A magyarok közel fele kifejezetten nyomasztónak tartja a rendezetlen, logókkal és feliratokkal túlzsúfolt utcaképet – derül ki egy friss reprezentatív kutatásából. A vizuális káosz nemcsak a járókelők közérzetét, hanem a környék lakásárait és a boltok forgalmát is lehúzhatja. A lakosság szerint ez a jelenség gazdasági hátrányt is okozhat, miközben egyre több jó példa mutatja, hogyan lehetne városrészeket ízlésesen, egységesen megjeleníteni.
Kovács Gáborral, a BePRO reklámfelirat-gyártó ügyvezető igazgatójával beszélgettünk, miként hat a versenyképességre városaink vizuális rendezettsége, és milyen hibákat követnek el a cégek, amikor a logójukról döntenek. Az Europion felmérése szerint minden második magyarból rossz érzést vált ki a cégtáblák okozta rendezetlen utcakép, 15 százalék pedig kifejezetten bosszankodik emiatt. A helyzetre a fiatalok és a diplomások a legérzékenyebbek, ahol a megkérdezettek jóval több mint felét frusztrálja a kialakult állapot.
A válaszadók a szedett-vedett üzleteket leginkább igénytelennek, szakszerűtlennek, kevésbé megbízhatónak tartja, ahol alacsonyabb minőségű termékekbe és szolgátlásukba botlanak. „A kutatás világosan mutatja, hogy a kaotikus városkép nem csupán esztétikai kérdés. Egy igényes, egységes utcakép a helyi gazdaságra is pozitív hatással lehet, a hazai lakosság szerint növeli az ingatlanok értékét és a vállalkozások forgalmát” – emelte ki Kovács Gábor.
A megkérdezettek úgy vélik az egységesebb városi arculat elsősorban esztétikusabb környezetet teremt (62 százalék), javítja a lakosság komfortérzetét (56 százalék), vonzóbbá teszi a környéket a befektetők és vállalkozások számára (45 százalék), és növeli a környék turisztikai vonzerejét (40 százalék). Kétharmaduk becslése alapján az egységes dizájn legalább tíz százalékkal növelheti a környék, így a lakások értékét és az üzletek bevételét.
Budapest egyre szebb arcát mutatja – terjed az egységes városi arculat
Az elmúlt években több budapesti fejlesztés is felismerte a rendezett vizuális környezet értékét. A Hegyvidéki önkormányzat például arculati kézikönyvet dolgozott ki, amit szigorúan betartva egységesítette a Böszörményi úton található egyik üzletsor kinézetét és feliratait. A BudaParton a modern építészeti környezethez illeszkedő, visszafogott signage-rendszer készült azért, hogy megőrizze a lakó- és irodapark nívóját.
Az újonnan nyíló üzleteknek a meghatározott arculati színekkel megegyező színű és nagyságú üvegsávra kell szabályozott méretben fehér, teljes felületén világító betűkkel megjeleníteni a kívánt logót a harmonikus kialakítás érdekében. A Westendben pedig az ételudvarban működő, mintegy 24 üzletnél egységesítették a feliratokat, hogy ugyanolyan magas minőségi kialakítást kapjanak a hazai és a nemzetközi egységek.
Az elmúlt évtized számos változást hozott a magyar vizuális reklámeszköz-piacon a BePRO tapasztalatai szerint. A legolcsóbb, plexi előlapos világító dobozok ugyan még mindig népszerűek ipari környezetben, például raktárcsarnokok oldalain, azonban a belvárosban lassan felváltják őket az egyedibb, igényesebb, dobozbetűs, vagy éppen intarziázott előlapos, LED-es megoldások.
A dizájnban egyértelműen a monokróm, letisztult megjelenés a trend: a kevesebb több elve egyre inkább teret nyer. A vendéglátó- és szórakoztatóiparban viszont a neont imitáló fények is kezdenek újra divatba jönni.
Kovács Gábor szerint ugyanakkor még sok cég elhibázott döntéseket hoz, amikor az arculat kialakítása kerül sor: „gyakran a logó túl vékony, a betűk szárai nem […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2025/11/02/budapest-varos-varoskep-dizajn-varosresz-varosfejlesztes/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!
Hirben.hu Hírben jók vagyunk!