Alapjaiban szabná át a fővárosi parkolás szabályozását hét civil szervezet. A Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésére összeállított, és a fővárosi képviselőknek kiosztott 15 pontból álló javaslatuktól azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra is.
A koncepció kiindulópontjaként értelmezett legfontosabb ténymegállapításai szerint
- Az álló járművek megnehezítik a kerékpározást, sok esetben teljesen ellehetetlenítik, pedig a kerékpár-használat előnyben részesítendő a gépjármű-használattal szemben.
- A parkolás díja (ha egyáltalán van) a töredékét sem fedezi a járművek által elfoglalt közterület értékének. Az ingyenesség nem tudatosítja a kedvezményezettben a neki nyújtott közterület használat értékét.
- Diszkriminatív, hogy a gépjárműtulajdonnal nem rendelkező, valamint a gépjárműtulajdonnal rendelkező, de annak tárolását közterületen kívül megoldó lakók hátrányára mond le az önkormányzat a közterületen tárolt gépjárművek okozta elmaradt bevételekről.
- Az ingyenesség, illetve az alacsony parkolási díj nagymértékben ösztönzi a gépjárműforgalmat.
Ebből kiindulva a civilek piaci, közterület-menedzsment alapon a közterületek funkcióváltását tarifális megoldással segítenék elő, ügyelve arra, hogy azért ne lehetetlenüljön el a terület működéséhez, ellátáshoz szükséges forgalom (beleértve a rakodást, parkolást is).
Úgy látják, nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.
Mivel a közterületnek értéke van, ezért a javaslat aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását. Erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék.
Parkolóként használt külsőbb kerületek
A javaslat kapcsán számos kérdés merült fel, ezekről Szegő Juditot, a Levegő Munkacsoport projektvezetőjét kérdeztük.
Közlekedésszakmai szempontból a fizetőparkolás elsősorban forgalomszabályozó eszköz, tíz kerületben (IV. illetve a XV.–XXIII.-ben) ezért egyáltalán nincs is ilyen rendszer. A szakember szerint azonban azok a kerületek is nehéz forgalmi helyzetben vannak, ahol nincs, ami a belső kerületek parkolási díjának (szükségszerű) emelésével csak tovább romlana, hiszen a távolabbról érkezők már most is sokszor P+R-ként használnák a külső kerületek közterületi parkolóhelyeit.
Másik szempont a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/10/12/budapest-parkolas-fizeto-ovezet-civilek-kozterulet/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!