Ahogy arról már többször is beszámoltunk, január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu, és helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás (DÁP) veszi át. Az átállás már 2024 szeptembere óta zajlik, viszont még a véghajrában is nagyon sok a kérdés, ezért összegyűjtöttük, hogy mi mindent kell tudni az új rendszerekről, az átállásról és a használatukról, de kitérünk arra is, hogy mi történik azzal, akinek nincsenek okoseszközei, hogy zökkenőmentesen tudjanak váltani, vagy éppen azokra, akik lemaradnak a határidőről.
Mi az az Ügyfélkapu+?
Nagyjából ugyanaz, mint az Ügyfélkapu volt: a kormány elektronikus azonosító rendszere, amely biztosítja a felhasználók számára, hogy egyszeri belépéssel kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.
A regisztráció menetét lépésről lépésre ebben a cikkünkben ismertettük.
Mi az a DÁP?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás a Digitális Állampolgárság Program kulcsa. Célja, hogy megkönnyítse az állampolgárok életét úgy, hogy 2026-ig online, a mobiltelefonjukkal is elintézhessék szinte minden fontosabb, közigazgatást érintő ügyüket.
A program kulcsa a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás. Regisztráció után ezzel az alkalmazással intézheti majd az ügyeket. Az alkalmazás kezdetben csak a legfontosabb szolgáltatásokat tartalmazza – digitális aláírás funkció, személyazonosság igazolása, erkölcsi bizonyítvány, időpontfoglalás kormányablakba, rendszerezett személyes adatbank –, és 2026-ig újabb és újabb funkciókkal bővül majd.
2025 első negyedévében bevezetik a szelfis azonosítást, 2025 harmadik negyedévében a QR-kódos belépést és a digitális aláírást a piaci szolgáltatóknál (bankok, közműszolgáltatók), majd a negyedik negyedévben a gépjármű adás-vétel intézését, a jogosultságok igazolását a piaci szolgáltatóknál és próbaüzemmódot kap a digitális okmányok funkció is – ezekkel a fizikai példányokat lehet majd kiváltani.
Akkor még több adatomat fogja tudni majd az állam?
Nem, semmi olyasmit nem fog tudni, amik már ne lennének meg így is a központi adatbázisokban.
Mi az a digitális aláírás?
A digitális aláírás teljes, hivatalos neve minősített, tárolt kulcsos elektronikus aláírás. Sok szempontból hasonlít a papíralapú, kézi aláírásra (szignóra), és a joghatása is azonos. Utólag nem lehet visszavonni vagy törölni, és szerkeszteni sem lehet az aláírt dokumentumot.
A digitális aláírás kiváltja a kézi aláírást. Magánszemélyként szerződéseket, meghatalmazásokat, igazolásokat vagy más dokumentumokat is aláírhatunk vele. A digitális aláírás a papíralapú aláírással egyenértékű, ezért Magyarországon és az Európai Unióban minden cégnek és magánszemélynek el kell fogadnia.
Mi kell ahhoz, hogy digitális állampolgár lehessek?
- Érvényes személyazonosító okmány (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél),
- 14 évnél idősebb életkor,
- megfelelő okostelefon,
- magyar mobilszám.
Milyen okoseszközzel, telefonnal tudom használni a DÁP-ot?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazást iOS vagy Android eszközön is használhatja. Ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelően működjön, az eszköznek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:
- Az operációs rendszer: iOS 16, iPadOS 16, Android 10 vagy ezeknél újabb verziók.
- Feltört, azaz jailbreakelt vagy rootolt eszközön az alkalmazás nem használható,
- Huawei készülékeken nem használható az alkalmazás, kivéve azokat, amelyeken Android operációs rendszer fut (nem pedig Magic OS), valamint amelyeken hivatalosan elérhetők a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play.
Miért van szükség a váltásra?
Mert a sima Ügyfélkapu egyfaktoros (e-mail cím + jelszó) bejelentkezési módja már nem felel meg az uniós szabályozásnak, ezért egy biztonságosabb, kétfaktoros (2FA) belépési módszert vezetnek be, a felhasználók adatainak biztonsága érdekében.

Mit jelent a kétfaktoros azonosítás?
Azt, hogy az e-mail cím és a jelszó beírása után egy autentikátor applikáció, amelyet letöltöttünk az okos eszközünkre, generál nekünk egy egyszeri kódot, amelyet megadva tudunk csak belépni a profilunkba.
Folyó Gergely, az IdomSoft Zrt. – az Ügyfélkaput fejlesztő cég – kommunikációs csapatvezetője megerősítette, hogy az e-mailes […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!