2019. július 23., keddMa Lenke napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 295,00 Ft
2019.07.23. Lenke Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 295,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Miért kell néha őrjítően sokat várni a nyomógombos átkelőnél?

Hirdetés

Miért kell néha őrjítően sokat várni a nyomógombos átkelőnél?

Nyomógombos gyalogátkelőhelyekkel elég sűrűn találkozhatunk Budapesten. Ezeket a rendszereket rendszerint olyan helyeken írja elő a közút üzemeltetője, ahol viszonylag ritkán, jellemzően nem minden jelzési periódusban van átkelő gyalogos forgalom – így a járműfolyam folyamatosan haladhat, ha nincs gyalogos átkelési igény. A nyomógombos gyalogátkelőhelynél természetszerűleg jóval ritkábban áll meg a járműforgalom, mint a normál lámpás kereszteződésekben. 

A budapesti jelzőlámpás csomópontok körülbelül 15%-ában működnek nyomógombok, tudtuk meg a budapesti jelzőlámpás csomópontok technológiai szállítójától, a Siemens Mobility Kft.-től. Jellemzően a külső kerületekben, forgalmi hangolás, azaz zöldhullám nélküli útvonalakon és nem minden (általában 90 másodperces) jelzési periódusban jelentkező átkelési igény esetén működnek ilyen lámpák. 

MG 740

Fotó: Martiskó Gábor

A jelzési periódusok persze ugyanúgy megvannak a nyomógombos átkelők forgalmi lámpáinál is, azaz a háttérben ugyanúgy futnak akkor is, ha (átkelő gyalogos hiányában) hosszabb ideig zöldet mutat a lámpa az autósoknak. Ez magyarázza azt is, miért kell néha hosszabb, néha rövidebb ideig várni a gyalogosoknak a zöldre a nyomógomb megnyomása után.

Hirdetés

A lámpa „nyomgomb-reakcióidejének” hossza leginkább attól függ, hogy a háttérben futó jelzési periódus hányadik másodpercében történik épp a bejelentkezés. Szerencsés esetben ez 2-3 másodperc is lehet, de ha a jelzőlámpa program épp túlhaladt az átkelés megadására alkalmas fázison, várni kell addig, amíg a lehetséges tartományt a vezérlőberendezés (jellemzően a következő periódusban) eléri.

A periódusidő a Budapesten legtöbb esetben 90 másodperc. Ez az éppen várakozók számára még elfogadható mértékű várakozást jelenthet, ennél nagyobb periódusidő esetén a kereszteződések kapacitása érdemben már nem bővülne, viszont a türelem elfogyna. A forgalomfüggő programok adott esetben rendkívül összetettek: figyelembe veszik a hurokdetektoros (vagy videokamerás, radaros, mágnes detektoros) jármű bejelentkezéseket akár több irányból is és emellett a gyalogos bejelentkezéseket is. Egyes programoknál változik akár a fázisok hossza és a fázissorrend is. Programtól függően különböző prioritások vannak beállítva az egyes irányokra és a fázisok váltását eredményező bejelentkezési időszakok is változóak.

A nyomógombos rendszerhez hasonló rendszerek

  • A gyalogosoknak kedvező a STOP pontos gyalogos-bejelentkezés, amikor a vezérlőberendezés arra vár, hogy a gyalogos megnyomja a nyomógombot, majd rövid várakozás után (a járműirány pirosra váltása és az járművek biztonságos kihaladását jelentő „ürítési idő” letelte után) már át is kelhet a szabad jelzésre. Tekintettel arra, hogy ilyenkor létrejöhet egy „gyalogos-vonatozás”, ezért a gyalogos-zöld jelzést követően mindenképpen lesz egy minimális 20-30 mp-es jármű-zöld jelzés, ami a következő gyalogos-zöld jelzésig eltelik. Ezt a fajta vezérlési módot csak olyan helyen alkalmazzák, ahol nincs hangolás – zöldhullám, mert az éppen induló járművek megtorpanása a zöldhullámban veszélyhelyzetet alakíthat ki.
  • Korábban voltak „felépülő” gyalogos-átkelők is, amik alapesetben sárga-villogó üzemben voltak, majd a nyomógomb megnyomását követően adtak a gyalogosok számára piros-zöld-piros majd végül ismét sötét jelzést. Ilyenből már csak pár helyszínt találni (Pl: Balatoni út – Szoborpark – Szabadkai utca). A LED-es fénypontok elterjedésével már nem számít nagy energia-megtakarításnak ez az üzemmód.
  • Az esélyegyenlőségi törvény egyik hozománya, hogy a látássérültek számára a gyalogos-átkelők jelentős számban már tartalmaznak […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2019/05/07/miert_kell_neha_orjitoen_sokat_varni_a_nyomogombos_atkelonel/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az űrhajós, aki allergiás volt a Holdra

Az űrhajós, aki allergiás volt a Holdra

Támogatóinknak köszönhetően Vas és Zala megye több mint 50 települését mutattuk be. A holdra szállás …