Kizárt, hogy itt, a Nánási út – Királyok útja nyomvonalán bármilyen gát is épüljön. Annyira előkészítetlen, annyi környezeti és jogi kérdést vet fel, hogy kizárt az uniós finanszírozása. Ezt mondta az egyik érintett a tervezett védművonal Losonc utcai szakaszánál. Egy másikuk radikálisabban fogalmaz: égni fognak a munkagépek, ha elkezdik a földgát bontását.
Márpedig az elsőrendű védmű megépítése régi adóssága a fővárosnak, és soha nem volt még ilyen közel a megvalósíthatósághoz. Március 31-én zárul az a Fővárosi Önkormányzat által kiírt közbeszerzés, melynek keretében a római-parti gáthoz várnak építészeti, mérnöki és tervezési, gáttervezési, illetve műszaki vizsgálati és elemzési szolgáltatásokra ajánlatokat. A pályázati kiírásban közmű-előkészítési, útburkolati és töltésépítési munkák is szerepelnek. A projektet 3 év alatt tervezi lepörgetni a főváros, ami egy lakosságot értesítő szórólap szerint a 36 hónap alatt szakaszos forgalmi lezárásokat és közműszolgáltatási kimaradásokat okozhat a Nánási út – Királyok útja mögötti lakóövezetben.

17
A „Csillaghegyi-öblözet védelme” névre keresztelt projekt első szakaszának keretében már megépült a pünkösdfürdői védmű, illetve befejeződött az Aranyhegyi-patak árvízvédelmi fejlesztésének kivitelezése. A tervezett második ütem a Kossuth-üdülőparton lévő Kossuth II. kapu átépítésével indul, majd a Nánási út – Királyok útja mentén, kisebb iránytörésekkel csatlakozik az Aranyhegyi-patak menti védvonalszakaszhoz. Teljes hossza egészen pontosan 3321,7 méter lesz.
Ez a munka kezdődhet el akár már májusban, a hullámtérben ingatlannal rendelkezők pedig egyre elkeseredettebben vívják csatáikat a fővárossal a mobilgát nyomvonalának megváltoztatása érdekében. Ennek egyik legkézzelfoghatóbb jele, hogy a környezethasználati határozatot és a vízjogi létesítési engedélyt jelenleg is zajló polgári perekkel támadják. (A bíróságok nem függesztették fel a jogvita lezárásáig az engedélyek joghatályát.) A civilek azt is kifogásolják, hogy nem készült környezeti hatástanulmány, és nem folytattak le környezeti hatásvizsgálati eljárást sem, pedig álláspontjuk szerint elképzelhetetlen, hogy
a föld alá süllyesztett, 3,3 kilométer hosszú, átlagosan 12 méter mély összefüggő vasbeton résfalnak
ne lenne jelentős környezeti hatása. A Hármashatár-hegytől a Pilisig összegyűlő felszín alatti vizek eddig ezen a szakaszon is be tudtak szivárogni a Dunába, ennek útját vágná keresztbe a tervezett résfal.
Búzás Győző, a – nevét immár ROM-partra változtató – Római-partért Egyesület vezetője szerint a legnagyobb problémájuk azonban nem is ez, hanem, hogy a Királyok–Nánási-gát megépítésével befalazzák, és a Duna martalékául dobják minimum 2000 ember vagyonát. Ezt arra alapozza, hogy a jelenlegi meglévő nyúlgát eddig árvíz esetén is átjárható volt, míg a megépíteni tervezett mobilfal hermetikusan zár majd, azon nem mehet át senki. Ez azt is jelenti, hogy akik eddig tudtak az árvizek ellen a hullámtérben védekezni, azok a befalazás után már semmit sem tehetnek.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/03/25/romai-part-gat-kozmu-tiltakozas-fovarosi-kozgyules/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!