2019. március 19., keddMa József napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 314,00 Ft | USD: 276,00 Ft | CHF: 276,00 Ft
2019.03.19. József Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 314,00 Ft | USD: 276,00 Ft | CHF: 276,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Fehér Balázs Benő: Az előadásunk arról szól, mi történik, ha elveszik a szabadságunkat

Hirdetés

Fehér Balázs Benő: Az előadásunk arról szól, mi történik, ha elveszik a szabadságunkat

HVG: Rendez, de nincs rendezői diplomája. Nem hiányzik?

Fehér Balázs Benő: Az élet hozta így. Amikor először jelentkezhettem volna rendezőosztályba, még nem volt ilyen ambícióm Zsótér Sándor és Zsámbéki Gábor másodéves színésznövendékeként. Öt évvel később a felvételi idején a Katonában dolgoztam az Emília Galottin. Jó lenne visszatérni a tantermekbe, jeleneteken kísérletezni hajnalig, de öt év sok lenne, és a szakmából is kiesnék. Azt gondoltam, a nehezebb utat választom, és a munka mellett tanulok.

HVG: Névjegyét Csehov Sirályával 2015-ben tette le. Tipikus „így jöttem” darab. Zsótér Sándor és Ascher Tamás röviddel utána elkészítette a saját verzióját. Párbeszédbe léptek az előadások?

© Fazekas István

Hirdetés

F. B. B.: Az egyetem zárt világa után ez volt az első munkám. Újszerűen akartam hozzányúlni, de nem jutottam elég mélyre. Csehov együttérzően szereti a figuráit. Én meg olyan Sirályt rendeztem, amelyben nem vettem őket komolyan, cinikus voltam velük, ebben tévedtem. Egyszerűsítettem a szereplőket, véleményeztem őket, ahelyett hogy bonyolult, szánandó, szerethető embereket ábrázoltam volna.

HVG: Mit gondol arról, hogy kifejezésformáját többször hasonlították Zsótér Sándoréhoz?

F. B. B.: Osztályfőnökeim a mestereim. Felhívom őket, eljárnak az előadásaimra, érdekel a véleményük. Zsótér Sándor rendezése szembemegy a sablonos szerepelemzéssel, stilisztikával, esztétikával, színészvezetéssel, a látszat ellenére mélyen érzelmesek az előadásai, és képes a megújulásra. Zsótér-tanítványként én is rengeteget foglalkozom a nyelvvel, azzal, hogy a színész értse, mit mond ki a színpadon, és azt is, hogy miért mondja. Én sem szeretem az álszenvedélyt, sokszor látom, hogy a színészek úgy tesznek, mintha misztikus érzelmi állapotba kerülnének, de nem értik a szöveget, és a testüket sem uralják. Minden mondatnak, hangsúlynak és gesztusnak jelentősége van. Azt az igényt próbálom felkelteni bennük, hogy ezekre figyeljenek. Az agyuk dolgozzon, az jó eséllyel beindítja a lelküket és a szexust – ez amúgy Zsótér-tanítás, ahogy az is, ha nem tekintik saját ügyüknek a szerepet és az előadást, akkor jó iparosnál nem lehetnek többek.

HVG: Ezt a módszert színészként is használja?

F. B. B.: Erre lettem trenírozva. Évekig elégedetlen voltam magammal színészként, feladatom sem igazán volt. Az Alföldi-előadásokban rutint szereztem, és a mögé bújtam, hogy én biztosan jobb instrukciót adnék magamnak. Bodó Viktortól kaptam az első nagy szerepet. Rájöttem, hogy színészként nem az a feladatom, hogy megkérdőjelezzem azt a formát, amit a rendező kitalál az előadáshoz, hanem a szerepemet a megadott játékmódban minél pontosabban megformáljam.

© Fazekas István

HVG: Rendezései az identitáskeresésről szólnak, és mindegyik személyes módon közelít a világhoz.

F. B. B.: Önmagát kereső nihilista fiú A fura, aki a legmenőbb akar lenni a világon. Volt időszakom, amikor ez volt jellemző rám, ezért is akartam erről előadást csinálni. A játékos egy nagymamáról szól, aki megharagszik a családjára és elveri az összes pénzét, de egy lányról is, aki anyagilag ki van szolgáltatva a férfiaknak, ettől szenved, meg egy szenvedélyes fiúról, aki nem szeret dolgozni. A nyíregyházi A balek rendezésénél tapasztaltam, milyen, ha nem én választok darabot, hanem felkérnek rá, és így kell megtalálni a kapcsolódási pontokat – ezt szintén élveztem.

