2021. december 5., vasárnapMa Vilma napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 363,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 349,00 Ft
2021.12.05. Vilma Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 363,00 Ft | USD: 321,00 Ft | CHF: 349,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Ehhez az én életem kevés, de valószínűleg még a fiamé is

Hirdetés

Ehhez az én életem kevés, de valószínűleg még a fiamé is

A számadatok és a szakemberek szerint a koronavírus negyedik hullámában vagyunk. Hogyan készült fel rá a város?

Az első hullámban Zala megye és azon belül Zalaegerszeg fokozottan érintett volt. Ha az akkori koronavírus térképre néztünk, akkor piros volt a megye színe. Sajnos megjelent az idősotthonokban a vírus, és ezért magasabb volt az érintettség aránya. Így aztán egy nagyon erős összefogás indult el a városban. Zalaegerszeg mindig is egy olyan település volt, ahol nagyon sok ember ismeri egymást. Erős a közösség, a közösségi élet. Ezeket a kapcsolatokat nagy mértékben megnehezítette a járvány időszaka. Bár ez negatív hatással volt ránk, volt egy pozitív oldala is, hiszen még jobban összezártak az itt élők ebben a másfél évben.

Már az első hullámban is könnyű volt meggyőzni a polgárokat arról, hogy hatékonyan vegyenek részt a járvány elleni küzdelemben. Rengeteg önkéntes felajánlás volt. A színház dolgozóitól kezdve a Városi Művelődési Központ munkatársain keresztül, mindenki első szóra maszkokat varrt, csomagolt. A városfejlesztő cégünk helyi vállalkozásokkal együttműködve arcvédő pajzsokat gyártott. Tehát azt gondolom, hogy egy nagyon erős összefogás kísérte már a járvány első hullámát is.

Hirdetés

A sokkal súlyosabb második és harmadik hullámban nagyon jól vizsgázott a megye és a város, a térképen egyedüliként fehér foltként, szinte szigetként szerepeltünk a bevörösödött Dunántúlon, melyre nagyon sokan felfigyeltek, az oltottak számában pedig az országos átlag felett vagyunk.

A járvány gazdasági hatása hogyan érintette a várost? Gondolok itt a gépjárműadóra, illetve az iparűzési adónak a felezésére, ami megviselt minden nagyobb várost.

Zalaegerszegen úgy álltunk hozzá, hogy a város és a kormányzat kiváló kapcsolatából fakadóan nagyon sok fejlesztési forrást kaptunk. De egy önkormányzat esetében nem csak akkor kell örülni, és akkor kell boldognak lenni, amikor a kormányzat ad, hanem akkor is, amikor részt kell vállalni a védekezésből. Együtt sírunk és együtt nevetünk.

Tehát amikor baj van, veszélyhelyzet van, amikor ki kell venni mindenkinek a részét a járvány elleni védekezésből, akkor teljesen természetesnek tartottam, hogy az önkormányzatnak gazdaságilag is részt kell vállalnia a védekezésből.

Ennek része volt az, hogy a gépjárműadó eddig helyben maradó 40 százalékos része a központi költségvetést segítette. Ez a város esetében egyébként 280 millió forintot jelent. Része volt az is, hogy a helyi iparűzési adó esetében az egyéni vállalkozóknak, a kis- és középvállalkozásoknak az eddigi 2 százalék helyett csak 1 százalék helyi iparűzési adót kellett befizetni, a fele összeg náluk maradt. A számok szintjén ez annyit tesz, hogy míg 2020-ban 4,7 milliárd forint helyi iparűzési adóbevétellel számoltunk, addig 2021-re csak 3,4 milliárdot terveztünk. Az már látszik, hogy szerencsére a gazdaság lendületes fejlődése miatt ennél több fog befolyni év végéig.

A tervezésben ez csaknem egynegyednyi csökkenést jelent egészen pontosan.

