2024. december 10., keddMa Natália napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 389,00 Ft | CHF: 442,00 Ft
2024.12.10. Natália Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 411,00 Ft | USD: 389,00 Ft | CHF: 442,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / A közlekedési hírektől a baleseti helyszínelésig – egy teljes nap a BKK-nál

Hirdetés

A közlekedési hírektől a baleseti helyszínelésig – egy teljes nap a BKK-nál

A budapesti közösségi közlekedés használatakor természetesnek vesszük, hogy pontosan tudhatjuk, merre jár az adott villamos vagy busz, amire a megállóban várunk, hogy szinte élőben követhetjük nyomon, a város melyik pontján van fennakadás és azt is, hogy egy-egy probléma esetén perceken belül megérkezik a villamospótló vagy elterelt útvonalon közlekedik az autóbusz. Ezek a hétköznapi dolgok azonban rengeteg háttérmunkát igényelnek, megvalósulásukhoz pedig több ezer ember összehangolt munkájára van szükség.

Legalábbis erre gondoltam akkor, amikor kiderült, hogy lehetőségem lesz egy teljes napot eltölteni a BKK kötelékében dolgozókkal, de még így is alábecsültem azt a rendszert, amellyel folyamatosan ellenőrzésük alatt tartják a budapesti forgalmat a fővárosi cég munkatársai.



28

Hirdetés

Galéria: BKK háttérműködés bemutatásaFotó: Papajcsik Péter / Index

Eltelt 40 év, de még mindig ők a rádiós műsorok urai

Kora reggel érkeztünk meg a BKK Szabó Ervin téren található FUTÁR Központjához, ahol először egy kis irodába vezettek minket, amely lényegében két kisebb irodai szobára és egy rendkívül szűk rádiós állomásra volt felosztva. „Ez itt a fővárosi közlekedési hírszolgálat, a BKK Info, de sokaknak valószínűleg még ismerősebben cseng a Fővinform név” – magyarázta nekünk a BKK Info vezetője, Kardos Zoltán. A BKK Info az 1982-ben létrejött Fővinform jogutódja, amelynek elsődleges feladata, hogy tájékoztasson minden, a fővárost érintő közlekedési változásról.

Ez a feladat kettős, ugyanis nemcsak a közösségi közlekedést érintő változásokról kell beszámolniuk, hanem a közúti közlekedéssel kapcsolatos eseményekről is tájékoztatnak, legyen szó egy balesetről, vagy egy előre meghirdetett esemény miatti lezárásról.

Réges-régen, még a fővinformos időkben egyetlen rádió volt, ahol beszámoltunk a hírekről, valamint a nyomtatott sajtóban jelentettük be a közlekedési változásokat. Manapság viszont már szinte mindenki zsebében van egy okostelefon, ahol gyakorlatilag azonnal megkapja a legfontosabb információkat pushüzenetek formájában, legyen szó rendkívüli villamospótlásról vagy egy előre tervezett forgalmi változásról

– részletezte a technológiai változásokat Kardos Zoltán.

Kardos Zoltán

Kardos Zoltán

Fotó: Papajcsik Péter / Index

A tájékoztatást megkönnyíti, hogy ma már a BudapestGO applikációban az utasok feliratkozhatnak „kedvenc”, vagyis a leggyakrabban használt járataikra, amelynek köszönhetően mindenkit személyre szólóan tudnak informálni az esetleges közlekedési változásokról.

Azt gondoltam tíz évvel ezelőtt, amikor idekerültem, hogy az online tájékoztatás a jövő, és a rádióban közlekedési híreket mondani már elavult dolog. Az idő előrehaladtával viszont nemhogy egyre kevesebb, hanem egyre több rádiós feladatunk lett

– mesélte nevetve a BKK Info vezetője, hozzátéve, hogy még ma is sokan autóban ülve hallgatják a legfrissebb közlekedési információkat. A BKK Infónál átlagosan napi 80 hangfelvétel készül rádiók számára, a reggeli csúcsidőben 5-10 percenként frissítik a közlekedési híreket. Erre azért is van szükség, mert éves szinten nagyjából 8500 közlekedési változást dolgoznak fel.

„Ha Budapesten ma elindul egy új rádió, akkor nagyjából a harmadik lépés az, hogy megkeresnek minket és együttműködést kérnek” – avatott be Kardos Zoltán, de hozzátette, sokan használják azért a telefonos applikációjukat is. A BKK Info munkatársai számtalan rendkívüli eseményt megtapasztaltak már, de az utóbbi évek egyik legnagyobb kihívást jelentő feladata az M3-as metró felújításának forgalmi változásairól szóló tájékoztatás volt – nemcsak a 45 másodpercenként indított pótlóbuszok, hanem az akkoriban bevezetett számtalan alternatív járat miatt is. Ehhez a BKK-nak a felújítások alatt nagyon szorosan együtt kellett működnie az önkormányzatokkal és a rendőrséggel, és a tervezéskor is szinte példa nélküli mérnöki munkára volt szükség.



