2025. január 16., csütörtökMa Gusztáv napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
2025.01.16. Gusztáv Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 400,00 Ft | CHF: 439,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Pintér Sándor: Ami a Madách Gimnáziumban történt, azt rendőri nyelven úgy mondják, hogy lázadás

Hirdetés

Pintér Sándor: Ami a Madách Gimnáziumban történt, azt rendőri nyelven úgy mondják, hogy lázadás

A kormány stratégiai célja, hogy a gyerekek tudásszintjének emelésével versenyképesebb legyen az ország. Ezzel a felütéssel kezdte a Parlament szakbizottságának éves meghallgatását Pintér Sándor, az oktatási területet is felügyelő belügyminiszter.

Emlékeztetett, hogy bár a köznevelésben az új foglalkoztatási jogviszony ellen sokan tiltakoztak, de ezeknek a demonstrációknak valójában nem volt alapja, amit az is jelez, hogy jelenleg már 1400 fővel több pedagógus, és 300 fővel több óraadó oktató dolgozik a közoktatásban mint a megelőző években.

Szerinte a pedagógusok társadalmi elismerést önmaguknak kell ki kivívniuk munkájukkal, de a bérüket a teljesítmény figyelembevételével megemelték. Pintér Sándor úgy látja, a tanárok társadalmi megítélése egyre jobb, amit a 32,2 százalékos béremelés is segít. Ez azt jelenti, hogy átlagbérük már 693 ezer forint, a felzárkózó településeken dolgozóké pedig ennél még 20 százalékkal magasabb is. A költségvetésben a bérköltségekre megvan a fedezet, és garantálják, hogy a bérszínvonal diplomás bérekhez mért aránya 80 százalékos szinten marad.
A miniszter azt is elmondta, hogy a parlament előtt van a pedagógus-továbbképzés jogszabályi kereteinek megalkotása. Az már most biztos, hogy e képzésnek két központja lesz: egyrészt a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, másrészt az Oktatási Hivatal.

Hirdetés

A Nemzeti Alaptanterv mindig viták kereszttüzében állt

A Nemzeti Alaptantervet (NAT) ért kritika nyomán levizsgáztatták a tanárokat, hogy ismerik e egyáltalán az elvárásokat. Mint megállapították, 300-an nem tudták elmondani a saját területük követelményeit. Ezért számukra új vizsgák lesznek, újra megkérdezik őket. Bár a NAT bevezetése már befejeződött, 2025-től egyes részeit (például a gyorsan fejlődő informatika tárgyat) újra át kell dolgozni.

Pintér hozzátette: a menekült ukrán gyerekek képzése új kihívást jelent a magyar közoktatás számára. Ma már több kétnyelvű általános iskola működik, Csepelen pedig már egy középiskola is. Pintér Sándor aláhúzta, hogy a 2024 szeptemberétől bevezetett új teljesítményértékelési rendszer bevált. Megerősítették a tehetséggondozást, jól szerepeltek a magyarok a diákolimpiákon, bár a miniszter azt szeretné, ha az eddig elért eredményeknél is jobb helyezéseket érnének el a magyar diákok.
A Kréta rendszert kiterjesztenék az óvodákra is, így a gyerekek fejlődési útja egészen a középiskolai kibocsájtásig végigkövethető lesz. A technikai feltételek vonatkozásában megjegyezte, hogy eddig már 579 ezer notebokokot osztottak ki, a gyerekek fejlődését pedig már 222 féle okostankönyv biztosítja.

Az iskolai erőszak csökkentése érdekében a rendőrséggel közösen kidolgozott DADA program már 138 településen mutat irányt. Miután az iskolaigazgatók ezt kérték, bővült az iskolaőrök száma, jövőre várhatóan már 2008 fő lesz. A közoktatási rendszer szerepet vállal a B kategóriás jogosítvány megszerzésében is: KRESZ oktatást, és egészségügyi felkészítést is végeznek a középiskolások körében (ingyenesen), és – kísérleti jelleggel – a gyakorlati képzést is megkezdik a honvédség közreműködésével.
A miniszter információi szerint az idei évben nőtt a pedagógus-képzésre jelentkezők száma 2024-ben már 15 ezer fő adta be a jelentkezését. Külön eredménynek tartotta, hogy már a biológia, fizika, kémia és matematika szakos jelentkezők száma is nőtt.

