A kárt szenvedett utasok jelentős része jogosult lehet kártérítésre. Az uniós szabályozás alapján ha egy járat több mint három óra késéssel érkezik meg úti céljára, az utasok több tízezer forintos kártérítésre jogosultak, kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett, ezt azonban a légitársaságnak kell bizonyítania.
Harminc nap alatt válaszolniuk kell
A jogszabályok szerint kártérítés járhat a járat törlésekor, túlfoglalásakor, de akkor is, ha az utas nem azon az osztályon kapott helyet, ahova a jegyet vásárolta. Szintén kártérítés (akár többszáz ezer forint) jár az utasnak, ha a feladott poggyásza elveszik vagy megsérül a szállítás során.
A kártérítési igényt célszerű először a légitársasággal megpróbálni rendezni. Ezt mindenképpen írásban érdemes megtenni, hiszen ez a későbbiekben már bizonyítéknak minősül.
Nem ritka azonban, hogy egyes cégek megpróbálják elkerülni a fizetést, nem válaszolnak az ügyfelek panaszára, a saját hibájukat rendkívüli körülménynek próbálják feltüntetni, vagy arra hivatkoznak, hogy az utas nem közvetlenül tőlük, hanem egy közvetítő oldalon vásárolta a jegyét. Sokszor a jogos panaszok esetében is hónapok telhetnek el, mire a légitársaság fizet.
Ingyenes vitarendezés
Ha nem sikerül megegyezni a légitársasággal, a követelés érvényesítésének egyik hatékony módja az európai fizetési meghagyásos eljárás, amely – Dánia kivételével – bármelyik európai tagállam polgárával vagy cégével, így légitársaságával szemben is kezdeményezhető.
Ha a panaszra elutasító válasz érkezik a légitársaság részéről, akkor a másik lehetőség, hogy
az utas a jogvita ingyenes, gyors és szakszerű rendezése céljából a Budapesti Békéltető Testülethez fordulhat.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!