2019. augusztus 23., péntekMa Bence napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 327,00 Ft | USD: 295,00 Ft | CHF: 300,00 Ft
2019.08.23. Bence Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 327,00 Ft | USD: 295,00 Ft | CHF: 300,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Rajzolt pénisszel üzent Warhol a jövőnek a Holdon

Hirdetés

Rajzolt pénisszel üzent Warhol a jövőnek a Holdon

Mit tennénk, ha egyetlen aprócska, néhány milliméteres rajzban kéne elmondanunk, amit fontosnak tartunk megörökíteni az emberi civilizációból? Mi lenne az az egyetlen motívum, amit hátrahagynánk egy földönkívüli civilizáció számára egy másik bolygó felszínén? Ami ott akkor is megmaradna, ha a Földön minden élet, minden szépség, minden emberi alkotás semmivé válna, és örökre hirdetné, hogy valaha létezett emberiség?

Hirdetés

Legyen mondjuk egy pénisz!

Andy Warhol, 1960-as évek legfelkapottabb amerikai pop-art művésze ezt a választ adta a kérdésre, amit a történelem feltett neki, és kétségtelen, hogy érvényesebb megoldást nehéz lenne találni kozmikus filozófiai problémákra.

Mindezt a Holdmúzeum 1969 túlzás nélkül elképesztő sztorijából tudjuk, amit a holdra szállás 50. évfordulója alkalmából egy szokatlan kiállítás mesél el az óbudai Vasarely Múzeumban. Nemcsak ezt persze, mert a Hold témája a kezdetektől foglalkoztatta a művészeket, és ahogy tudományos felfedezések egyre közelebb hozták az égitestet, úgy nőtt az ezzel foglalkozó, az űrkutatás eredményei által inspirált alkotások száma is.

A holdra szállás első látásra olyan témának tűnik, amivel egy természettudományos múzeumnak kellene foglalkoznia, de a Vasarely tárlata már az első néhány lépés után igazolja Orosz Márton kurátori koncepcióját: bőven van ezen a téren mit bemutatnia egy képzőművészettel foglalkozó intézménynek is, csak fel kell túrni hozzá kevésbé ismert, de a korszellemet tükröző sztorikat és műveket. Ezek többnyire nem klasszikus képzőművészeti remekművek, mint a Mona Lisa, hanem olyan tárgyak, videók, konceptuális műalkotások és egyéb fura holmik, amik a történetükkel együtt, a történetüktől válnak igazán izgalmassá.

És így érünk vissza Warhol stilizált pöcsrajzához, ami kétségtelenül szintén nem egy Mona Lisa, viszont állítólag valóban feljutott a Holdra.

És ez azért elég menő, bár nem biztos, hogy igaz.

Ma már szinte felfoghatatlan, hogy a korabeli közvélemény milyen felfokozott érdeklődéssel követte az űr meghódításáért folytatott versengést az 1960-as években, és milyen izgalmat váltott ki az Apollo-11 sikeres küldetése 1969. július 20-án. A művészek keresték a módját, hogyan reagáljanak a történelmi eseményre, és az egyik lehetséges választ abban találták meg, hogy az ember után egy műalkotást is érdemes lenne eljuttatni a Holdra. Ilyesmiről már a holdra szállás előtti évtizedekben is többen álmodoztak, de most már technológiai akadálya sem volt, csak annyi kellett hozzá, hogy a következő misszió otthagyjon egy műtárgyat az égitest felszínén. 


Andy Warhol rajza a Holdmúzeum 1969-en, a hivatalos magyarázat szerint A és W kezdőbetűk kalligrafikusan összevonva


15

Andy Warhol “kalligrafikus monogramja” a Holdmúzeum 1969 táblácskáján. Rossz az, aki rosszra gondolGaléria: Holdmúzeum 1969(Fotó: Vasarely Múzeum)

Egy ilyen műtárgy sorsa minden földi műalkotásétól különböző, hiszen a fennmaradása évmilliókig biztosított. Bármi, amit az emberiség a Hold felszínén hagy, valószínűleg ott lesz akkor is, amikor a Földön már nem lesz élet – és ha egyszer egy másik civilizáció rátalál, tudni fogja, hogy a Naprendszernek ebben a zugában valaha értelmes lények éltek. Egy ilyen műalkotás túlzás nélkül az örökkévalóságnak készül.

A rejtélyes John F.

Valami hasonló járhatott Forrest Myers amerikai szobrász fejében, aki elhatározta, hogy megragadja következő holdutazás kínálta alkalmat. Az Apollo-12 még abban az évben, novemberben útnak indult a Hold felé. A NASA némi tanakodás után nem mondott igent Myers ötletére, ezért kerülő utat keresett – felcsempészte a műtárgyat az Intrepid nevű holdkompra. Egy Fred Waldhauer nevű űrkutatási mérnök összehozta a szobrászt a holdkompot gyártó Grumman Aircraft nevű cég egyik mérnökével, aki vállalta, hogy a művet elrejti a járművön. A kilövést követően jött is egy távirat a Cape Kennedy Űrközpontból:

Bent vagytok. Teljesen oké. Minden működik

Az aláírás csak ennyi volt: John F.



15

A rejtélyes telegram John F-től. “Fent vagytok. Minden ok”Galéria: Holdmúzeum 1969(Fotó: Vasarely Múzeum)

Az egész történetet csak a küldetés sikeres befejezése, az űrhajó visszatérése után mesélte el Myers a The New York Times újságírójának, Grace Gluecknek, aki a lap 1969. november 22-én megjelent számában elmesélte a sztorit, és egy fotón bemutatta a műtárgyat is. Ez a körülményekből fakadóan aprócska volt, egy 1,4 x 2 centis kerámialapocska tantalum-nitrid film bevonattal, rajta hat apró rajzocskával, amit a kor vezető New York-i művészei készítettek.

Myers Andy Warholt, Claes Oldenburgot, Robert Rauschenberget, David Novrost és John Chamberlaint kérte fel, hogy rajzoljanak valamit, majd a sajátjával együtt összesen hat rajzot arányosan lekicsinyítve felvitték a számítástechnikában használt kerámialapocskára. Mindez már eljárásilag is nagyon modern volt, mondhatnánk, űrkorszaki. Oldenburg egy stilizált Mickey egeret, Rauschenberg egy szabad kézzel húzott vonalat, Novros egy fehér vonalakkal megosztott fekete négyzetet, Chamberlain és Myers egy-egy geometrikus mintát rajzolt, Warhol pedig… Glueck cikke szerint nevének kezdőbetűit egy kalligrafikus ábrán.

Hogy ez az összekapcsolt A és W hogy festett, azt a The New York Times 1969-es olvasói nem láthatták, mert pont úgy sikerült lefotózni a kerámialapot, hogy Glueck ujja letakarta a bal felső sarokban lévő ábrát. A 60-as évek modern és lázadó volt, tombolt a szexuális forradalom, dörömbölt Woodstock – de azért egy rajzolt fasz sok volt a tekintélyes lap szerkesztőinek. 

Aki viszont most elmegy a Vasarely Múzeumba, az […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2019/07/20/warhol_holdmuzeum_1969_holdra_szallas_muveszet_vasarelly_forrest_myers/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az Országos Széchényi Könyvtár élére tért vissza a fideszes kultúrharc egyik áldozata

Az Országos Széchényi Könyvtár élére tért vissza a fideszes kultúrharc egyik áldozata

Hammerstein Juditot bízza meg az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatói feladatainak ellátásával Kásler Miklós, az emberi …