2021. május 8., szombatMa Mihály napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 296,00 Ft | CHF: 326,00 Ft
2021.05.08. Mihály Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 296,00 Ft | CHF: 326,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Ősszel elkezdődhet a Gellért-hegyi sikló építése

Hirdetés

Ősszel elkezdődhet a Gellért-hegyi sikló építése

Kevés olyan nagyobb léptékű fővárosi beruházás van, amelynek megvalósítása annyira kézenfekvő és észszerű, mint a Gellért-hegyi sikló megépítése. A hegy hasznosításának az ötlete történetileg már az 1850-es évektől jelen van a közgondolkodásban, ám az első „beruházás”, az 1848–49-es szabadságharc leverésére emlékeztető Citadella-erőd megépítése nem tette különösebben szerethetővé a helyszínt. A Gellért-hegyen rejlő lehetőségek azonban sokkal markánsabban jelentek meg, minthogy arról hosszabb ideig lemondhatna Budapest. 

Honnan ered a Gellért-hegyi sikló esetében ez a Pató Pál-tempó?

A XIX. század második felétől egy ideig rossz emlékű helyként tekintettek rá, aztán a századforduló előtti években a környéken élők egyfajta zöldövezeti sétahelyként újra felfedezték maguknak. Ekkor már a budavári sikló, sőt a fogaskerekű is működött. A sikló már 1906-ban rendelkezett építési engedéllyel. A Rác fürdő melletti területtel párhuzamosan akkor még a Szabadság híd felőli oldalra is készültek tervek. Aztán a kezdeményezés egészen a rendszerváltozás időszakáig mély álomba merült. Új lendületet 1991-ben vett az ügy, ekkor írt ki pályázatot a Tabán, a Gellért-hegy és a Citadella rehabilitálására az I. kerületi önkormányzat. Kaszab Ákos építész ekkor még a Rác fürdő korszerűsítését, szálloda- és siklóépítést egy projektként kezelve ajánlotta megvalósítani. 1996-ra be is került az I. kerület szabályozási tervébe, mely a nyomvonalat és az Orom utcáig vezető indító alagutat is rögzítette (onnantól emelkedik a tervezett sikló a felszínre, és jut el egy acél hídszerkezeten a Citadella sétányig). Maga a sikló hasonló a várihoz, a két kocsi tömege egyensúlyozza ki egymást, a különbség, hogy közös sínen közlekednének, csak az útpálya felénél – miként több helyen a fogaskerekűnél – lenne egy kitérő.

Hirdetés

Aztán ezek a tervek újra a fiók mélyére kerültek…

Igen, de 2004-ben elővették és leporolták. Ekkor született az a megállapodás a Fővárosi Önkormányzattal, amit már a Gellérthegyi Sikló Kft. kötött (pontosabban jogelődje, a Rác Nosztalgia Kft.), hogy beszáll a főváros is a projektbe 25 százalékkal. Ez nem jelent a Főváros számára finanszírozási kötelezettséget, a haszonból azonban részesül. 2006-tól a siklóberuházás önálló ágon futott tovább, teljesen leszakadva a fürdő- és szállóprojektről. 2009-ban vette át a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben lévő fővárosi érdekeltséget a Budapest Gyógyfürdő és Hévizei Zrt.-től a BKK.

STA1272

Fotó: Sóki Tamás / Index

Még mindig távol vagyunk a jelentől. Mi mozdította ki a projektet a holtpontról?

Március 25-én, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén a kormány állást foglalt amellett, hogy támogatja a Gellért-hegyi sikló építésének megvalósítását a hatályos szerződéses struktúrában, azaz koncessziós keretek között. A hatályos szerződésekből fakadó jogi és üzleti helyzet és ennek a felek általi megerősítése számunkra alapkő. Ha ez a támogatás megvan, akkor tudjuk folytatni a tervek aktualizálását azon elvárások szerint, amelyeket a Budavári Önkormányzat polgármester asszonya rögzített, és amelyek épp az érintettekkel való egyeztetések során fognak felbukkanni.

A Gellérthegyi Sikló Kft. 75 százalékát birtokló Sikló Beruházó Kft. mögött három privát tulajdonos áll: Bató Csaba, Horváth Gábor és tavaly április óta már Kreinbacher József alkotja az üzleti oldalt. A megállapodásuk szerint a cél az, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén Kreinbacher kivásárolja a két társ üzletrészét.

Az államnak van ebben a fejlesztésben bármilyen szerepe?

Csupán hatósági engedélyezési a kormányhivatalon keresztül, az I. kerület pedig szabályozási területen szólhat bele a fejlesztésbe. A Várkapitányságnak a Gellért-hegy XI. kerületi oldalán van érdekeltsége, jelesül maga a Citadella, de a mi projektünk csak a hegy I. kerületi oldalát érinti. Alapvetően hárompólusú az egyeztetés a beruházó, a Főváros és az I. kerület között. Szerencsére a célok tekintetében nincs vita, ha azt szeretnénk, hogy a látogatók feljussanak a hegy tetejére, és ezt ne busszal tegyék, akkor valahogy fel kell vinni őket. Nem nagy találmány ez, így van Barcelonában, Prágában, Ljubljanában, Athénban is, a léptékében, rendszerében ugyanaz, amit mi is tervezünk. Az új tulajdonos célja az, hogy a hegyre feljutás és az ott töltött idő mindenki számára élmény legyen, ehhez pedig valamilyen új attrakció szükséges. Azt szeretnénk, ha a Várkapitányság által összefogott Citadella-fejlesztés erre tekintettel lenne, erről még egyeztetni szeretnénk velük, hiszen egymást jól kiegészítő beruházási terveink vannak.

Mennyiben érinti az ott lakókat a tervezett építés? Velük is egyeztettek?

Az engedélyeztetési eljárás során akadt olyan lakossági érintett a közvetlen szomszédságban, aki jelezte ellenérzéseit; de az ott lakók esetében egyébként a tervezett sikló körülbelül azt jelenti, hogy a házuktól 30 méterre, a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2021/04/23/osszel-akar-el-is-kezdodhet-a-gellert-hegyi-siklo-epitese/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Futárautó ütközött frontálisan Budapesten

Futárautó ütközött frontálisan Budapesten

A KFC gyorsétteremlánc futárautója karambolozott frontálisan a Szentlőrinci úton, a Köves út és az M5-ös …