznek.
Sok pénz folyt ki a zuglói kasszából
A júniusi választást követően (de még az új vezetés hivatalba lépése előtt) nyáron egyszerűen leállt a zöldfelület kezelés, mert elfogyott a pénz. (Ennek okairól itt írtunk részletesebben.) A […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/02/03/rakosrendezo-bayer-polgarmester-zuglo-parkolas/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!