2024. október 9., szerdaMa Dénes napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 364,00 Ft | CHF: 426,00 Ft
2024.10.09. Dénes Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 364,00 Ft | CHF: 426,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / A vasúton utazók jogai: eltérő szolgáltatás, késés, vonatkimaradás, csatlakozásmulasztás

Hirdetés

A vasúton utazók jogai: eltérő szolgáltatás, késés, vonatkimaradás, csatlakozásmulasztás

Az utas és a vasúti szolgáltató között szerződés jön létre azzal, hogy az utas megveszi a menetjegyet vagy a bérletet. Ha az utas menetjegy váltása nélkül jogosult utazását megkezdeni, a személyszállítási szerződés akkor jön létre, amikor az utazási céllal érkező utas a vasútállomás vagy megállóhely területére belép. „A vasúton utazók jogairól részben ez a szerződés, részben pedig a hazai és az uniós jogszabályok rendelkeznek” – állítja Jagusztin Tamás, a Pest Vármegyei Főügyészség osztályvezető ügyésze, aki az ügyészség Egyszerűen, jogszerűen című sorozatában a vasúton utazók jogait vette sorra.

Eltérő minőségű szolgáltatás

Az osztályvezető ügyész szerint amennyiben a vasúttársaság a menetdíj és a felár kifizetésével megvásárolt szolgáltatást (például IC + Prémium, 1. és 2. kocsiosztályú felár, fekvőhelyes- vagy hálókocsi) nem tudja biztosítani,

  • azonos minőségű szolgáltatást köteles felajánlani az utas kívánságára;
  • ha azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani, akkor magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani és teljesíteni;
  • ha csak alacsonyabb minőségű szolgáltatást tud nyújtani és azt az utas elfogadja, akkor a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a jegyet értékesítő vasúttársaság az igazolást bemutató utas részére visszatéríti.

Mi van akkor, ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el?

Hirdetés

Abban az esetben, ha szolgáltatást még nem vette igénybe, a menetdíjat és a felárat – kezelési költség levonása nélkül – visszakapja. Ennek további feltétele, hogy a jegyvizsgálójával, vagy a felszállási állomás ügyeletes alkalmazottjával igazoltatja, hogy az igénybe venni kívánt vonat vagy kocsi

  1. 10 percet meghaladó késéssel indult volna,
  2. fűtés nélkül közlekedett,
  3. világítás nélkül közlekedett,
  4. zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott,
  5. a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett.

Ha az utas már igénybe vette a szolgáltatást, visszatérítésre az utolsó négy esetben jogosult.

Schiffer András: A pénzt elvették, de a szolgáltatást elfelejtették

Schiffer András ügyvéd szeptember 18-i Facebook-bejegyzésében számolt be legújabb vasúti kalandjáról. „Ma reggel Szegeden tárgyaltam, és ezért már az esti IC-vel elindultam” – írta a volt országgyűlési képviselő, aki – hogy a vonatutat fel tudja használni munkavégzésre – prémium helyjegyet váltott. Így tett előző este és így tett aznap délelőtt is. Mindkét esetben 1990 forint volt a prémium helyjegy ára. „A különbség annyi, hogy erről a járatról lekapcsolták a büfét és a prémium helyeket tartalmazó kocsit. A szolgáltatás ellenértékét megfizettem, a pénzt el is vették, a szolgáltatást viszont elfelejtették” – dohogott az egykori politikus.

Indulás és érkezés

Először is le kell szögezni, hogy nem minősül vonatkimaradásnak vagy késésnek, ha

  • az utas vonatkimaradás esetében 180 percet,
  • a vonat késése esetén 30 percet meg nem haladó késéssel a célállomására megérkezik.

Késéssel érkezés vagy indulás esetén a vasúttársaságnak folyamatosan tájékoztatnia kell az utasokat a kialakult helyzetről, valamint a várható indulási és érkezési időről.

Jagusztin Tamás szerint amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, 60 percnél hosszabb késés esetén az utasoknak térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vonattól a vasútállomásra, a szolgáltatás eredeti vasútállomástól eltérő kiindulási helyére vagy végső célállomására, ha az időben és fizikailag lehetséges.

IMG 20190716 143551

Fotó: Olvasói fotó / Index

Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúttársaság a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást szervez.

Forgalmi akadály esetén köteles a tovább utazni kívánó utast kézipoggyászával együtt az eredeti vagy más útirányon az eredeti vagy más tömegközlekedési eszközzel a célállomásra – vagy az utas kívánságára az indulási állomásra – szállítani, ha az időben és fizikailag lehetséges. Ha a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/09/22/vasut-keses-vonatkimaradas-csatlakozas-karterites-ugyeszseg-jagusztin-tamas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Máris kiürült az önkormányzati cég kasszája Zuglóban, a polgármester szerint ez állhat a háttérben

Mint írtuk, letette esküjét Rózsa András, Zugló új polgármestere, és meg is alakult az új …