2021. október 21., csütörtökMa Orsolya napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
2021.10.21. Orsolya Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 362,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 337,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Ebben a rendszerben az önkormányzatok nem szabadok

Hirdetés

Ebben a rendszerben az önkormányzatok nem szabadok

A szeptember 1-jei fővárosi közgyűlésen a DK az atlétikai vb lehetséges felmondásáról a koalíciós városvezetés előterjesztése mellett egy sajátot is benyújtott, ezzel meglehetősen kínos helyzetbe hozva a főpolgármestert. A zavaros helyzetet végül a DK javaslatának leszavazásával oldotta fel a testület. Mi történt a háttérben, Gyurcsány Ferenc Budapesten is keveri a lapokat?

Köztudott, hogy Gyurcsány Ferenc nem tagja a közgyűlésnek. Gy. Németh Erzsébet a DK frakcióvezetőjeként nyújtotta be javaslatát, hangsúlyozom, nem főpolgármester-helyettesként. A koalíciós pártok között van egy megállapodás, hogy egyeztetnek, ha valaki önálló előterjesztést nyújt be, ez itt nem történt meg. A DK szerda éjjel beküldött előterjesztésével a csütörtök délelőtti kabinetegyeztetés elé vágott, kész tények elé állítva a többi pártot. 

Mivel a közgyűlés előbb elfogadta a vb felmondásáról szóló, a főpolgármester által előterjesztett álláspontot tükröző javaslatot, így nem volt indokolt a Demokratikus Koalíció verzióját támogatni. Annál is inkább, mivel így elkerülhetővé vált, hogy szükségtelenül értelmezni kelljen egy párhuzamos helyzetet. Gy. Németh Erzsébet javaslata harmincnapos ultimátum volt arra, hogy a főpolgármester hozza be a szeptember végi közgyűlésre a felmondással kapcsolatos dokumentumokat.

Hirdetés

Meg sem kérdezték Gy. Németh Erzsébettől a zavarkeltése okát?

Ez nem volt zavarkeltés az én értelmezésemben. Nyilván a koalíciós kormányzás sokkal összetettebb, mint az egypártrendszeri hatalomgyakorlás, ezért tűnhetnek az ilyen ügyek nagy jelentőségűnek. Nem szabad ezeket túlértékelni, fontos, hogy másnap is felkel a nap, és együtt kell tovább dolgoznunk. A közös munkának pedig nincs alternatívája.

Az önök előterjesztésének mi a lényege?

Abban a pillanatban, ahogy az állami földterület tulajdoni lapjának széljegyén megjelenik a vagyonkezelő Fudan Alapítvány, megindul a vagyonátmentés. Ez az a pont, amikor jelezzük, hogy nem kívánjuk a vb-t tovább támogatni, és ellenezzük a megrendezését. A felmondás másik oka az lehet, ha az Egészséges Budapest Programra megígért pénzek nem érkeznek meg. Jegyezzük meg, a tárgyévi részkifizetésekhez szükséges támogatói szerződések idén még alá sincsenek írva. A közgyűlési határozat ezek megkötésére, aláírására október végéig ad lehetőséget.

Közben Volner János független képviselő megtámadta a Fudannal kapcsolatos népszavazási kezdeményezésüket. Hol tart most az ügy?

Az a történet másik szála. A bírósági eljárásnak végig kell futnia, és ha a Nemzeti Választási Bizottságnak lesz igaza, ki lehet adni az aláírásgyűjtő íveket, indulhat a népszavazási eljárás. Egészen extrém az a törvény által megteremtett helyzet, hogy a kétharmaddal létrehozott vagyonkezelő alapítványból kimozdíthatatlanok a kuratóriumi tagok. Ha a létrehozása mögött nincs a kétharmados törvény, sima feles felhatalmazással minden visszaállítható. Ennek a törvénynek a visszavonását szeretnénk kikényszeríteni a népszavazással.

KARM8722

Fotó: Karip Tímea / Index

A kormány eltökéltségét jelzi, hogy közben az atlétikai vb stadionjának már a szerkezeti alapjait is megépítették, a fővárosnak pedig nincs mit felmondania, hiszen nem is részese a világeseményről megkötött háromoldalú szerződésnek.

