2020. október 21., szerdaMa Orsolya napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 364,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 339,00 Ft
2020.10.21. Orsolya Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 364,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 339,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Öreg vasak csúcstalálkozója

Öreg vasak csúcstalálkozója

Ikarus és Malév: két márkanév, amely mára fogalommá vált, igaz, nincs már nemzeti légitársaságunk és buszgyártásunk is csak nyomokban létezik. A jelenlegi hazai gyártás éves összteljesítménye százas nagyságrendű, miközben az Ikarus fénykorában 13 ezer busz gördült le a futószalagról, mármint évente. Persze ez sem ment egyik pillanatról a másikra.

Ma már nem él azok közül senki, akik az 1895-ös esztendőben Uhri Imre műhelyében, azaz a jogelőd cégnél azon ügyködtek, hogy megszülessen az első magyar fakerekű szekér. A motorizáció megjelenése persze a kis kovácsüzem tevékenységét is forradalmasította. Bár néhány változásnak, például a második világháború utáni államosításnak a tulajdonosok aligha örültek, tény, hogy a – mára szintén elfeledett fogalmat jelölő – KGST létrejötte jelentette azt a hatalmas felvevőpiacot, amely a szocialista világrendszer szétesésével elenyészett. A letűnt érában Magyarország feladata lett a buszgyártás, és Dél-Amerikától Afrikáig mindenhova eljutottak az itt készült járművek, sőt egy 436-os típus még a Fehér Ház kertjébe is bepöfögött, amikor 1994-ben Horn Gyula kormányfőt Clinton elnök fogadta.

A párt- és kormánykitüntetésekkel elhalmozott Ikarus a világ hatodik legnagyobb buszgyárává fejlődött. A világ közútjain futó minden tizedik busz a magyar gyártósorokról került ki.

A brigádversenyeknek és a sztahanovista mozgalomnak köszönhetően pedig egy busz normája 3800 órára csökkent, 1948-ban pedig az új népi demokrácia tiszteletére a munkások már napi egy busz készítését vállalták, alig 2 forintos órabér mellett.



12

Galéria: Ikarusz busz találkozóFotó: Isza Ferenc / Index

A dicső múltból most csaknem félszáz busz, az üllői önkéntes tűzoltók fecskendői és a Légiközlekedési Kulturális Központ reptéri járművei nézhetők meg a ferihegyi Aeroparkban. 

Köztük most először láthatja a nagyközönség az ICS 695-ös emeletes csuklóst, amelyet úgy terveztek, hogy az utasokat a városközpontból közvetlenül a repülőgéphez vigye, ahonnan a buszból felnyíló utashíd segítségével rögtön átsétálhattak volna a légijárműre.

A konstrukció jó volt, de a Malév biztonsági okokra hivatkozva kitáncolt a rendszerbe helyezésből. A PALT (Passanger and Luggage Together) névre keresztelt jószágon kellett volna ugyanis az útlevél- és vámellenőrzést elvégezni, ami azért a nyolcvanas években, mondjuk ki, elég merész ötletnek tűnt.

Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a közlekedési vállalat szakemberei segítik majd a különleges jármű felújítását.

Vállaltuk, hogy bevisszük egy garázsba, ahol komplett állapotfelmérést, hiánylistát, anyagigényt és munkaóra-becslést adunk. A vázat meg tudjuk majd csinálni, a gépészet pedig kézre áll egy kiszuperált 280-asból

– mesélte el az Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatóság vezetője.

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2020/10/04/amikre_buszkek_lehettunk_ikarus_es_malev/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Csodaidő jön Magyarországon

Csodaidő jön Magyarországon

Fátyolfelhős, napos időre számíthatunk, de főként északon időnként vastagabb is lehet a felhőzet – olvasható …