Az a nagy visszaesés, amitől tartottunk már 2020-ban, hogy a gazdaság megingása, esetleg gyárak leállása miatt nagyon komoly helyi iparűzési adókieséssel kell számolnunk, nem jött be szerencsére. 2020-ban 4,7 milliárdot terveztünk, és 4,5 milliárd forint folyt be. 2021-ben 3,4 milliárdot terveztünk és úgy tűnik, hogy valójában több százmillió forinttal több fog realizálódni.

IMG 0596

Fotó: Ruzsovics Dorina / Index

A költségvetés szempontjából melyek a legnehezebb helyzetben lévő szektorok?

Az egyik legnagyobb teher Zalaegerszegen, mint nagyon sok város esetében is, egyrészt

a helyi tömegközlekedés veszteségének finanszírozása.

Nem segítette a helyzetet, hogy a járvány idején az ingyenes parkolás miatt még kevesebben utaztak a buszokon, a járványtól való félelem miatt eleve kevesebben használták a tömegközlekedést. Zalaegerszeg esetében ez a veszteségfinanszírozás nagyjából félmilliárd forint. Ennyivel kell hozzájárulnunk a Volánbusz helyi működéséhez, és úgy számolok, hogy mivel 2021-ben, különösen az első hónapokban még kevesebben használták a tömegközlekedést, ez az összeg akár 700 millió forint is lehet, ami a fent említett éves iparűzési adóbevételünkhöz képest jelentős teher. Nagyon megváltoztak a közlekedési szokások.

Zalaegerszegen közel 60 ezer lakos van, ez nagyjából 26 ezer háztartást, 26 ezer családot jelent. 1998-ban a 26 ezer háztartásra 16 ezer gépjármű jutott, 2020-ban pedig már 35 ezer! Amíg 20 éve volt tízezer háztartás, amely autóval sem rendelkezett, most több ezer háztartásban már kettő vagy akár három autó is van. Ennek következtében nagy mértékben csökkent a tömegközlekedés kihasználtsága az elmúlt időszakban. Rengetegen a környező falvakból járnak be dolgozni, vásárolni, szórakozni, így nem túlzás kijelenteni, hogy

NAPI SZINTEN 50 EZER GÉPJÁRMŰ NEHEZEDIK RÁ A ZALAEGERSZEGI UTAKRA.

Ez pedig a másik nagy teher: :az utak és a járdák állapota. A város úthálózata évtizedekkel ezelőtt kialakult. Változtatni az egyes városrészekben már nem nagyon lehet, a házakat, a falakat nem lehet odébb tolni. A kihívás nagy, mert a kötelező feladatok és a városüzemeltetés után évente nagyjából 300 millió forintot tudunk saját erőből az utakra, járdákra, parkolókra fordítani.

Ez kevés összeg…

Nagyon kevés, merthogy Zalaegerszegen 869 út, utca, járda, parkoló található. Ha ezeket hosszában összeadom, az önkormányzat által birtokolt és fenntartott utakat, járdák 600 kilométert tesznek ki, plusz van még 78 kilométer állami útszakasz.

Ezek felújításához az én életem kevés, de valószínűleg még a fiamé is. 

Ez persze nem csak Zalaegerszegen, hanem minden magyar önkormányzatnál, sőt a világon szinte mindenhol óriási kihívás. Ráadásul

MEGLÉVŐ UTAK, JÁRDÁK ASZFALTOZÁSÁRA, FELÚJÍTÁSÁRA NINCSENEK EURÓPAI UNIÓS PÁLYÁZATOK,

így a saját önkormányzati forrás mellett csak a kormányzati támogatás tud segíteni. Szerencsére ilyen állami forrás létezik, mi pedig külön pontként szerepeltettük a Modern Városok Programban a helyi utak, járdák, parkolók felújítását, illetve építését. Meghirdettük az első polgármesterünkről elnevezett Kovács Károly Városépítő Programot, melynek keretében 2024-ig 15 milliárd forint kormányzati támogatással közel 100 helyszínen lesznek majd infrastrukturális beruházások.