Záporozó kérdések

Kámán Olga (DK) azt kérdezte, hogy mit tart kudarcnak a szakminiszter. A Madách Imre gimnázium igazgatójának azonnali felmentését (aki arról nyilatkozott, hogy – az egyébként még nem is hatályos jogszabály szándékával ellentétben – nem fogják a mobilokat begyűjteni a diákoktól) például helyesnek tartja-e. Elérte az előírás a célját? – tette fel a kérdést. Azt a nyírmeggyesi általános iskolában tanító pedagógust, aki a gyerekeket alsóneműre vetkőztette, csak 3 hónappal később mentették  fel. Megakadt-e az iskolai jelzőrendszer? – érdeklődött.

Szabó Szabolcs (Momentum) arra  emlékeztetett, hogy az osztatlan tanárképzésre jelentkező 1699 fő közül nem mindenkit vesznek fel, és akit felvesznek, azok közül sem mindenki végzi el az egyetemet, így a pedagógusképzés nem biztosítja a kellő utánpótlást. Arra is kíváncsi volt, miért nem Nyíregyházára vagy, az ELTE-re vitték a pedagógus-továbbképzést, ahol egyébként már ott van a megfelelő tudásbázis, miért az NKE-re? Kérdésként vetődött fel, hogy ezek a képzések díjmentesek lesznek-e a pedagógusok számára. Azt is felvetették, hogy a győri szakképzési centrumhoz tartozó általános iskolában tanulók miért nem kapnak ingyen laptopot?

Tóth Endre (Momentum) azt feszegette, hogy Pintér bocsánatot kér-e a Kölcsey Gimnázium tanáraitól a jogtalan elbocsájtásáért. Szerinte esetükben ugyanis példastatuálás zajlott. Tóth Arra is rákérdezett, hogy a miniszter is érzékeli-e Parragh László törekvését, mely szerint a gimnáziumokból a szakképzés felé terelik a gyerekeket a magas felvételi ponthatárokkal, s ha igen, mi ennek az oka?

Kanász-Nagy Máté (LMP) azt kérdezte, hogy a nevelést és oktatást közvetlenül segítő 40 ezer dolgozóról (NOKS-osok) miért feledkezett meg a kormány? Ők ugyanis bruttó 383 ezer forintot kereshetnek csupán. Mi a NOKS-os kollégák esetében a bérek terén a célkitűzés? Mi a helyzet a 7+3 százalékos pótlékuk kibővítésével, ha már nem gondolkodnak esetükben életpálya modellben? – tette fel a kérdést. Szabadi István (Mi Hazánk) szerint 14 ezren hiányoznak erről a területről, mivel nettó 197 ezret lehet csak keresni, ami nem túl vonzó.

Vinnai Győző (Fidesz) a hátrányos helyzetű településekre tekintettel azt kérdezte, megmaradnak-e az ingyenes tankönyvek, illetve az ingyenes, 2022 óta tartó laptopkiosztás. Dunai Mónika (Fidesz) szerint az iskolákban a tanárok régóta vártak arra, hogy végre szakmai munka folyjon. Most már a rendszer eljutott oda, hogy nem az egzisztenciális kérdéseken kell gondolkodniuk, és a megfelelő rendezettség is adott az iskolákban. Úgy tudja, tanárok térnek vissza 15-20 év kihagyás után a tanári pályára.

Hiller […]






A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/12/03/kozoktatas-pinter-sandor-tanar-nat-parlament-meghallgatas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az államtitkár szerint a cél az egymillió forintos átlagbér a tanároknak 2027-re

A 2021–2027-es uniós fejlesztési időszakban minden tagállam kijelöli azokat a stratégiai fontosságú műveleteket, amelyek jelentősen hozzájárulnak …