2019. május 19., vasárnapMa Ivó, Milán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
2019.05.19. Ivó, Milán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / A Z generáció megteremti a saját sztárjait, majd fel is falja őket

Hirdetés

A Z generáció megteremti a saját sztárjait, majd fel is falja őket

Már ezerszer elmondta mindenki, hogy az internet alapjaiban változtatta meg a zenefogyasztási szokásainkat azzal, hogy fizikai adathordozók és lejátszók helyett ma már bármit, bárhol, bármennyiszer meg tudunk hallgatni. Azonban hiába nyitott új utakat a 2000-es években a MySpace, az iPod-forradalom és a torrentezés, valami még évekig nem tűnt el a zeneiparból: ez pedig az olyan közvetítők szerepe, mint a zenei újságírók, rádiós és tévés szerkesztők, nagy kiadók vagy a lemezboltok. A zeneipar dinoszauruszai látszólag alkalmazkodtak a trendekhez, azonban egyre valószínűbb, hogy elkéstek, és erről ki más tehetne, mint az a Z generáció (tehát az 1995-1996 után születettek), akik már tényleg beleszülettek az internet, a közösségi média és a streaming világába.

Ez a korosztály az első, amely képes komplett popsztárokat, színtereket, műfajokat kitermelni a digitális világból úgy, hogy abba gyakorlatilag nincs beleszólásuk a szórakoztatóipar korábbi ízlésformálóinak és sztárcsinálóinak.

Hirdetés

A Z generáció már most elkezdte feje tetejére állítani a popipart, és nagyon úgy tűnik, hogy a következő nagy világsztárok előbb fognak mémoldalakat üzemeltetni, mint demókat küldözgetni a kiadóknak.

Az ember hajlamos elhinni, hogy régen minden sokszor egyszerűbb volt, és ezt gyakran a zeneiparra is értik. Az előadó vagy zenekar felvette valahol a zenéjét, azt bakelitre, kazettára vagy cédére rögzítették, majd a menedzser, a kiadó vagy maga az együttes megpróbálta valahogyan benyomni a rádiókba. Ha már a rádióban rotációba került, és ne adj’ isten a különböző zenei magazinok is sokat és jókat írnak róla, akkor jöttek a lemezeladások, a kiadós megkeresések, egyre több koncertfelkérés, és vagy befutott ezzel a produkció vagy nem. Később ez kicsit változott a zenei tévécsatornák megjelenésével, majd az mp3-ak és az online zeneblogok felfutásával vált egyre kevésbé lineárissá az iparág. 2019-ben viszont már elérkeztünk oda, hogy

nincsenek zenei tévék, a fizikai adathordozók egzotikummá marginalizálódtak, a kocsin kívül alig hallgatunk rádiót, és az embernek már mp3-at sem kell letöltenie ahhoz, hogy digitálisan fogyaszthassa a zenét.

Hova fog ez vezetni?


Bad Bunny élő koncertje a Madison Square Garden-ben 2019. április 27-én


12

Bad Bunny élő koncertje a Madison Square Garden-ben 2019. április 27-énGaléria: Z generációs sztárok(Fotó: Steven Ferdman / Getty Images Hungary)

Az internettudatos popsztárok

Nagyon fontos rögzíteni, hogy ma még azért egy Sziget-, Coachella- vagy Glastonbury-nagyszínpadon ritkán látni Z generációs előadót, és a nagy pénzeket továbbra is azok a produkciók csinálják, amik a tradicionális zeneiparban szocializálódtak. Legyen szó a veterán Rolling Stonesról, az Arctic Monkeysról, Eminemről, Lady Gagáról vagy Adele-ről, korunk A-listás előadói még az Y generációhoz is csak elvétve kapcsolódnak. Azonban itt jön képbe a New York Times tavalyi nagy visszhangot kiváltó kutatása, amelyben a Spotify adatai vizsgálva sikerült megállapítaniuk, hogy

felnőtt életünk ízlését azok a zenék határozzák meg, amelyeket tinédzserként hallgattunk.

