2021. március 8., hétfőMa Zoltán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 366,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 330,00 Ft
2021.03.08. Zoltán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 366,00 Ft | USD: 307,00 Ft | CHF: 330,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Letérdelhet a vidéki nagyvárosok közösségi közlekedése

Hirdetés

Letérdelhet a vidéki nagyvárosok közösségi közlekedése

Interjút adott a borsodi megyeszékhely polgármestere, Veres Pál Miskolc jelenlegi helyzetéről a Telexnek. A beszélgetésben egyebek mellett a város költségvetéséből a helyi közösségi közlekedésére fordítható összeget is megemlítette röviden: ez 2 milliárd forint. 

Mindez abból a szempontból érdekes, hogy ekkora önkormányzati támogatásból még súlyos kompromisszumok árán sem üzemeltethető egy éven át a tömegközlekedés Miskolcon. Amint azt korábbi cikkünkben megírtuk, a városvezetés mintegy – már a szolgáltatóval kidolgoztatott koncepció alapján nagyságrendileg – 30 százalékkal vágta volna vissza a buszok és villamosok menetrendi sűrűségét, ezzel a működőképesség határa alá szorítva vissza a járatok közlekedését. Bár e terv megvalósításából végül január végén kihátráltak, érdemes megjegyezni, hogy ez a tervezett drasztikus csökkentés is információink szerint 2,7 milliárdos támogatási igényt jelentett volna a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) részéről. Ennek fényében érdemes mérlegelni a polgármester által most jelzett 2 milliárdos összeget.

Az MVK-nál azt is kiszámolták, hogy ha hozzávetőlegesen ugyanazzal a kapacitással közlekednek a járatok idén, mint 2020-ban, akkor 3,15 milliárdot kellene rákölteni az önkormányzat részéről. Az első körben tervezett járatritkítással tehát csak 450 millió forintot lehetett volna megspórolni (ami az MVK költségvetésének körülbelül 5 százaléka), tehát ami a csekély haszon fényében aránytalanul nagy menetrendi kínálatveszteséget jelentett volna. (A közösségi közlekedési szolgáltatásban nagyon magas az ún. állandó költségigény, ami akkor is felmerül, ha a járművek meg sem mozdulnak. A buszok lízingdíját akkor is fizetni kell, ha nem közlekednek, a sofőröket is álláspénzben fizetni kell, mert ha leépítik őket, később nem találnak mást helyettük. A villamos infrastruktúra, pálya, áramellátás stb. fenntartása is folyamatos kiadás, és könyvelési tétel a járművek amortizációja is.)

Hirdetés

Miskolcon a pénztelenség problémáját kezelni hivatott új és jelenleg is érvényben lévő döntéssel bevezették az úgynevezett tanszünetinek nevezett menetrendet, ami a szolgáltató nyilatkozata szerint 10 százalék körüli járatcsökkentést jelent.

Emellett sokszor továbbra is szólóbuszok járnak a csuklósok helyett, emiatt pedig az utasok egy része inkább autóba ül. A miskolci tanszüneti menetrendet egyébként az illetékes kormányhivatal törvénytelennek minősítette, mivel nem felel meg a járványveszély csökkentésére előírt járatsűrítési felhívásnak, az esetet azonban nem követte szankció.

Veres Pál

Veres Pál

Fotó: Vajda János / MTI

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke úgy fogalmazott, hogy

a nagyvárosi közösségi közlekedés most felszínre kerülő problémáit a politika okozta; ezt szakmai eszközökkel már nem lehet kezelni. 2 milliárdból a miskolci járatok mennek, amíg tudnak, aztán, ha a pénz elfogy, majd lesz valami 

– foglalta össze, hogy nagyjából mit is tud tenni az önkormányzat. Ezzel a helyzettel pedig más önkormányzatok is szembesülhetnek.

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2021/02/19/kormanyzati-segitseg-nelkul-leterdel-a-videki-nagyvarosok-tomegkozlekedese/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Két ember meghalt egy lakástűzben Debrecenben

Két ember meghalt egy lakástűzben Debrecenben

Lakástűzben halt meg két ember meghalt Debrecen Józsa nevű városrészében vasárnap este – közölte a …