IMG 0611

Fotó: Ruzsovics Dorina / Index

Egy picit térjünk vissza arra a helyzetre, hogy a pandémia idején a nagyobb üzemek, kisvállalkozások hogyan tudtak túlélni, vagy bezártak-e?

Jelentős leállás Zalaegerszegen nem volt, még a legnagyobb munkaadóknál sem. Ugyan egy picit visszafogták a termelést, de a gépsorokat nem kellett leállítani. Amit természetesen mi is megéreztünk, az a turizmus és a vendéglátás leállása volt. Persze Zalaegerszegnek nem a turizmus a fő szegmense. Tehát nem vagyunk az a város, amely az idegenforgalmi adóból és az ehhez kapcsolódó bevételekből milliárdokat szed be. Zalaegerszeg esetében a teljes idegenforgalmi adóbevétel 2019-ben is mindössze 30 millió forint volt. Nem a turizmus az erősségünk, bár az is fejlődik. De nyilván a vendéglátással foglalkozó vállalkozásokat érzékenyen érintette a leállás.

Ez a költségvetés módosításán is érezhető volt?

A költségvetésünket már 2020 tavaszán újraszabtuk. A kormány gazdaságvédelmi és munkahelyvédelmi akciótervvel igyekezett segíteni a vállalkozásokat. Ebből mi is részt vállaltunk a szolidaritás jegyében. A gépjárműadó már a központi költségvetéshez folyik be a gazdaságvédelmi alap részeként, 2021-ben a helyi iparűzési adónak csak a felét kell befizetni az egyéni vállalkozóknak, a kis és középvállalkozásoknak. A felszabaduló pénz a vállalkozásoknál marad.

A 2021-es év elején döntöttünk a vendéglátós teraszok közterület-használati díjának eltörléséről, továbbá arról, hogy elengedjük a városi tulajdonú helyiségekben működő vendéglátóhelyek és a kormányrendeletben felsorolt egyéb szektorok bérleti díját, valamint arról is, hogy minden zalaegerszegi vendéglátóipari ingatlan és szálláshely építményadóját csökkentjük. Ez utóbbi döntés összesen 220 ingatlant érintett, segítve a leginkább nehéz helyzetben lévő szektor túlélését. Több mint 200 millió forinttal  kevesebb érkezett az önkormányzati intézményekhez (nem voltak fizetős koncertek, kiállítások, színházi előadások, könyvtári kölcsönzések, belépődíjak, stb). A védekezésre 175 millió forintot költöttünk. Szerencsére a kormány lépéseinek köszönhetően a gazdaság nagyon gyorsan elkezdett talpra állni.

ZALAEGERSZEGEN JELENLEG ÚJRA 3 SZÁZALÉK KÖRüL VAN A REGISZTRÁLT ÁLLÁSKERESŐK SZÁMA.

Ráadásul amint a helyzet lehetővé tette, jelentős állami támogatásokban és kompenzációkban részesült önkormányzatunk.

Ez azt jelenti, hogy fejlesztésekre is futotta?

Az elmúlt években egy nagyon tudatos és nagyon jelentős gazdaságfejlesztési program zajlik a városban, melyhez nagyon sok támogatást kapunk a kormánytól. Ennek egyik első állomása volt a járműipari tesztpálya megépítése. A 45 milliárdos beruházás jövő év tavaszára készül el, reményeink szerint Orbán Viktor miniszterelnök fogja átadni, aki mellett nagyon sok segítséget kapunk a zalai származású minisztertől, Palkovics Lászlótól és Vigh László országgyűlési képviselőnktől is.

Két másik nagyberuházás is elindult, a 60 milliárdos ráfordítással épülő Rheinmetall-gyár […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2021/11/22/balaicz-zoltan-ehhez-az-en-eletem-keves-de-valoszinuleg-meg-a-fiame-is/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Deutsch Tamás apósát gyilkolták meg Óbudán

Deutsch Tamás apósát gyilkolták meg Óbudán

Szombat este még csak annyit lehetett tudni, hogy egy ismert fideszes politikus apósa volt a …