Az Eurostat adatai szerint Magyarországon még mindig magas az orvos–beteg találkozások száma, egy évben egy főre vetítve 9,5 vizit történik – kezdete előadását Novák Krisztina a Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálatának főigazgatója.
Mint kiemelte, három fő területtel foglalkoznak országos szinten: a betegjoggal, az ellátójoggal és a gyerekjoggal, a problémákat helyi szinten próbálják kezelni. A főigazgató arra is kitért, hogy visszásság esetén sem kötelező a betegjogi képviselőkhöz fordulni, akikkel enélkül is sokan találkozhattak, ugyanis feladataik közé tartozik, hogy félévente a betegpanaszokat összegyűjtve visszacsatolást adjanak az adott intézményben a vezetőnek. Regionális eloszlást tekintve 21 betegjogi képviselő felügyeli a munkát, közülük nyolcan Közép-Magyarországon. Az intézmények területére bemehetnek, képviselhetik a beteget, a járó és fekvőbeteg-ellátás mellett feladataik a magánszolgátatókra a gyermek- és szociális otthonokra is kiterjednek. Tájékoztatása szerint dinamikusan változik, hogy honnan érkezik a legtöbb panasz.
Egyre több a panasz
A megkeresések számát illetően elmondta, 2018 óta is szignifikánsan növekszik, míg hat éve 14 ezer bejelentés történt, már 2020-ra átlépte a kétezret, a 2023-as évben 23 877 panasz érkezett, a 2024-es adatokban minimális néhány százalékos növekedést várnak. Az emberek egyre tudatosabbak a jogaikat illetően – fűzte hozzá magyarázatként. A bejelentések túlnyomó része, 60 százaléka az egészségügyi ellátáshoz való jogot illetően érkezett, 9 százalék a beavatkozásról az elmaradt vagy a nem megfelelő tájékoztatást nevezte meg. Novák Krisztina megjegyezte, hogy a vizsgálatok szerint a műtéti időpontok áthelyezéséről főként a technológia hiánya, nem megfelelő működése miatt nem informálták a beteget.
Az orvosok részéről pedig alapelvárásnak nevezte meg, hogy a szakzsargonok mellőzésével a beteg számára érthető tájékoztatást adjanak.
A panaszok 13 százaléka ugyanakkor az emberi méltóság megsértésére vonatkozott, a hangnemet, a viselkedést is kifogásolták.
Deli Mária az Országos Kórházi Főigazgatóság Ápolási és Betegbiztonsági Igazgatóság igazgatója arról számolt be, hogy az ilyen problémák elkerülésére programot indítottak a szakdolgozók kommunikációs készségeinek fejlesztésére. Minössze 2,5 hónap alatt 62,5 ezer fő képzését bonyolították le. Minden héten 517 csoportban az országszerte az egészségügyi intézményekben tréning zajlik a biztonságos betegellátás mellett, a programot jövőre és 2026-ban is folytatják.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!