2025. április 19., szombatMa Emma napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 407,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 438,00 Ft
2025.04.19. Emma Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 407,00 Ft | USD: 358,00 Ft | CHF: 438,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Megnéztük Bécsben, mi kellene Rákosrendezőre: a maxi-Dubaj antitézise

Hirdetés

Megnéztük Bécsben, mi kellene Rákosrendezőre: a maxi-Dubaj antitézise

Az emberi természet már csak olyan, hogy – legalább nagy vonalakban – szeretné előre látni, a jövőben mire számíthat. Ez vonatkozik a rákosrendezői városfejlesztési vízióra is. Ha már a terület korábbi tulajdonosa, az állam nem szervezett tanulmányi kirándulást az Egyesült Arab Emírségekbe, hogy megismerhessük a Budapestre maxi-Dubajt álmodó befektető tervezési észjárását és eddigi munkáit; hát elfogadtuk a Podmaniczky Mozgalom invitálását, és Bécsbe utaztunk, hogy a miénkhez hasonló adottságú, felhagyott vasúti területek hasznosítása terén a nyugati észjárással megismerkedjünk.

A Záhony felől Bécsbe közlekedő Hortobány EuroCity-re Kelenföldön szálltunk fel. Odaúton 20 perc késést szedett össze, ami nem lepett meg. Az annál inkább, hogy Győr után a bemondó azt közölte, hogy Debrecen állomás, később, hogy Püspökladány megállóhely következik. A határátlépés azonban fel sem tűnt, a bécsi Hauptbahnhof pedig nem csak az utazás-, de városfejlesztési szempontból is beérkezettséget jelentett.

Minimum tíz évvel járnak előttünk 

Bécsben korábban két nagy fejpályaudvar volt, a gőzmozdonyok kora óta ide futottak be a délről és keletről a vonatok. A jelenlegi központi főpályaudvartól (Hauptbahnhof) délre eső területen egy hatalmas teherrendező volt. Ez ma kisebb részben átmenő forgalmú vasúti terület, mögötte viszont 12 év alatt, egy lendületből olyan városfejlesztést hajtottak végre 110 hektáron, amilyennek simán kiegyeznénk Rákosrendezőn is. Közvetlenül a pályaudvar melletti részen irodaházak, hotelek, bevásárlóközpontok jöttek létre, jelentősen megnövelték a város szállodai kapacitását; az ERSTE Bank új székháza képviseli a legmagasabb építészeti minőséget. A hátrébb lévő, mintegy 70 hektáron viszont nagy, mégis emberléptékű lakóházakat húztak fel. Ízlelgessük a különbséget: míg Rákosrendezőre 20 százalékos támogatott szociális bérlakásállományt tervez Budapest vezetése, itt 60 százalék ez az arány, és csak 40 százalék piaci alapú. Jó példája ez a városvezetői közérdek érvényesítésének. Itt semmit nem Bécs városa épített, viszont a legapróbb részletekig (terasz, homlokzat, lakásméret, stb.) megtervezett mindent, és még így is simán talált hozzá befektetőket. A terület középpontjában egy-, kicsit a Bikás parkra emlékeztető, de annál jóval nagyobb, több mint 15 hektáros park terül el.

Hirdetés

Az egész terület – köszönhetően a forgalomcsillapításnak – kifejezetten csendes, közlekedni elsősorban biciklivel lehet. 

A kerékpár-központúság az épületek aljában található, általam még soha nem látott méretben és felszereléssel kialakított kerékpártárolókban is visszaköszönt, szerelőpaddal és biciklimosóval. Lehet, hogy a hollandok szeretnek a legjobban biciklizni, de hogy az osztrákok szeretik legjobban a biciklijüket, az fix.



