2019. június 17., hétfőMa Jusztin napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 321,00 Ft | USD: 285,00 Ft | CHF: 286,00 Ft
2019.06.17. Jusztin Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 321,00 Ft | USD: 285,00 Ft | CHF: 286,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / A gyertyák elfújása 15-szörösére növeli a tortán lévő baktériumok számát

A gyertyák elfújása 15-szörösére növeli a tortán lévő baktériumok számát

Mint köztudott, a tudomány mindent elront, amitől az emberek jól érezhetnék magukat. Kezdve a dohányzástól az alkoholon és a vörös húsokon át a műanyag szemét jóleső eldobálásáig. De a tudománynak sosem elég, így még a legbensőségesebb családi ünnepeket, így a születésnapi partikat is romba akarja dönteni. Azt állítják ugyanis a tudósok – akiknek valószínűleg senki sem menne el a szülinapi bulijába -, hogy abban a pillanatban, amikor az ünnepelt a régi szokást követve elfújja a tortáján az életévei számát jelképező gyertyákat, 1400 százalékkal gyarapszik a torta felületén tenyésző baktériumok száma.

A kutatásért felelős Paul Dawson, a Clemson Egyetem élelmiszer-biztonságot kutató professzora saját bevallása szerint a lányától kapta az ötletet a kísérlethez, amelyet a diákjaival végzett el. Nem valódi tortát használtak, hanem egy torta formájú hungarocelltárcsát, amire fóliát tettek, a fóliát pedig bekenték tortabevonóval. Ezután annak rendje és módja szerint beleszurkálták a gyertyákat, és a diákok elfújták őket.

Pontosabban a fújás előtt még pizzát is ettek,

amire a professzor szerint azért volt szükség, mert a desszertet az ember általában étkezés után fogyasztja, ami befolyásolhatja a nyálelválasztását, és így a fújáskor a levegőbe jutó aeroszol összetételét is. A Journal of Food Research folyóiratban publikált tanulmány szerint ezután a fóliáról lekapargatták a bevonatot, majd desztillált vízben feloldották. Az így keletkezett, minden bizonnyal rendkívül gusztusos folyadékot Petri-csészékben lévő agaragar táptalajra oszlatták, és félretették, hogy a benne lévő baktériumok osztódásnak induljanak.

A meghatározott osztódási idő leteltével megszámolták a Petri-csészéken növekedésnek indult baktériumtelepeket. (Természetesen ma már léteznek ennél sokkal egzaktabb és drágább módjai is a baktériumszám meghatározásának, de ez a klasszikus és egy egyetemi tanulói laborban könnyen elérhető módszer.)

A tortát a gyertyák elfújásakor rákerülő baktériumoktól védő műanyag tok ábrája a szabadalmi leírásból