„Az ellátórendszerrel kapcsolatban ritkán kapnak publicitást a pozitív folyamatok, a negatív hírek sokkal gyorsabban terjednek. Utóbbiak gyengítik a gyógyító teamek egységét, ennek pedig végső soron a beteg lesz a kárvallottja” – utal a kórházakkal kapcsolatos, szerinte egyoldalú médiafigyelemre Ficzere Andrea, a Budapesti Uzsoki Utcai Kórház főigazgatója.
Az utóbbi időszakban politikai csatározás helyszíne lett az Uzsoki a főigazgató szerint. Korábban beszámoltunk arról, hogy Hadházy Ákos szerint Papcsák Ferencnek, Zugló volt fideszes polgármesterének cége milliós összegben nyerészkedik azon, hogy pénzért cserébe rajtuk keresztül juthatnak gyorsított eljárásban egészségügyi beavatkozáshoz az Uzsoki Utcai Kórházban azok a betegek, akik nem szeretnének órákat várni a sürgősségin vagy éveket egy műtétre.
Később pedig az Index birtokába jutott egy kiszivárgott levél, amit Ficzere Andrea írt a kórház alkalmazottainak, és amiben azt ecseteli, hogy a politikus félrevezeti a közvéleményt politikai haszonszerzés céljából, majd részletesen elmagyarázta a kórház szabályos működését. Erről is kérdeztük a kórházigazgatót.
Választási időszak van. Nem az a baj, ha valaki kritikát fogalmaz meg, hanem az, ha abszolút laikus módon félreinformál, zavart és bizalmatlanságot kelt. A kórháznak a gyógyításról, nem a politikáról kell szólnia
– válaszolta. Ficzere Andrea 12 éve vezeti a zuglói kórházat, amelynek ellátási kötelezettsége több mint 2 millió emberre terjed ki. Naponta 927 szakdolgozó és 348 orvos várja a betegeket, akik állítása szerint túlnyomó részben elégedetten távoznak az intézményből. Kifejtette azt is, miért problémás az, ha politikusok vagy mások a kórházak ellen hergelnek, vagy téves információkat terjesztenek.

Ficzere Andrea: Szaktudásunkon túl a belénk vetett bizalom a legfontosabb
„Kulcsfontosságú, hogy építsük az emberekben az egészségügybe vetett hitet. Nagyon könnyű hátradőlni a fotelben és hergelni a gyógyulásra váró betegeket, akik végső soron elbizonytalanodnak az ellátórendszerrel kapcsolatban.”
A leghangosabbak azok, akik ott sem voltak, mégis megosztják a negatív híreket, így alakul ki a magyar egészségügyben is az echo chamber jelensége
– figyelmeztetett a Budapesti Uzsoki Utcai Kórház főigazgatója. De mit nevezünk echo chambernek? Egy olyan környezetet, amelyben a résztvevők olyan hiedelmekkel találkoznak, amelyek megerősítik meglévő hiedelmeiket, tulajdonképp egy zárt rendszerben, és el vannak szigetelve a cáfolatoktól. Ez pedig megerősítési torzítást eredményezhet. A kórházigazgató hozzátette:
a betegek a betegségükkel kapcsolatban is gyakran csak azt hallják meg, amit hallani akarnak, nem pedig azt, amire valóban szükségük lenne.
„Nincsenek csodaszerek. Nyilván egyszerűbb azt elhinni, hogy léteznek könnyebb utak, gyors megoldások. Hamis illúzió, hogy az egészség megőrzéséhez nem kell életmódot váltani, nem kell például abbahagyni a dohányzást, mérsékelni az alkoholfogyasztást, vagy a szükséges műtéti beavatkozás helyett elég bevenni egy csodaszert, és minden rendben lesz. Most kell ahhoz egészségtudatosan élni, hogy később is egészségesek maradhassunk” – részletezte a problémát.
Korábban bemutattuk, hogyan élnek vissza online csalók például Merkely Béla vagy Zacher Gábor hitelességével és hírnevével, és biztatnak az AI-generált képmásukkal akár inzulinkezelés abbahagyására egy „csodaszer” ígéretével.
Az ezzel a problémakörrel kapcsolatos megoldást abban látja Ficzere Andrea, hogy „már kisgyermek kortól kezdve hatékonyabban kell edukálnunk a lakosságot, megfelelő információkkal kell ellátnunk a betegeinket, és meg kell mutatni a kórházakban folyó munkát.”
