2019. november 14., csütörtökMa Aliz napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 334,00 Ft | USD: 304,00 Ft | CHF: 307,00 Ft
2019.11.14. Aliz Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 334,00 Ft | USD: 304,00 Ft | CHF: 307,00 Ft
Kezdőlap / Sport / A mágikus erő, ami megmenti a Forma-1-et

Hirdetés

A mágikus erő, ami megmenti a Forma-1-et

A mostani F1-kocsiknál sokkal jobb versenyt hozó, egymással hosszú körökön át küzdeni képest autókat ígért a Forma-1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vezetősége, október 31-én, a 2021-ben érkező tervek prezentálásakor pedig úgy tűnik sikerült is megugrani az elég magasra helyezett lécet a friss szabályokkal és az új autó tervével.

Az elmúlt években egyre kevesebb izgalmat hozó F1 felrázásához teljesen új alapokra kellett helyezni a sportág legfontosabb szereplőjét, a versenyautót, ám kifejezetten jó jel, hogy a drasztikus változások után lényegében nem hallani éles kritikát, az F1-en belül és kívül is mindenki úgy látja, hogy a lehető legjobb irányt jelölték ki a folytatásra, még ha azért lehet majd mit finomhangolni.

Ez a teljesen új alap az 1970-es években az F1-ben száguldozó, úgynevezett ground effectre építő autók visszahozása volt.

Hirdetés

Ez a változtatás szorosan összefügg a Forma-1 eddigi legnagyobb gondjával: aerodinamikailag annyira kifinomultak és bonyolultak lettek a mostani kocsik, hogy egymás mögött haladva a hátsó autó sokkal rosszabb helyzetbe került, és valódi csata helyett inkább távoli, 1,5-2, de inkább annál is messzebbi követés jöhetett csak.

A 2021-es autók ezen változtatnak majd, és ez nem csak ideális esetben lesz így, ugyanis teljesen más elvet követnek majd aerodinamikai szempontból.

A leszorítóerő jó, a légörvény nem

Azt, hogy egy Forma-1-es autó az aszfaltra tapadjon, kétféleképpen lehet elérni. Egyik módszer az, amit a 2019-es autók is követnek, ezeket a kocsi testén kialakított aerodinamikai elemek szorítják a földhöz, kezdve a már egyszerűsített, de még így is elég bonyolult első szárnyaktól a kerék körül áramló levegőn és az oldalsó légbeömlők előtt található, iszonyatosan komplex légterelőkön át a kocsi hátsó részéig. Minden egyes apró szárny, légterelő vagy épp dudor azzal a céllal van a helyén, hogy még jobban a földhöz nyomja az autót, vagyis jobb legyen a tapadása mind az egyenesben, mind a kanyarban.

A Mercedes rendkívül kifinomultra tervezett légterelői a csapat 2019-es autóján

A Mercedes rendkívül kifinomultra tervezett légterelői a csapat 2019-es autóján

Fotó: Charles Coates / Getty Images Hungary

Ez viszont azt eredményezte, hogy a bonyolult kialakítás miatt a kocsi mögött össze-vissza áramló levegő kavargott, ami borzasztóan lerontotta a mögötte szorosan haladó autó leszorítását – két kocsi távolságot nézve a hátul haladó autó legalább a leszorítóerő felét elvesztette.

Mi az a ground effect?

Muszáj volt ezen változtatni, hogy élvezetes verseny jöhessen, így egy 30-40 évvel ezelőtt használt, az elmúlt években egyre többet emlegetett elvhez tértek vissza: itt jön képbe a ground effect, amit 1982-ben több szabálymódosítás végén (a veszélyessége miatt) egyszer már betiltottak.

Az 1960-as évek legvégén és az 1970-es évek elején a mostanihoz hasonlóan az autók testének kialakításával és a hatalmas szárnyakkal hozták létre a leszorítóerőt, ami az aszfalthoz préselte a kocsit, ám ez – főleg a hátsó szárny esetében – komoly légellenállást is jelentett, a mérnököknek pedig folyamatosan a leszorítóerő, tapadás, ellenállás adott pályára tökéletes kiegyensúlyozására kellett törekedniük.

Aztán a Lotusnál rájöttek, hogy más módon is létre lehet hozni a leszorítást, méghozzá a Venturi-elvet kihasználva, mert így az autó légellenállását alacsonyabban tartva is megvolt a kellő leszorítóerő. A Venturi-elv nem más, mint hogy egy csőben áramló folyadék (vagy levegő) a cső leszűkülése esetén a Bernoulli-törvény értelmében felgyorsul, ezáltal lecsökken a nyomása, majd a cső újbóli kitágulásával lelassul, nyomása viszont visszanő. (Ezt nagyjából így kell elképzelni:)

Screenshotter--HowF1s2021groundeffectdiffersfromitsfearsomeprede

Fotó: YouTube / Chain Bear F1

Ha ezt az autó körül áramló levegő kapcsán vizsgáljuk, akkor az autó alatt – megfelelő csatornákba – terelt levegő felgyorsulhat, ezzel a nyomása csökken, és lényegében az aszfalthoz szívja az autó alját. Hogy ez megfelelő hatékonyságot érjen el, úgynevezett szoknyát kapott az autó az oldalán, hogy ott ne szökjön ki a levegő, és végig egy csatornában maradjon az autó […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/sport/forma1/2019/11/09/forma-1_2021-es_szabalyok_ground_effect_jobb_versenyek/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Visszavonul a 66-szoros olasz válogatott, Riccardo Montolivo

Bejelentette visszavonulását Riccardo Montolivo, az AC Milan és az olasz válogatott korábbi futballistája, írja az …