Az utas és a vasúti szolgáltató között szerződés jön létre azzal, hogy az utas megveszi a menetjegyet vagy a bérletet. Ha az utas menetjegy váltása nélkül jogosult utazását megkezdeni, a személyszállítási szerződés akkor jön létre, amikor az utazási céllal érkező utas a vasútállomás vagy megállóhely területére belép. „A vasúton utazók jogairól részben ez a szerződés, részben pedig a hazai és az uniós jogszabályok rendelkeznek” – állítja Jagusztin Tamás, a Pest Vármegyei Főügyészség osztályvezető ügyésze, aki az ügyészség Egyszerűen, jogszerűen című sorozatában a vasúton utazók jogait vette sorra.
Eltérő minőségű szolgáltatás
Az osztályvezető ügyész szerint amennyiben a vasúttársaság a menetdíj és a felár kifizetésével megvásárolt szolgáltatást (például IC + Prémium, 1. és 2. kocsiosztályú felár, fekvőhelyes- vagy hálókocsi) nem tudja biztosítani,
- azonos minőségű szolgáltatást köteles felajánlani az utas kívánságára;
- ha azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani, akkor magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani és teljesíteni;
- ha csak alacsonyabb minőségű szolgáltatást tud nyújtani és azt az utas elfogadja, akkor a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a jegyet értékesítő vasúttársaság az igazolást bemutató utas részére visszatéríti.
Abban az esetben, ha szolgáltatást még nem vette igénybe, a menetdíjat és a felárat – kezelési költség levonása nélkül – visszakapja. Ennek további feltétele, hogy a jegyvizsgálójával, vagy a felszállási állomás ügyeletes alkalmazottjával igazoltatja, hogy az igénybe venni kívánt vonat vagy kocsi
- 10 percet meghaladó késéssel indult volna,
- fűtés nélkül közlekedett,
- világítás nélkül közlekedett,
- zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott,
- a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett.
Ha az utas már igénybe vette a szolgáltatást, visszatérítésre az utolsó négy esetben jogosult.
Schiffer András: A pénzt elvették, de a szolgáltatást elfelejtették
Schiffer András ügyvéd szeptember 18-i Facebook-bejegyzésében számolt be legújabb vasúti kalandjáról. „Ma reggel Szegeden tárgyaltam, és ezért már az esti IC-vel elindultam” – írta a volt országgyűlési képviselő, aki – hogy a vonatutat fel tudja használni munkavégzésre – prémium helyjegyet váltott. Így tett előző este és így tett aznap délelőtt is. Mindkét esetben 1990 forint volt a prémium helyjegy ára. „A különbség annyi, hogy erről a járatról lekapcsolták a büfét és a prémium helyeket tartalmazó kocsit. A szolgáltatás ellenértékét megfizettem, a pénzt el is vették, a szolgáltatást viszont elfelejtették” – dohogott az egykori politikus.
Indulás és érkezés
Először is le kell szögezni, hogy nem minősül vonatkimaradásnak vagy késésnek, ha
- az utas vonatkimaradás esetében 180 percet,
- a vonat késése esetén 30 percet meg nem haladó késéssel a célállomására megérkezik.
Késéssel érkezés vagy indulás esetén a vasúttársaságnak folyamatosan tájékoztatnia kell az utasokat a kialakult helyzetről, valamint a várható indulási és érkezési időről.
Jagusztin Tamás szerint amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, 60 percnél hosszabb késés esetén az utasoknak térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vonattól a vasútállomásra, a szolgáltatás eredeti vasútállomástól eltérő kiindulási helyére vagy végső célállomására, ha az időben és fizikailag lehetséges.
Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúttársaság a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást szervez.
Forgalmi akadály esetén köteles a tovább utazni kívánó utast kézipoggyászával együtt az eredeti vagy más útirányon az eredeti vagy más tömegközlekedési eszközzel a célállomásra – vagy az utas kívánságára az indulási állomásra – szállítani, ha az időben és fizikailag lehetséges. Ha a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!