Alig huszonnégy órával a baleset után már is elhagyhatta az országot a szombat esti verőcei hajóbalesetben érintett szállodahajó, az MS Heidelberg. A Schiffsradar oldala szerint vasárnap este valamivel 10 óra után indult ismételten útjára Komáromból, és mostanra már osztrák vizeken halad tovább, cseh kapitánya nélkül, akit hétfőn vett őrizetbe a rendőrség.
Mint megírtuk, halálos hajóbaleset történt Verőcénél szombat éjjel, ahol egy szállodahajó ütközött egy kisgéphajóval. A rendőrség tájékoztatása szerint a szállodahajónak ütköző motorcsónakban nyolcan utaztak, közülük egy férfi kijutott a partra, két embernek a holttestét találták meg, öt embert jelenleg is keresnek.
Öt évvel ezelőtt is elengedték a hatóságok a Viking Sigynt a budapesti kikötőből, noha a dél-koreai külügy akkor lefoglaltatta volna.
Az értesüléseinkkel kapcsolatban kerestük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot (BRFK) sajtóosztályát:
a szállodahajón a szemlét és a szükséges nyomozási cselekményeket a BRFK munkatársai elvégezték, a tanúkat kihallgatták, így a hajó folytathatta útját.
Nem szükséges lefoglalni a hajót
Könnyen lehet, hogy a közvélemény máshogy gondolja, de nem szükséges lefoglalni a Heidelberget. Kérdésünkre Borbély Zoltán közlekedési szakjogász két fontos elemre is felhívta a figyelmünket:
A balesetet követően, a nyomozás kezdetén szakértőkkel vizsgálják meg az érintett hajót, és dokumentálják a sérülés mellett a szállodahajó technikai eszközeit is. Ha ezek megtörténtek, és a kapitány nem hivatkozott ezen a ponton műszaki hibára, úgy nem foglalják le ebben az esetben a hajót
– mondta az ügyvéd, hozzátéve, hogy ha utóbbira a későbbiekben hivatkozna a cseh férfi, akkor valószínűleg erre egy részletesebb szemle választ tudna adni, de ennek a hajónak feltehetőleg nem volt műszaki hibája. Információink szerint a hajót teljesen le is szemlézték, így az szabályosan hagyhatta el a kikötőt.
Radarok, infravörös érzékelők, megannyi technikai eszköz áll rendelkezésére a kapitányoknak hajózás közben, így Borbély szerint életszerűtlen lenne, hogy az ütközést egyáltalán ne érzékelje a Heidelberg kapitánya. Egy ilyen méretű hajónál a legkisebb akadály is érzékelhető. A Dunán jelenleg is túlnyomórészt manuális hajózás szerint közlekednek a járművek, így hiába a rengeteg technológiai segítség, még mindig a kapitányok, és nem a mesterséges intelligencia vezet a vizeken.

A cseh kapitány ellen kétrendbeli, halált eredményező segítségnyújtás elmulasztása bűntett, valamint hatrendbeli segítségnyújtás elmulasztása vétség miatt indult eljárás. Amennyiben a későbbiekben ezzel meg is vádolják a férfit, úgy halmazati büntetésül 4 és fél évre számíthatna maximum, mivel jelen állás szerint halmazati büntetést kellene kiszabni, amiért nem nyújtott segítséget. Letartóztatásra akár számíthatna is, de ha van olyan hely, ahol a mozgását követő eszköz alkalmazható, akkor a bűnügyi felügyelet is szóba kerülhet.
Bravúros volt a magyar hatóságok részéről, hogy még itthon sikerült feltartóztatni a hajót, mert ha átér a szlovák vizekre, már nehezebb dolga lenne a rendőrségnek
– emelte […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/05/20/veroce-heidelberg-szallodahajo-baleset-duna-rendorseg/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!