26

Galéria: Vonat út Vitézy DáviddalFotó: Tövissi Bence / Index

A lakóövezetet hosszában egy villamosvonal tagolja, a bicikli mellett ezzel közlekednek az itt élők. Autókat alig láttunk, aminek az az oka, hogy autóutak csak a terület szélein vannak, és a nagy garázsok is a periférián helyezkednek el, innen gyalogolnak a házakig az emberek. A magyar szabályozással szemben itt csak két lakásonként kell egy parkolóhelyet kialakítani, ami így a lakásokat is olcsóbbá tette. A bennünket kalauzoló Vitézy Dávid szerint a mögöttes elképzelés az lehetett, hogy a lakástól nagyjából annyit kell a központi mélygarázsig gyalogolni, mint a villamosmegállóig, akkor meg már megfontolandó a közösségi közlekedés használata.

Az egykori vasúti rozsdaövezeten ma jó minőségben megépített iskolák, óvodák, közösségi terek létesültek. Nekem mondjuk komoly averzióim voltak azzal, hogy valóban jó ötlet-e közvetlenül a vasútvonal mellé telepíteni lakófunkciót, de a közlekedő vonatokat elhatároló zajvédő falak mögött 5–10 méterrel a játszótéren már vidáman hintáztak, homokoztak a gyerekek, és nekünk sem tűnt fel az a fajta zakatolás, ami mondjuk a Balaton-parton az ingatlantulajdonosok idegeit borzolja. 

Nordbahnhof: élettér a benzingőzön túl

Kis villamosozgatás után Bécs másik nagy, vasúti területhez kapcsolódó, részben még jelenleg is zajló építési területére érünk, ahol – mondjuk úgy, hogy Bécs szuperfőépítésze – Andreas Trisko avat be a mögöttes fejlesztési elképzelésekbe. Budapest 23 különböző építési szabályzatával szemben Bécsben egységes elvek mentén épül a város, Trisko úr felügyel minden ezer lakást meghaladó ingatlanfejlesztést. Jelenleg 12 ilyen nagyprojekt fut. Az északi részen zajló már magában foglalja az elmúlt 20 év tapasztalatait is, Vitézy Dávid szerint ők is ezt tekintik Rákosrendező vonatkozásában referenciának.

Gyalog vágunk át a kétségtelenül kissé steril, de németesen funkcionális köztereken, utcákon, ahol már– most figyeljenek a budapesti várostervezők –  85 hektáron 75 százaléknyi támogatott bérlakást építenek. Nyilván az ezer sebből vérző magyar költségvetés mellett ez nálunk nem realitás, de iránymutatásnak nem rossz. Bécs lakásügynöksége nem csupán néhány tucat bérlakást kezel, hanem 220 ezret, hatalmas tapasztalatokat halmozott fel az igényeket illetően, ezért is vesz részt az épületek koncepcionális kialakításában. Nevetve mondták az osztrák urbanisták, hogy nem nagyon lehet megkülönböztetni, melyik a luxuslakás, és melyik a támogatott bérlakás, de ha tippelniük kell, akkor amelyik kicsivel jobb, az a szociális, mivel ott a város nagyon szigorú építészeti minőségkontrollt gyakorol.

A Nordbahnhof területén lévő lakóépületeket is mind Bécs városa tervezte meg, de a megvalósításra négy, egymástól független beruházóval szerződött le. Miközben Budapesten folyamatosan azt halljuk, hogy külföldi tőke bevonása nélkül lehetetlen ilyen volumenben építeni, ahhoz meg hozzá tartozik a toronyház, itt azt láttuk, hogy mégiscsak diktálhat a városvezetés, a beruházó számára a projekt megtérül, sőt, még a toronyházak sem érnek az égig. Ezen a területen hat épült, de a legmagasabb is 100 méter alatti. 

Minden, amit mi ambícióként Rákosrendező kapcsán megfogalmazunk, az Budapesttől 2,5 óra vonatútra már működik

– hangsúlyozta Vitézy Dávid, hozzátéve, hogy a budapesti tervpályázat kiírásakor már nagyon […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/04/11/rakosrendezo-becs-nordbahnhof-varosfejlesztes/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Leukémiás csecsemő immunterápiájának támogatására indított aukciót a Budapest Airport elnöke

Ritka betegségben szenvedő tízhónapos kisfiú amerikai immunterápiájának támogatására licitre bocsátotta a Budapest Airport egy díszrészvényét Lóga Máté, a …