Ha nem kellenénk ehhez mint rendező város, akkor miért állapodott meg velünk a kormány arról, hogy öt éven keresztül évi tízmilliárd forintot ad az Egészséges Budapest Programra? Miért kellett a főpolgármesteri aláírás arra a levélre, amelyet Sebastian Coe-nak, a Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnökének küldtek, miután kiderült, Budapesten lesz a világverseny? El tudják képzelni azt, hogy ha a főpolgármester arról nyilatkozik, hogy nem szeretnénk Budapesten atlétikai vb-t, akkor is idehozzák, vállalva minden presztízsveszteséget meg a játékokat esetleg övező tüntetések kockázatát? Én nem látom magam előtt ennek a lehetőségét. De legyünk optimisták, legyen Diákváros, és kapjuk meg az egészségmegőrzést célzó forrásokat is.

A pénzre nagy szükség is van, hisz nem először mondta el, hogy év végén csődbe mehet Budapest; múlt héten már a 25 milliárdos folyószámlahitelhez is hozzá kellett nyúlniuk a működés biztosítása érdekében. Mekkora a baj?

Most már rendeztük a likviditási helyzetet. Szeptember 15-ig a vállalkozásoktól beérkezett az adószámlánkra az iparűzési adó (második) előlege. Hétfő reggel az említett folyószámlahitelt kiváltottuk az adószámláról felvett előleggel. Szürreális, hogy Budapest estében erről kell beszélnünk, de az legalább jó, hogy nem kell a folyószámlahitel után kamatot fizetnünk. Időarányosan azért állunk rosszul, mert még mindig nem kötötte meg velünk a kormány azt a 12 milliárd forintos, a közösségi közlekedési normatíva átutalásáról szóló szerződést, amelyet 2019-ig mindig időben megkötöttek.

Miből működik a budapesti közösségi közlekedés?

A BKK havonta körülbelül tízmilliárd forintot kap a fővárosi önkormányzattól, amiből egymilliárdot az állami normatíva fedezne, a főváros egyéb bevételeiből pedig kilencmilliárdot rakunk hozzá. Most a főváros előfinanszírozza az állami részt. Azért, hogy lássák, nem én vagyok túlérzékeny, utánanéztem: 2016-ban még 18 milliárd volt az állami normatíva, nem 12, és augusztus 10-én már 12 milliárdot át is utaltak belőle. 2017-ben már csak 15 milliárd volt a teljes összeg, de négy éve, augusztus közepére így is megérkezett belőle tízmilliárd. Most meg még a támogatási szerződés sincs aláírva.

Mivel indokolja a kormányzat a késlekedést?

Valójában nem tudom, mert mi is a sajtón keresztül halljuk a kusza indoklásokat. Most éppen azt állítják, hogy az agglomerációs tömegközlekedés biztosításáért a Volán és a MÁV-HÉV nem kapja meg a szolgáltatás ellenértékét, ami azért baj, mert akkor valaki eltérítette ezeket a pénzeket, ugyanis a Volánnak havonta 180 milliót, a MÁV-HÉV-nek pedig több mint 368-at utalunk. Mi a tavalyi és a tavalyelőtti mérték alapján fizetünk. Mi fizetünk, ők nem…

A közösségi közlekedés mellett a közbringarendszerre is fontos mobilitási eszközként tekintenek. Az új kerékpárbeszerzés azonban sokak szerint nem sikertörténet, többen konstrukciós hibákra panaszkodnak, és számszerűleg is kevesebb van belőlük, mint a korábbiakból. Miért?

Az összkép szempontjából mindig a statisztika a mérvadó. A korábbi években veszteséges volt, egyszer 130 millió forint mínusszal zártunk, azonban már most nagy biztonsággal állítható, hogy az idei év kitermeli a működési pénzt. Valóban kevesebb a kerékpár, de opció volt további biciklik lehívására, a BKK további 360 bringát meg is rendelt. Ebből ötven heteken belül megérkezik, a többi év végéig. Furán hangzik, de ha valaki nem talál biciklit, az azt jelenti, hogy pörög a rendszer, használják az emberek. Nyilván az egyedi problémákat is meg kell vizsgálni. Ennek egyik módja, hogy ötezer forintos büntetést vezettünk be, ha valaki nem a dokkolóba teszi le a kerékpárt. 

A Blaha Lujza tér több okból is a figyelem középpontjában áll. A tér felújítása a tervek szerint halad?

Szombaton visszaadtuk az autósoknak a sávokat, hétfőn reggel pedig a lámpaprogram […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2021/09/22/ez-a-rendszer-nem-kinal-perspektivat-az-onkormanyzatoknak/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Áder János: Magyarország területének 13 százalékát elsivatagosodás fenyegeti

Áder János: Magyarország területének 13 százalékát elsivatagosodás fenyegeti

Alig található a Földön jó minőségű, könnyen hozzáférhető, tisztítás nélkül fogyasztható víz, mert az emberiség …