Ha a beteg ismeri az ellátórendszer jellemzőit, ha tudja, hogy hol és milyen ellátás érhető el, ha valódi válaszokat kap a kérdéseire, akkor bizalommal fordul felénk. Ha azonban csak a Google-keresőből vagy a közösségi médiából tájékozódik, sajnos könnyen talajt veszthet.
A főigazgató lapunknak azt is hangsúlyozta, hogy a kórházi gyógyító munka súlypontja a szakdolgozók vállán nyugszik. „Természetesen nincs kórház és betegellátás orvos nélkül, de gyógyulás biztosan nincs szakdolgozó nélkül” – ezért az ő megtartásuk ma az igazi kulcskérdés. Erről már magukat az érintetteket kérdezzük.

Átgondolták, hogyan is kell bánni a szakdolgozókkal
Viziné Molnár Anna, az intézmény ápolási igazgatója felel 927 szakdolgozó elégedettségéért, munkájáért. Tíz éve érkezett az Uzsokiba, és két dolog rögtön szemet szúrt neki.
Amikor végigjártam az osztályokat, mindenhol azt érzékeltették velem, hogy nekik a legnehezebb. A kollégák sokszor nem ismerték a másik osztályon dolgozókat, ezért a főnővéri értekezleteken elkezdtük bemutatni egymásnak az osztályokon folyó munkát, sőt arra is lehetőséget adtunk, hogy a kollégák kipróbálhassák magukat más területeken is. Ez rövid idő alatt jó eredményeket hozott
– mesélte. Hozzáfűzte, hogy minden tavasszal rendeztek családi napot, közös sporteseményeket. „Aztán a Covid közbeszólt. Ekkor váltunk igazi nagy családdá, hiszen a korábbi évekhez képest elképzelhetetlen módon egymásra voltunk utalva. A Covid elején a fluktuáció érthető módon növekedett, mert azok, akik nem bírták ezt a terhelést, távoztak. Ezt követően átlag 4-6 oltóponton adtunk oltásokat, ekkor már az orvosok is bevonódtak. Ma mindennek köszönhetően az Uzsokiban mindenki ismer mindenkit.”
Emellett kiemelte a közösségépítésben hatékony női vezetők jelentőségét. „Ideérkezésemkor a négy vezető közül hárman a gyengébbik nemet erősítették. Kellemesen furcsa érzés volt ezt megélni. A korábbi munkahelyeimhez képest más hangulatú, értő és elfogadó közösségbe kerültem. Most is jellemző ránk az érzékenység, a kórházi folyamatok más hozzáállással történő kezelése. Azt hiszem, hogy bizonyos jelenségeket másképp érzékelünk, mint a férfiak.”
Elmondta, hogy ekkoriban született meg a gondolat, hogy érdemes lenne az Uzsokit családbaráttá tenni, ehhez az első lépés a gyermekmegőrző volt. Nyolc évvel ezelőtt még csak a multiszektorban voltak hasonló kezdeményezések. Főállásban szakembert alkalmaztak azért, hogy a dolgozók gyermekeit a jogszabályoknak megfelelően tudják fogadni.
Akkora siker lett belőle, hogy sorban hívtak más kórházakból, hogy hogyan csináljuk
– osztotta meg az ápolási igazgató. A kezdeményezés idővel kinőtte magát, és nyaranta olyan nagy igény mutatkozik erre a szolgáltatásra, hogy már tavasszal elkezdenek betelni a helyek, állítja. Hozzáfűzte, hogy a gyerekek a konyhán ebédet kapnak, és a BVSC-vel kötött együttműködés keretében még úszótáborba is mehetnek.
A gyermekmegőrzőt egy tornaterem és egy szauna berendezése követte, ahol a dolgozókat főállású személyi edző és gyógymasszőr várja, akik csak az intézmény munkatársaival foglalkoznak. A kis rekreációs központ népszerűségét jól mutatja, hogy 2024-ben a gyógymasszőr kollégát választotta a kórház az év szakdolgozójává. Időközben alapítványi támogatásból tíz kerékpárral bővült az Uzsoki flottája, amit a munkatársak kölcsönözhetnek ki.
Arra a kérdésre, hogy az eddig megvalósult programok mennyiben […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!