2025. november 14., péntekMa Aliz napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 384,00 Ft | USD: 330,00 Ft | CHF: 417,00 Ft
2025.11.14. Aliz Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 384,00 Ft | USD: 330,00 Ft | CHF: 417,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Mindenkit érint, súlyos következményekkel jár, ha búcsúzni kell a Szigettől

Mindenkit érint, súlyos következményekkel jár, ha búcsúzni kell a Szigettől

A Sziget Fesztivál több mint három évtizede Budapest és Magyarország egyik legismertebb kulturális márkaeleme. A GKI Gazdaságkutató friss elemzése szerint a rendezvény magas hozzáadott értékű szolgáltatásexportként funkcionál, amely évről évre több százezer látogatót vonz szerte a világból.

2023-ban például 

  • több mint 100 országból
  • 420 ezer látogató érkezett a fesztiválra,
  • és a résztvevők mintegy fele külföldi volt.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján a fővárosi szálláshelyek bevételei 7,9 milliárd forintot tettek ki a fesztivál hetében, ami 37 százalékos növekedést jelentett az azt megelőző héthez képest. Mintegy 160 ezer külföldi vendég érkezett a szálláshelyekre, akik összesen 336 ezer vendégéjszakát töltöttek Budapesten. Különösen szemléltető adat, hogy a III. kerületben, ahol a fesztivál zajlik, a nemzetközi vendégéjszakák száma 18-szorosára nőtt a fesztivál hetében.

A külföldi látogatók gazdasági súlya aránytalanul magas: bár a résztvevők felét teszik ki, a drágább hetijegyek mintegy 80 százalékát ők vásárolják meg.

A becslések szerint egy külföldi fesztiválozó Budapesten töltött tartózkodása során 118-236 ezer forintot költ,

beleértve a fesztiválon belüli és a városban történő kiadásokat egyaránt. Az általuk elköltött deviza a folyó fizetési mérlegben exportbevételként jelenik meg, így a fesztivál elmaradása közvetlenül csökkentené Magyarország nemzeti exportteljesítményét.

Több mint 30 milliárd forintos közvetlen veszteség

A GKI elemzése azt is megerősítette, hogy a Sziget Fesztivál elmaradása legalább 30 milliárd forintnál nagyobb veszteséget okozna a nemzetgazdaságnak. Ez azonban csak a közvetlen pénzügyi veszteség, amely a kieső turisztikai forgalomból (szálláshelyek, vendéglátás, kiskereskedelem), az állami adóbevételekből (áfa, idegenforgalmi adó, társasági adó, személyi jövedelemadó) és a fővárosi bevételekből (területhasználati díj, helyi adók) tevődik össze.

A turizmusban elköltött minden forint gyűrűző, úgynevezett multiplikátor hatást fejt ki, mivel a vállalkozások bevételeikből béreket fizetnek, helyi beszállítóktól vásárolnak, akik szintén tovább költik a náluk keletkező jövedelmet.

Míg a turizmus közvetlen hozzájárulása a magyar GDP-hez 2022-ben 6 százalék volt, a multiplikátor hatásokkal együtt ez a szám elérheti a 8,5 százalékot is. Ez azt jelenti, hogy a több tízmilliárdos közvetlen bevételkiesés a nemzetgazdaság egészében lényegesen nagyobb GDP-csökkenést okozhat.

Fesztiválozók a Szigeten 2025. augusztus 8-án

Fesztiválozók a Szigeten 2025. augusztus 8-án

Fotó: Szollár Zsófi / Index

A munkaerőpiacot is érinti

A Sziget Fesztivál évente több mint 3000 embernek biztosít(ott?) munkát. Ez a szám magában foglalja a Sziget Zrt. mintegy 37 fős állandó stábját, valamint a rendezvény idejére felvett több ezer ideiglenes munkavállalót, alvállalkozót és önkéntest. A foglalkoztatási hatás kiterjed a teljes beszállítói láncra: a színpadtechnikától a biztonsági szolgálatokon át a takarítószemélyzetig, a vendéglátóegységektől a logisztikai partnerekig, valamint a hang- és fénytechnikai cégekig.

A fesztivál törlése különösen súlyosan érintené a magyarországi rendezvényszervező iparág gerincét adó kis- és középvállalkozásokat, és a gig economy szereplőit. Számos specializált alvállalkozó és magasan képzett szabadúszó éves bevételének jelentős részét a Sziget Fesztiválon realizálja.

Mivel a hazai piacon nincs másik, hasonló méretű és komplexitású esemény, ezen bevételek pótlása gyakorlatilag lehetetlen lenne.

A bevételkiesés a szakképzett munkaerő elvándorlásához és a szektor kapacitásainak tartós leépüléséhez vezethet, ami hosszú távon rontaná a teljes magyarországi rendezvényipar versenyképességét.

Budapest márkájának csorbulása

A gazdasági számokon túl a Sziget elmaradása súlyos presztízsveszteséget okozna Budapestnek és Magyarországnak. A fesztivál a nemzetközi turisztikai márkaépítés egyik kulcseleme, amely a fiatal, 34 év alatti generáció számára sokszor az első találkozás Magyarországgal. 2011-ben a Sziget lett az első a Yourope (európai fesztiválszövetség) szavazásán a „nagyfesztiválok” kategóriájában, és évről évre fiatal látogatók százezreit vonzza a világ több mint 100 országából.

A rendezvény Budapest egyik legfontosabb nemzetközi márkaeleme, amelynek elmaradása csökkentené a főváros vonzerejét nemzetközi szinten, rontaná a Budapest márka értékét, és hosszú távon gyengítené Magyarország pozícióját a globális turisztikai piacon.

A Sziget hatása messze túlmutat a közvetlen turizmus- és szórakoztatóiparon.

A fesztivál fenntarthatósági modellje helyi beszállítókra épít, így az elmaradás az agráriumot és az élelmiszeripart is érintené. További érintett szektorok között szerepel a közlekedési szolgáltatók, a kiskereskedelem, a telekommunikáció, a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/10/30/sziget-fesztival-elmarad-veszteseg-budapest-karacsony-gergely-hajogyari-sziget/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Gyermekeket ábrázoló pornográf felvételeket terjesztett az interneten egy gimnazista fiú

A Pest Vármegyei Főügyészség 2023 szeptemberében emelt vádat egy akkor 16 éves középiskolással szemben 12. életévét …