28

Galéria: BKK-háttérműködés bemutatásaGaléria: BKK háttérműködés bemutatása(Fotó: Papajcsik Péter / Index)

A BKK Infósok az összeállított hírekből egy erre a célra fenntartott rádióstúdióban minden nap maguk rögzítik és vágják meg a legfrissebb információkat tartalmazó hangfelvételeket, majd eljuttatják ezeket a budapesti rádiókhoz, ahol olykor élő adásban is bejelentkeznek. Ezt a területet a BKK Info egy tapasztalt munkatársa, a már 10 éve a cégnél dolgozó Varga Etele mutatta be, miután felvette az egyik rádiós megszólalását.

A reggeli időszak a leghúzósabb, reggel 6-tól 9 óráig nagyjából 8-9 megszólalásunk van óránként

– részletezte Varga Etele, miközben bemutatta a stúdiót, ahol dolgoznak.


Varga Etele


28

Galéria: BKK-háttérműködés bemutatásaGaléria: BKK háttérműködés bemutatása(Fotó: Papajcsik Péter / Index)

Azonban nemcsak régi munkatársak dolgoznak a BKK Infónál, hanem fiatalok is csatlakoznak hozzájuk. Rebbenszki Gergő még csak egy éve állt be a csapatba, de úgy érzi, jó helyen van. „Olyan munkát szerettem volna, ahol azt érezhetem, hogy egy olyan dologhoz járulok hozzá, ami sokak mindennapjaira van hatással. Itt ezt megtaláltam” – mondta a közlekedési információs munkatárs, aki gyakran adja a hangját a különböző megállókban és járatokon hallható rendkívüli bejelentésekhez is.

Ilyenkor az ismerősök, barátok, családtagok rajongókká válnak, és egyből írnak, ha hallanak valamelyik megállóban. A feleségem az első időkben még vadászott is azokra a járatokra, ahol én mondtam be a közlekedési változásokat

– mesélte el Rebbenszki Gergő.

Rebbenszki Gergő

Rebbenszki Gergő

Fotó: Papajcsik Péter / Index

800 kamera és 1600 járművezető segíti, hogy az évi 8500 közlekedési változásról időben értesüljenek az utasok

Ahhoz, hogy az utasok és a közlekedők szinte valós időben tudjanak tájékozódni arról, hogy mi történik a nagyjából 5 ezer kilométer hosszú fővárosi főúthálózaton, rengeteg ember munkája szükséges. 

A BKK Info irodája fölötti emeleten található forgalomirányítási központba lépve Lutz Gábor forgalomfelügyeleti senior munkatárs vezetett minket körbe az asztalokkal tömött irodában. A teremben a hangzavar szinte állandó, a menetirányító diszpécserek fejenként 70-90 jármű közlekedéséért felelnek, és folyamatosan tartják a kapcsolatot a járművezetőkkel. Az ő munkájukat a központi diszpécserek koordinálják, akik pedig a fődiszpécsernek felelnek.

Ha probléma van az utakon, a járművezető jelzi a menetirányító diszpécsernek, aki vagy megoldja a zavart, vagy jelez a központi diszpécsernek, aki a fődiszpécser döntése alapján hozza meg a szükséges intézkedéseket

– magyarázta Lutz Gábor.



28

Galéria: BKK-háttérműködés bemutatásaGaléria: BKK háttérműködés bemutatása(Fotó: Papajcsik Péter / Index)

A BKK-nál egy nap több mint 1600 jármű van forgalomban. A járművezetők amellett, hogy utasokat szállítanak, az általuk észlelt közlekedési zavarokról, eseményekről folyamatosan jelentenek a FUTÁR központnak (nem csak a közösségi közlekedést érintő esetekről), így a szakemberek és rajtuk keresztül az utazóközönség is a lehető leggyorsabban értesülhet az esetleges közlekedési fennakadásokról. Emellett a város legforgalmasabb csomópontjain elhelyezett 800 kamera segítségével a BKK munkatársai a nap 24 órájában, élőben követik a fővárosi közlekedést. Fennakadás esetén saját forgalmizavar-elhárítókkal dolgozik a BKK, akiknek meghatározó szerepük van a város életében, hiszen az előre nem tervezhető helyzetekre azonnal reagálnak, és beavatkoznak, hogy […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/11/22/bkk-kozlekedes-budapest-kozossegi-tomegkozlekedes-baleset-ellenor/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

ORF: Ezentúl akár osztrák mentő is érkezhet a magyar betegért

Az ORF magyar nemzetiségi híroldalának közlése szerint a megállapodás Burgenladra és Nyugat-Magyarországra vonatkozik. A két …