Az ellenzéki képviselők nem akartak részt venni Lázár János építési és közlekedési miniszter éves beszámolóján a Vállalkozásfejlesztési Bizottságában, így a miniszter a félig üres asztalnál, nyugodtan kezdhette el beszámolóját, tudva, hogy nem kell nehéz kérdésekre válaszolnia a végén. Lázár János hangsúlyozta, a minisztériuma az ország egyik legnagyobb munkaadója, hiszen csak a MÁV-csoportnál 53 ezer embernek adnak munkát, összesen pedig több mint 60 ezer munkavállalóért felelnek, miközben az ő tárcájának van a legnagyobb költségvetése, hiszen 2400 milliárd forintból gazdálkodnak.
Megemlékezett arról, hogy 2022-ben 307 projektet állítottak le, azonban azóta 125 projekt elindult, amelyek a következő 4–5 évben valósulnak meg, ezen beruházások összértéke pedig meghaladja a 6 ezer milliárdot.
Ezek a beruházások nagymértékben hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, azonban 2024-ben visszaestek mind a magán, mind a közberuházások
– vallotta be Lázár János, viszont kiemelte, a beruházások számának visszapattanására számítanak 2025-ben és 2026-ban, az engedélyezési eljárások alapján.
Ezzel kapcsolatban kifejtette, az országos Országos Építészeti Tervtanács 55 ülés alatt 2092 darab tervet vizsgált meg, amelyeknek csak egyharmadát utasították el. Lázár János hangsúlyozta, az új szabályozás értelmében nemcsak az állami, hanem az önkormányzati beruházásokra is hatásuk van, ugyanis dönthetnek úgy, hogy azokat átveszik az önkormányzatoktól.
Felmerült az a félelem, hogy a minisztérium elveszi az önkormányzatok azon jogkörét, hogy megvalósítsanak saját projekteket. Jelzem, ez nem történt meg, mindössze az esetek egytizedében döntöttünk úgy, hogy beszállunk az önkormányzatok által eltervezett beruházásokba
– részletezte a miniszter, aki elmondta, csak az útfelújításokhoz kapcsolódó beruházásokat vették át, mert úgy gondolják, azokat egységesen kell megvalósítani.
Az építési beruházások után a miniszter áttért a közlekedéssel kapcsolatos kérdésekre, különös figyelemmel a MÁV-ra, mely az elmúlt hónapokban sok kritikát kapott. Kifejtette, adataik szerint 4–4,5 millió ember kel útra minden nap tömegközlekedési eszközök segítségével munkába vagy iskolába, ezért nagy felelősségük van abban, hogy időben elérjék úti céljukat, ugyanis a késések gyengítik a magyar gazdaság versenyképességét.
Összesen 9000 kilométer vasúti sín van, ebből 6009 kilométert használunk személyszállításra, amelyek közül 3–4 ezer sebességkorlátozva van
– fejtette ki az építési és közlekedési miniszter, aki hangsúlyozta, „a magyar vasúthálózat fele beteg”, annak ellenére, hogy rengeteg embert érint ennek használata.
Lázár János arra is kitért, hogy a MÁV finanszírozásában követik a nemzetközi trendeket, vagyis a lakosság a közlekedési cég fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges összeg 30 százalékát adja, az állam pedig biztosítja a további 70 százalékot. Céljuk, hogy olcsó és jó minőségi szolgáltatást tudjanak nyújtani. Ezek közül már egyet, az olcsóságot sikerült elérniük, hiszen jelentősen csökkentették a bérletárakat.
A 2020-as évek legnagyobb rezsicsökkentését hajtottuk végre
– fogalmazott a miniszter, aki elmondta, pontosan ugyanannyi bevétele lett a MÁV-nak az idei évben a bérletekből, mint tavaly az árcsökkentés ellenére, ez pedig azt jelenti, hogy többen veszik igénybe a szolgáltatásaikat.
Lázár János azonban nemcsak a MÁV-ot szeretné megreformálni, hanem a lakhatási válságot is megoldaná, és célja, hogy jó és olcsó lakhatást biztosítson mindenkinek.
Sokan nem értik, hogy miért szigorítottunk az építési szabályokon, ha olcsóbb lakhatást szeretnénk biztosítani
– jegyezte meg a miniszter, aki elmagyarázta, az új szabályok, mint a magasabb minimum-belmagasság és a magasabb minimális lakás-alapterület azért […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/12/10/lazar-janos-kozlekedes-epitesugy-epitoipar-vasut-borton/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!