Ahogy arról beszámoltunk az Indexen is, Pintér Sándor belügyminiszter beterjesztett egy rendelettervezetet, amely arra vonatkozott, hogy az iskolás kompetenciafelmérések eredményét beleszámítanák az év végi jegyekbe és a középfokú felvételikbe is – ami sokak szerint már így is túl nehéz sokszor, ráadásul hátsó szándékok is megjelenhetnek. A tervezet ellen több szervezet is tiltakozott – mint egyébként a belügy másik, óvodák működését felborító rendelettervezete ellen is –, a tárca viszont egyértelmű választ küldött, ugyanis az Indexnek arról írt, hogy
a köznevelési államtitkárság több olyan lehetőséget vizsgál, melyek a tanulók számára egyértelművé teszik, hogy az országos kompetenciamérés tesztjeinek kitöltése nem felesleges elfoglaltság, nem vicc.
Az ellenző hangok szerint ez megnehezíti a szülők és a diákok dolgát is, hiszen még egy pluszfeladat, amit véresen komolyan kell venniük, amire külön készülniük kell – akár különtanárral, különórákon is –, ráadásul a stresszt is fokozza bennük, hogy hatalmas a tétje így a megmérettetésnek. A belügy szerint ez nem okoz többletterhelést a tanulóknak, viszont „így, hogy tétje lesz a már jól megszokott tesztelésnek, valószínűsíthető a fokozottabb odafigyelés, így a kompetenciamérések eredményei pontosabban tükrözik majd a diákok valós felkészültségét. Az új eljárás egészen biztosan objektívabbá teszi majd az iskolai értékelést.”
Emellett tisztázták, hogy a középfokú felvételi eljárás eredményeit ez nem kötelező érvényűen befolyásolja, a középiskolák számára mindössze egy lehetőség lesz az, hogy a kompetenciamérés eredményeiből is számíthatnak majd pontot. „A tervezet azt is rögzíti, hogy a továbbiakban a felvételi eljárások során legfeljebb a 2025 tavaszán megírt kompetenciamérés eredményeit lehet figyelembe venni, az előző évek eredményeit nem” – tették hozzá.
Igen ám, viszont elvileg 2025. március 1-től a mérések már élesben, osztályzatra mennének, de erről még semmit nem kommunikált a Belügyminisztérium. Kérdéseinkkel mi is megkerestük a tárcát, válasz azonban ez idáig nem érkezett sem a kompetenciamérések, sem az óvodák működésének változásával kapcsolatban. Pedig március 24-én már indulnak a mérések, így lassan muszáj lenne tudni, hogy mire is készülhetnek a diákok.
Technikai adathalmaz
Az Oktatási Hivatal hivatalos időrendje szerint a következőképpen néz ki a diákok tavaszi naptára a kompetenciamérések szempontjából:
- a 11. és a 7. évfolyamon 2025. március 24. – április 8.,
- a 10. és a 6. évfolyamon 2025. április 3. – április 30.,
- a 8. évfolyamon 2025. május 5. – május 17.,
- a 9. évfolyamon 2025. május 12. – május 23.,
- a 4. és az 5. évfolyamon 2025. május 19. – május 30.
A mérési területek közé tartozik a matematika, a szövegértés, természettudomány, az idegen nyelvek – kivéve a kínai, abból megszűnik –, a történelem és a digitális kultúra.
„Az iskola feladata, hogy tájékoztassa a tanulókat és szüleiket a mérésről, biztosítsa a tanulók számára azt, hogy felkészülten ülhessenek le a mérés napján a számítógép elé, tudják, hogy milyen feladatokkal fognak találkozni az adott napon” – olvasható az Oktatási Hivatal digitális kompetenciamérés eljárásrendjére vonatkozó gyűjteményében.
A tesztmérések pedig már el is kezdődtek, ugyanis a KRÉTA-rendszeren keresztül a szülők olyan levelet kaptak – tette közzé az Eduline –, amelyben arról tájékoztattak, hogy a gyermekük március 3-án egy kötelező terheléses tesztmérésen fog részt venni. Erre egyébként nagy valószínűséggel azért volt szükség, mert a 2024-es mérések alkalmával nemes egyszerűséggel összeomlott a rendszer, több iskolaigazgató jelezte, hogy ebben a formában az egész felmérésnek semmi értelme, a diákok arról számoltak be, hogy nem jelentek meg a feladatok a képernyőn, ahol mégis, ott nem lehetett továbblépni a következőre, vagy hibaüzenet jelent meg.
A kompetenciamérések egyébként minden tárgyból 2×45 percet vesznek igénybe, viszont fontos, hogy egy nap maximum két tárgyból lehet mérni a diákok felkészültségét. Természetesen ezek között szünetet is kötelező tartani, tehát a mérés napjain egyáltalán nem lesznek órái a diákoknak – kivéve a testnevelést vagy művészeti órákat, ha az iskola vezetése úgy döntene.
A tesztek digitálisak lesznek minden esetben.
A 4–5. osztályosok egyáltalán nem használhatnak majd segédeszközt a tesztek kitöltése során, a 6–11. évfolyamosok viszont számológépet igénybe vehetnek, de csak abban az esetben, ha hoznak magukkal. Az idegen nyelvi mérésekhez pedig egy fülhallgatót kell beszereznie mindenkinek, ugyanis központilag nem biztosítanak a tanulóknak. Ezeken kívül más segédeszközök nem megengedettek.
Hogy ki milyen tantárgyakból készüljön? Mutatjuk:
- A 4. osztályosokat szövegértésből és matematikából fogják felmérni. Ez egy napot fog igénybe venni.
- Az 5. osztályosokat szövegértésből, matematikából, digitális kultúrából és történelemből mérik majd fel. Ezeket két napra osztják majd szét: első nap a szövegértést és a matekot, második nap pedig a történelmet és a digitális kultúrát írják a tanulók.
- A 6–11. osztályosok szövegértésből, matematikából, digitális kultúrából, történelemből, természettudományból, egy idegen nyelvből vagy adott esetben célnyelvből vesznek részt a kompetenciamérésen. Ezeket három napra osztják majd el. Az első két nap hasonló az ötödikesekéhez, a harmadik napon pedig a természettudományi és az idegen nyelvi feladatsort kell kitölteniük a diákoknak.
Lássuk a medvét!
Az Oktatási Hivatal által jegyzett kiadványból könnyedén felkészülhetnek a diákok a 2025-ös megmérettetésre, ugyanis remekül összeszedték, […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!