2018. október 15., hétfőMa Teréz napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 280,00 Ft | CHF: 283,00 Ft
2018.10.15. Teréz Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 280,00 Ft | CHF: 283,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Mit keresett a nagyszínpadon Lana Del Rey?

Hirdetés

Mit keresett a nagyszínpadon Lana Del Rey?

Úgy tűnik, rengeteg embert érdekelt. A rajongók, akik az énekesnő miatt vették meg a pénteki jegyet, jól jártak, a többiek pedig azon gondolkodhattak, hogy miért lett mindenkinek ilyen rossz kedve, amíg ők sörért mentek. Gondoljunk bele: 21:30-kor felmegy egy énekesnő a színpadra és másfél órán át egymáshoz nagyon hasonló, szomorkás, andalgós dalokat ad elő, olyanokat, amelyek hangulatukban, előadásmódjukban a 70-es évekbe próbálják visszareptetni a közönséget. Ez nem egyértelműen szuperprodukció egy vezető fesztiválon.

Szóval mit keresett mégis a nagyszínpadon Lana Del Rey?

© Túry Gergely

Hirdetés

Valószínűleg ilyesmi járt a fejében a koncert negyvenedik percében mellőlem távozó srácnak is, amikor azt kiabálta a haverjának, hogy

az a csaj, akinek ez tetszik, az engem nem érdekel.

Pedig biztosan nem most szembesült azzal, hogy a koncert első felében a technikával bajlódó énekesnő a világ egyik első számú előadója. Sőt el kell keserítsem, sokan vannak még, akiknek ez tetszik. Olyannyira, hogy a zeneiparban mostanra átvette a hatalmat a chill.

© Túry Gergely

A rövid válasz tehát a fenti kérdésre, hogy Lana Del Rey azért lépett fel a 2018-as Sziget fesztivál egyik prime-estéjén, mert Ed Sheeran nem ért rá. A hosszabb választ pedig megadhatják például egy Robin James nevű amerikai filozófia professzor kutatásai. Ezek arról szólnak, hogy a 2010-es évekre a YOLO korszak csúcsra ért. A különböző elektronikus zenék népszerűsége és a hozzájuk kapcsolódó életforma, a mértéktelen partik korszaka leáldozóban. Hódít a lassabb tempó, az énekes dalok, a nyugodt dallamok. Ki gondolta volna, hogy David Guetta, és Avicii ütemei után a karácsonyfánál jófejkedő Ed Sheeran pörög majd a YouTube diszkókban? Mennyire volt valószínű, hogy menőbb lesz a Xanax az MDMA-nál? James szerint ez azért van, mert a világ kiszámíthatatlanabb lett azóta, és benne a zene már nem a féktelenkedés eszköze, amely kiszakít a megszokott, unalmas hétköznapokból, hanem a nyugalomé, menedék az állandóan változó hétköznapokban és a fenyegető világban.

© Túry Gergely

Bizonyos értelemben tehát Donald Trump hozta el nekünk a saját nemezisét, az amerikai vidéken felnőtt 33 éves énekesnőt, akinek van saját terméke is a nyugi-franchiseban. Ez a „Hollywood sadcore”. Ez nézett ki olyan furán a Nagyszínpadon péntek este. A Sziget ugyanis megugrotta, hogy elhozzon Budapestre egy igazi nagymenőt, de Lana Del Rey nem a Sziget nagyszínpadára való. A Lust for Life című albumával, pályáján negyedszer turnézó énekesnő amúgy is arénákba szánta ezt a produkciót és a dél-amerikai Lollapaloozák és egy cseh fesztivál kivételével stadionokban adta elő. A most, a Burn to Die után látott szelfizés közben például itt Budapesten tényleg meghalt a show, míg az aréna helyszíneken az ilyen elemek sokkal inkább bevonják a közönséget a koncertbe.

© Túry Gergely

A  színpadkép a pálmafás, tengerpartos tapétákat idézte. Ezek azok, amelyek a 90-es években minden balatoni nyaraló hálójában ott voltak. A mini Kaliforniát arra használta az énekesnő, hogy néha leüljön a kirakott nyugágyba és hintázzon a néha belógatott hintán. Ismét csak azt kell mondanom, hogy az elérhető videók alapján ez is jobban működött az aréna koncerteken. Többet és kreatívabban használhatta a színpadot Del Rey és nézőket is vendégül látott benne. Itt a Szigeten úgy tűnt, hogy teljesen esetleges, épp mit csinál az adott színpad elemmel. A koncert nagy részében fekete-fehér vizuál pedig egyáltalán nem töltötte be a szerepét. A nagyszínpad rikító pirosa és a rendelkezésre álló fények miatt egyszerűen nem működött, hogy a melankóliát látvánnyal is turbózzák.

© Túry Gergely

A LA to the Moon című turné utolsó állomása volt Budapest, az énekesnő meg is köszönte a csapatának az egész éves munkát a budapesti színpadon. A setlist gerincét adó Lust for Life c. albumon már-már vidám, bizakodó dalszövegek vannak, ám a zene hangulata továbbra is a szomorkás amerikai vidéket idézik. Akik nem ismerték, vagy nem erre számítottak, a koncert felénél elkezdték elhagyni a terepet, mások úgy hallgatták, ahogyan a produkció valójában megkívánta: ülve.  A koncert tér hátsó átjárója előtt így is szorosan kellett álldogálnia az embereknek. Nekik mindent megadott Lana Del Rey, amiért jöttek. A kezdeti technikai probléma (valószínűleg nem hallotta magát a fülesben) után például egyszál gitárral énekelt el egy dalt, amíg a stáb orvosolta a kábelek hibáit. Ez nagyon profi volt, mint ahogy a teljes koncert is azt hozta, amit vártak tőle azok, akik ismerik a zenéjét.

Egy igényes, de szomorú, hetvenes évekbeli amerikai filmet.

Forrás: http://hvg.hu/kultura/20180811_Mit_keresett_a_nagyszinpadon_Lana_Del_Rey#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2018_8_11

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

 Hatalmas tévedés, hogy Mohácsnál nem volt ott mindenki, akinek ott kellett lennie

Hatalmas tévedés, hogy Mohácsnál nem volt ott mindenki, akinek ott kellett lennie

HVG: Nagy szenzációkat ígér a mohácsi csatát vizsgáló kutatócsoport. Csak nem az derül majd ki, hogy megnyertük …