2021. augusztus 2., hétfőMa Lehel napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 300,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
2021.08.02. Lehel Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 356,00 Ft | USD: 300,00 Ft | CHF: 331,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Javul a romák helyzete Magyarországon, de még mindig kevés köztük a diplomás

Hirdetés

Javul a romák helyzete Magyarországon, de még mindig kevés köztük a diplomás

A koronavírus-járvány a roma hallgatók életében is számos nehézséget okozott. Még ha a digitális oktatás nem is jelentett gondot, a közösség hiánya mindenkit megviselt. Emellett a megélhetés miatt többen is úgy döntöttek, hogy munkát vállalnak, ami nemegyszer a tanulás rovására ment. Mindezek ellenére örömteli, hogy a tavalyi évben is a legkülönbözőbb, mintegy negyvenféle szak közül válogattak a felsőoktatást választó roma diákok, ami a korábbi években nem igazán volt jellemző.

Tíz-tizenöt éve a túlnyomó többség zenei vagy valamilyen szociális területen tanult tovább, de úgy gondolom, hogy ebben egy komoly társadalmi nyomás is szerepet játszott. Mintha mások szerették volna megmondani, hogy mire alkalmasak a roma gyerekek, pedig a válasz egyszerű: megfelelő támogatással belőlük is kiváló kutató biológusok, orvosok, matematikusok, tanárok, jogászok, gazdasági szakemberek lehetnek

– jelentette ki az Indexnek Langerné Victor Katalin.

Hirdetés

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a 15–24 éves roma fiataloknak csupán az 1,3 százaléka vesz részt a felsőoktatásban, míg a nem romák között ez az arány 19, 8 százalék.

„A romák továbbtanulási esélyei így is javultak, hisz míg 2013-ban csak a 0,4 százalékuk szerzett diplomát, ez a szám ma már tartósan egy-két százalék körül mozog, ami még mindig jelentősen elmarad attól az értéktől, amit kitűztünk célul” – kommentálta az adatokat a társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár, visszacsatolva oda, hogy az ideális az lenne, ha a hátrányos helyzetű diákok továbbtanulási aránya is megközelítené a húsz százalékot.

Hazánkban 2015 óta hároméves kortól kötelező az óvoda. Azt megelőzően a romák körében előfordult, hogy a gyerekek csak öt-hat éves korban mentek óvodába, esetenként azt teljes egészében kihagyták, és az iskolában kerültek először közösségbe.

Az eredetileg fejlesztőpedagógus végzettségű Langerné Victor Katalin szerint már annak is komoly veszélye van, ha hároméves kor előtt nem indul el a megfelelő idegrendszeri fejlődés, azt ugyanis később már nem vagy csak nagyon nehezen lehet bepótolni.

Még ha távolinak is tűnik ez az életkor a diplomás évektől, a problémák mindig az alapoknál kezdődnek. Bármennyire is jól gondoskodik a gyermekéről egy alacsony iskolázottságú roma szülő, azzal a legtöbben nincsenek tisztában, hogy melyek azok a beszéd- és mozgásfejlesztő gyakorlatok, amelyek elengedhetetlenek a későbbiekben

– jelentette ki a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2021/06/27/romak-tovabbtanulas-egyetem-diploma-langerne-victor-katalin/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Rusvai Miklós: Ismét kötelezővé tehetik a maszkviselést, ha nő a fertőzöttek száma

Rusvai Miklós: Ismét kötelezővé tehetik a maszkviselést, ha nő a fertőzöttek száma

Rusvai Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy a koronavírus szennyvízben mért koncentrációja hét helyen is …