Több pilléren

A hódmezővásárhelyi születésű, 27 éves színész-rendezőt 2009-ben elsőre felvették a Színművészeti Egyetem színész szakára, és Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor tanítványaként 2014-ben végzett. Rendezői készségét egyetemi évei alatt felvillantotta a Bűn és bűnhődés, a Hitgyógyász és a Tajtékos napok előadásaiban. Azóta rendszeresen kap felkéréseket, négy év alatt hét premierje volt. Színészként a Kultúrbrigád színházi közösség tagja, Alföldi Róbert több előadásában – Makbett; Egy, kettő, három; Lear király – játszott. Az Őrült nők ketrecében a házasodni készülő fiú alakításában egy előadás önmagán túlmutató botrányos sikerét is megtapasztalta. Az országos ismertséget az Egynyári kaland tévésorozat amorózó Ákosaként szerezte. A korrupciót kifigurázó, Bodó Viktor rendezte Krakken művelet titkárát alakította. Decemberben színészként a Tizenkét dühös ember és a Doboz előadásokban szerepelt, az utóbbiban színinövendék öccsével, Fehér Andrással együtt. Legutóbbi rendezése, a Mi és ők után a Tháliában A kulcslyukon át című darabot, az Átriumban a Tonio Krögert állítja színpadra.

HVG: A Mi és ők a 2004-es beszláni túszdrámát gyerekszemszögből dolgozza fel. Az előadás óhatatlanul politizál.

F. B. B.: A téma alkalmas arra, hogy pártpolitikát csináljanak belőle, de ezt elkerültük. A darabot gyerekközönségnek írta Carly Wijs holland írónő, színésznő, és egyik célja az volt, hogy ne higgyenek el mindent, amit a média valóságként tálal. A mi előadásunk felnőtteknek szól, arról, mi történik, ha korlátozzák vagy elveszik a szabadságunkat. Ez a túszdrámában egyértelműen megjelenik. A terrorizmusra civilként csak úgy tudunk reagálni, ha beszélünk róla, ezzel feloldjuk a félelmünket, amit egyébként ki tudnak használni, és meg is teszik. Nem direkten, de ilyen értelemben politizálunk, mert ezt a félelmet nem erősíteni, hanem enyhíteni akarjuk. Rendezői kihívás a szöveg gyermeki gondolkozást bemutató bájának megőrzése volt anélkül, hogy átmenne giccsbe.

© Fazekas István

HVG: Milyen a mai színházi alkotók pályakezdése; a nagy presztízsű egyetem garancia bármire is?

F. B. B.: Az egyetem elsősorban állóképességet ad. Nehéz lenne az öt év tapasztalata nélkül színházat csinálni. Amikor bekerülsz, azt hiszed, a legmagasztosabb szakmát választottad, de rájössz, hogy ugyanannyi száraz gyakorlást kíván, mint bármelyik másik, ha nyugodt lelkiismerettel akarsz aludni. Nem garancia semmire, ha felvesznek, és az sem, ha elvégzed. Nem csak a tehetségen és nem csak a talpraesettségen múlik, annál is kevésbé, mert a mainstream színházak előadásai egyre kommerszebbek, bátortalanabbak, az igazi színészegyéniségek pedig nehezen jutnak helyzethez. Zsámbéki Gábor azt mondta, a pályakezdés első öt éve vízválasztó lesz.

HVG: Ezt, úgy tűnik, jó eredménnyel teljesítette. A legsikeresebb fiatal rendezők között tartják számon. Elégedett?

F. B. B.: Korábban rajtam volt a nyomás, hogy ha nem sikerül jól egy bemutató, talán nem kapok több lehetőséget. Most sok helyre hívnak, a következő évadot előre látom, ezért nyugodtan és szabadon dolgozom. Lehetnék elégedett. A negatív kritika megráz, hiába sejtem, mit rontottam el, a jót viszont fenntartásokkal fogadom, annyi rossz előadásról olvasok méltató írásokat. Ki kell választani azt a pár embert, akinek adhatok a véleményére. Nekem vannak ilyenek.

Forrás:
http://hvg.hu/hvgfriss/2019.02/201902__feher_balazs_beno_szinesz_rendezo__alszenvedelyrol_rutinrol__nincs_garancia#rss

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

 Van egy kis problémánk Jázmin hercegnővel az Aladdin új szinkronos előzetesében

Van egy kis problémánk Jázmin hercegnővel az Aladdin új szinkronos előzetesében

Kijött az élőszereplős Aladdin második szinkronos előzetese. Ebben Dzsinni herceggé változtatja Aladdint, legalábbis a ruháit; …