A kutatás szerint a férfiak zenei érdeklődése 13 és 16 év között a legélénkebb, a nőknél a 11 és 14 év közti időszak a legfontosabb. Ennél is érdekesebb, hogy megnézték, mi a felhasználók kedvenc száma, és ez alapján megállapították, hogy a férfiak 14, a nők 13 évesek voltak, amikor megjelent a kedvenc daluk. Ez a különbség a kutatás szerint azért van, mert a nők hamarabb átesnek a pubertáson. És hogy ez miért fontos? Mert ebből is kiderül, hogy amióta világ a világ, mindig a tinik azok, akik mindenki előtt képesek megmondani, ki lesz a következő nagy világsztár, akiken a kiadók majd dollármilliókat tudnak keresni. Csak amíg régebben sikítozó rajongókon keresztül lehetett érzékelni egy produkció sikerét, ma a közösségi oldalaknak sikerült megtalálni a népszerűség mértékegységét, amit hol lájknak, hol followernek, hol pedig view-nak hívnak.

Ilyen szempontból a zeneipar sokkal átláthatóbb, mint valaha. Ott van a nézettség a Youtube-videó alatt, magáért beszél. Lehet látni, kit mennyien követnek Instagramon, Twitteren, vagy hány lájkja van valakinek Facebookon. Mága-módszer ide vagy oda, soha nem lehetett ennyire egyértelműen megmondani egy emberről, hogy ismertnek számít-e vagy sem. És itt jön képbe a popzene.

Eredetileg a nemrég remek albummal berobbanó, mindössze 17 éves Billie Eilish-ről akartam írni egy cikket, és miközben próbáltam hozzá hasonló Z generációs ifjú sztárnövendékeket keresni, egy ismerős mintára lettem figyelmes:

a többség már bőven azelőtt ismert volt, hogy komolyabban zenélni kezdett volna.


Billie Eilish a 2019-es Coachella Valley Zene és Művészet Fesztiválon, Indióban 2019. április 20-án


Billy Ray Cyrus (b) és Lil Nas X a Stagecoach Fesztivál backstage-ben Indióban 2019. április 28-án


Kevin Abstract (jobbra) a Brockhampton tagja, az Austin City Limits zenei fesztiválon 2018. október 5-én


12

Billie Eilish a 2019-es Coachella Valley Zene és Művészet Fesztiválon, Indióban 2019. április 20-ánGaléria: Z generációs sztárok(Fotó: Rich Fury / Getty Images Hungary)

Össze is szedtem pár ilyen előadót és formációt:

  • Billie Eilish
  • Lil Nas X
  • Bhad Babie
  • XXXTentacion és Lil Peep
  • Tekashi 6ix9ine
  • Bad Bunny
  • BTS
  • Lil Xan
  • Brockhampton
  • Matt Ox

Ja, hogy ezeknek a nagy részéről soha életében nem hallott? Nem önben van a hiba, hanem egyszerűen arról van szó, hogy a Z generáció saját sztárjai nem az évtizedeken át kitaposott ösvényen jutottak el a népszerűséghez, hanem a modern technológiai vívmányokat kihasználva saját utat törtek maguknak.

Mi is megírtuk például annak a Lil Nas X-nek a történetét, aki egy country-trap dallal teljesen a feje tetejére állította Amerikában a country világát, amikor a műfajt újhullámos hiphoppal keverte. Azonban Lil Nas X-ről kiderült, hogy nemcsak egy szerencsés srác, aki véletlenül megírta élete slágerét, hanem egy olyan 20 éves atlantai fiatal, aki egy szűkebb közegben már korábban is ismert volt. Lil Nas X-et már 16 évesen felkapták, mert népszerű paródiatwittert üzemeltetett Nicki Minaj rapperről, majd szintén Twitteren fejlesztette ki a saját kis KJK-szerű játékát. Végül a rajongói vették rá, hogy kezdjen el zenélni, hogy aztán a Soundcloudon, illetve egy tinik körében népszerű applikáció, a korábban Music.ally-ként ismert TikTok egyik mémjére reflektálva megcsinálja az Old Town Road nevű dalt, ami mára gigaslágerré nőtte ki magát.

