Kijelenthető, hogy 2024 nem a MÁV éve volt. Nem telt el úgy hónap, hogy ne került volna be a vasúttársaság a hírekbe vagy amiatt, mert menet közben fogy ki az üzemanyag a vonatból, vagy mert kisiklott egy vonat, vagy éppen azért, mert nyitott ajtóval, 100 km/órával robogott az InterCity. De tavaly történt az is, hogy megrepedt a 2023-ban felújított Keleti pályaudvar üvegfödémje, és az is, hogy lejárt a mozdonyvezető munkaideje félúton, így az utasoknak több mint egy órát kellett várakozniuk, hogy továbbinduljanak.
A legnagyobb problémát azonban a késések okozzák a hétköznapokban. Az idei késések csúcsát a november végi első havazás hozta el, amely teljesen megbénította a vonatközlekedést az országban, amelynek hatására Hadházy Ákos egyetlen mondattal üzent az építési és közlekedési miniszternek.
K*rva anyád, Lázár János
– fogalmazott a független országgyűlési képviselő, amelyre a miniszter elmondta, hogy „lehet k. anyázni”, meg „neki lehet állni a sz*rból várat építeni”.
Lázár János egy későbbi bejegyzésében felhívta a figyelmet arra is, hogy a MÁV-csoport munkatársait „ugyanúgy várja haza a családja, mint azokat az utasokat, akik kezet emelnek rájuk”, úgyhogy szeretnék leszögezni, hogy a késések szinte sosem a közlekedési vállalat munkatársainak hibáiból erednek, hanem az infrastruktúra rossz állapotából. Ezt alátámasztja a TotalCar elemzése is, amely megmutatta, hogy a november elseje és december tizedike közötti 40 napban összesen 111 járműhiba, 34 biztosítóberendezési hiba, 17 pályahiba és 9 felsővezetéki hiba lassította vagy akadályozta a vasúti közlekedést a MÁV hálózatán.
Mennyit késett a MÁV az elmúlt években?
A MÁV 2017 óta egy olyan rendszert használ, amelyben csak a 6 percet és az annál többet késő vonatokat tekintik késő járatoknak, vagyis az 5 perc 59 másodperccel a menetrend után érkező vonat még pontosnak számít.
Az első, már új számítás alapján mért év a 2018-as volt, amikor összesen 4 évet, vagyis nagyjából 2,1 millió percet késtek a vonatok összesen. A MÁV legjobb éve az új „időszámításban” a 2020-as volt, amikor csak 3,1 évet késtek a járataik, a legrosszabb pedig a 2023-as év volt, amikor rekordot jelentő 3 millió percet, vagyis nagyjából 5 év 8 hónapos késést szedtek össze a vonatok egy év alatt.
Ez elsőre nagyon soknak hangzik – mert az is –, de azt nem szabad elfelejtenünk, hogy például 2023-ban az összes járat összesített menetideje 93 millió perc, vagyis közel 177 év volt. Ennek fényében a rekordkésés csak a teljes menetidő mindössze 3,23 százaléka.
Mennyit késett a MÁV 2024-ben?
Szerettük volna megtudni, hogy mennyit késett összesen a MÁV 2024-ben, a Mávinform oldaláról azonban eltűntek a késési statisztikák, helyettük csak havi riportokat láthatunk, azokat is csak az augusztustól novemberig terjedő időszakból.
Emiatt tehát a MÁV sajtóosztályához fordultunk, hogy kikérjük a késésekre vonatkozó pontos adatokat, azonban 5 nappal a kérdések kiküldése után csak annyit tudtunk meg, hogy a január 13-i héten közzéteszik decemberi havi riportjukat, amelyben bemutatják a tavalyi egész évre vonatkozó késési statisztikákat is.
Eddigre azonban mi már elkezdtünk statisztikákat gyártani a rendelkezésre álló 4 havi riport adatai alapján, így van egy elképzelésünk arról, hogy mire számíthatunk a következő napokban megjelenő beszámolóban.
A rendelkezésre álló információk alapján rekordot döntött a MÁV a késések tekintetében
A Mávinform riportjaiban a vonatokat 6 kategóriába sorolja késéseik alapján:
- 0–6 perc késéssel rendelkező vonatok (vagyis a pontos vonatok)
- 6–15 perc késéssel rendelkező vonatok
- 16–30 perc késéssel rendelkező vonatok
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/01/15/mav-keses-rekord-2024-becsles-vasut-vonat-tomegkozlekedes/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!