2022. október 7., péntekMa Amália napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 423,00 Ft | USD: 428,00 Ft | CHF: 436,00 Ft
2022.10.07. Amália Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 423,00 Ft | USD: 428,00 Ft | CHF: 436,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Mit tehet a fogyasztó, ha érthetetlenül magas rezsiszámlát kap?

Hirdetés

Mit tehet a fogyasztó, ha érthetetlenül magas rezsiszámlát kap?

„Ez nem brutális emelés, hanem tragikus” – írta olvasónk, aki vállalkozóként eddig elfogadható áron kapott áramot, számlája 37 ezer forintot mutatott. Következő számlája viszont több mint 237 ezer forint lett, az év végi hónapokban becslése szerint akár hétszázezer forintról is kaphat fizetési felszólítást. Mások arról számoltak be, hogy a júliusi közüzemi számlájuk augusztusra megduplázódott. Egy család például júliusban 24 köbméter gázt fogyasztott, míg augusztusban 25-öt, mégis kétszeresére nőtt a fizetendő összeg. Nem kevesen ennél is rosszabbul jártak. Egy nagycsaládos olvasónk például így panaszkodott:

Tavaly vettük a házat, novemberben lett bekötve a gáz. A nyílászárókat idén javítjuk, újszülött volt a lányunk, így kellett a meleg, fogyott a gáz. Kifizettünk mindent becsülettel, beállítottunk olyan átalányt, hogy ne legyen meglepetés a következő szezonban. Jelenleg van körülbelül ezer köbméter túlfizetésünk, az átalányt átállítottuk augusztus elsején a nagycsaládos limit alá, most mégis kaptunk egy 120 ezer forintos számlát. Azt akarják, hogy a 25 ezer forintos számlánk helyett fizessünk 120 ezret, pedig jelenleg ők tartoznak nekünk.

Vajon mit tehet a fogyasztó, ha megmagyarázhatatlanul magas számlát kap, ha hibásnak találja azt, vagy egyszerűen csak nem érti, miért kell ennyit fizetnie? Milyen jogi lehetőségek állnak a rendelkezésére? – kérdeztük Solt István egyéni ügyvédet, az act legal Bán & Karika Ügyvédi Társulás szakértőjét.

Helyes-e az összeg?

A közüzemi szolgáltatók a szolgáltatásra irányadó általános és ágazati jogszabályok, valamint a megkötött szolgáltatási szerződés feltételeinek megfelelően kötelesek a fogyasztás ellenértékét és a szolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb díjakat felszámítani és az ezekről szóló számlát kiállítani. 

Hirdetés

Ha a számla kiállítása nem felel meg a jogszabályi vagy szerződéses előírásoknak, akkor a szolgáltató megszegi a szolgáltatási szerződést, amiért felelősséggel tartozik a fogyasztó felé.

Annak vizsgálatakor, hogy a számlán szereplő összeg helyes-e, a fogyasztónak körültekintően kell eljárnia, ami akár nagy mennyiségű információ ellenőrzését és egybevetését jelentheti. Nem csak a szolgáltatás árát tartalmazó, a számlázási időszakra vonatkozóan hatályos ágazati rendeleteket kell ellenőrizni, és a bennük szereplő, az alkalmazandó árkategória szerinti árakat felszorozni a kiszámlázott elfogyasztott mennyiséggel, hanem meg kell vizsgálni az általános és egyedi szerződési feltételeket, az üzletszabályzatokat, és ha vannak, más kapcsolódó, a szolgáltatóval érvényben lévő megállapodásokat. Ezek együttese alapján lehet meghatározni azt, hogy pontosan milyen jellemzőket és paramétereket kell számításba venni.

Az elfogyasztott mennyiségen kívül tipikusan figyelembe veendő például a fogyasztási jelleggörbe, a súlyozási kulcs, az alul- vagy felülvételezés miatt felszámított díjak

– magyarázta Solt István.

Tájékoztatás kérése, panasz

Mindenképpen hangsúlyozni kell, hogy a vizsgálandó információk és díjszámítási képletek összetettsége miatt a számlák sok esetben nehezen értelmezhetők lehetnek, még a számlákon segítségképpen elhelyezett számlamagyarázatok ellenére is. 

A fogyasztó ilyen esetben a szolgáltatóhoz fordulhat, hogy tájékoztatást kérjen a számla tartalmáról.

Ha a fogyasztó a vizsgálata és az esetleges szolgáltatói tájékoztatás alapján úgy véli, hogy a számla nem felel meg a jogszabályoknak vagy a szerződésnek, elsősorban a szolgáltatóhoz fordulhat panasszal. Ez nemcsak az általánosan érvényes együttműködési kötelezettségből fakad, ami szerint a feleknek a vitás kérdésekben egyeztetniük kell egymással, de sokszor a szerződések is tartalmazzák a felek által vállalt kötelezettségként.

Mindenképpen javasolt az írásbeli panaszt igazolható módon küldeni a szolgáltatóhoz, a választ pedig megőrizni, a telefonos bejelentések esetében feljegyezni a beszélgetés azonosítószámát, amit a telefonos ügyfélszolgálatok ügyfélkiszolgáló rendszerei az ügyintéző kapcsolását megelőzően közölnek, de kérésre a kapcsolt ügyintéző is tájékoztat róla, személyes panasztétel esetében pedig másolatot kell kérni az ügyintéző által felvett jegyzőkönyvből.

A panasztétel önmagában általában véve nem befolyásolja a számla esedékességét és a fizetési […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2022/09/18/milyen-jogi-lepeseket-tehet-a-fogyaszto-ha-erthetetlenul-magas-rezsiszamlat-kap-/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Elnöki kegyelmet kaphatott az öt év börtönre ítélt fideszes politikus

Elnöki kegyelmet kaphatott az öt év börtönre ítélt fideszes politikus

A még 2018-ban született ítélet szerint Veres Margit 2012-ben – akkor még csak jegyzőként – …