Magó Károly, aki egyben a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke is, felidézte: Alasztics Ervin helytörténeti kutató kereste meg azzal, hogy vélhetően beazonosította az 1944. december 6-án lezuhant gép helyét.
Magnetométerrel vizsgálták meg a területet, amely kimutatta, hogy a gép motorja a földben van. Az október 14-én indult a tervszerű kutatás, amely az igen magas talajvízszint és a laza talajszerkezet miatt leletmentésbe torkolt – mondta.
Magó Károly kiemelte: végül nem kihúzták, hanem egy markoló segítségével kiemelték a motort és a roncs darabjait. A mocsaras, iszapos talaj jól konzerválta a motort, de egyes részei, mint az áttételház vagy a szelepfedelek korrodáltak a földben. Összességében a motor jó állapotban van – mondta.
Hozzátette: a feltárás során a repülőgép szerkezetének különböző elemeit is sikerült kiemelni, egyebek mellett egy üzemanyagtartály-darabot, fegyverzetet és kettétört futóműdarabot. A sérülésekből látszik, hogy a gép nagy erővel csapódott a földbe.
A roncsdarabokat először Vámosszabadiban állítják ki, majd átszállítják Szolnokra, a központi gyűjteménybe.
Arasztics Ervin felidézte, hogy 1944. december 6-án reggel 31 B 24-es nehézbombázó szállt fel a dél-olaszországi Pantelleria légitámaszpontról azzal a céllal, hogy a pozsonyi rendező-pályaudvart bombázza. A felhős idő miatt azonban Dévényújfalu vasúti pályáját támadták.
A kötelék 61 tonna rombolóbombát dobott le, majd miután visszaindultak, a Felvidékről felszáll 15-20 Messerschmitt ME-109 típusú vadászgép megtámadta a köteléket, és négy darab bombázót lőtt ki. A légi ütközetben három Messerschmitt is lezuhant, kettő szlovák területre, egy pedig Vámosszabadi, az akkor még Alsóvámosnak nevezett község közelébe. A gép egy morotvába zuhant, az iszapos talajba hamar belesüllyedt.
Arasztics Ervin hozzátette, hogy 1945-ben és a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!