Se kiadó, se menedzsment, se PR-ügynökség, semmi. Csak Twitter, Soundcloud, Youtube és TikTok. Sőt, igazából még a szándékosságot sem lehet felfedezni a srácban, hogy ő többet akart volna, mint pár lájkot meg követőt.

Lil Nas X pedig április 16-án megdöntötte Drake rekordját. Egy hét alatt 143 milliószor játszották le online az Old Town Road-ot, ami abszolút rekord. Vagy ott van Tekashi 6ix9ine, az elmúlt évek egyik legfelkapottabb rappere, aki többek között fegyveres rablás, drogkereskedés és lövöldözés miatt kerülhet rácsok mögé.

Polgári nevén Daniel Hernandez 18 évesen kezdte el feltöltögetni az első számait, és már egy kisebb követői bázist is kialakított magának, mire 21 évesen igazán felkapták. Azonban Hernandez raptehetsége önmagában kevés lett volna ahhoz, hogy igazán nagy sztár lehessen. Az áttörést az hozta meg, hogy baromi népszerű mém lett egy Instagramra feltöltött fotójából 2017 nyarán. Ha megnézzük a képet, nem véletlenül.

bd9.png

Hernandez pedig pillanatokon belül a legforróbb név lett az amerikai és nemzetközi trapszíntéren úgy, hogy máig nincs olyan kiadója, mint a Sony vagy a Universal, miközben van videója, amit már majdnem egymilliárdszor láttak a Youtube-on.

Szintén hasonlóan érdekes a Brockhampton “fiúcsapat” története. Jelenleg ők az egyik legnépszerűbb amerikai rapkollektíva, mintha a Wu-Tang Clant újra összerakták volna 20 éves kertvárosi hülyegyerekekből, akik imádnak gördeszkázni és Backstreet Boyst hallgatni. A formáció alapból az interneten alakult meg, méghozzá Kanye West egyik rajongói oldalának fórumán. A rapcsapat ma már több mint egy tucat tagból áll, köztük vannak olyanok, akik nem is találkoztak egymással azelőtt, hogy a rajongói fórumon beszélgetni kezdtek. Olyannyira, hogy a Bearface névre hallgató tagjuk egyenesen Észak-Írországból költözött Texasba csak azért, hogy a zenekar teljes jogú tagjává váljon.

A Z generáció esetében a hiphop, pontosabban annak az újgenerációs, trapes változata kifejezetten népszerű, amit jól jelez a hisztéria, ami Lil Peep, majd XXXTentacion halálát követte. Lil Peep drogtúladagolásban halt meg 2017-ben, XXXTentaciont pedig tavaly nyáron lőtték agyon egy rablótámadásban. Előbbi 21, utóbbi mindössze 20 éves volt. A két rappert nemcsak korai haláluk kötötte össze, hanem az is, hogy rapzenét olyan irányokba vitték el, amit egy old school hiphophoz szokott ember joggal nevezhet unortodoxnak. Peep gyakorlatilag poppunkkal és emóval keverte a zenéjét, X pedig nagyon sok inspirációt merített a metálból és más keményebb műfajokból.

Ahogy 6ix9ine, úgy XXXTentacion és Lil Peep is elképesztően hűséges, javarészt tinikből álló rajongói bázist alakított ki maga körül, folyamatosan tartották a rajongóikkal a kapcsolatot Instagramon, és sokkal személyesebben kezelték a követőiket, mint mondjuk a ’90-es évek rapsztárjai. Mindketten a Soudcloudon és más közösségi felületeken szereztek egyre nagyobb bázist maguknak, és más rapperekkel közreműködve építgették a karrierjüket. Nagyon jól mutatta a durva generációs szakadékot a Z és a többi korosztály között, hogy Peep és X csak a haláluk után tudtak igazán eljutni olyan emberekhez, akik nem pörgetik a Soundcloudot minden nap. Miközben még az Index újságíróinak többsége sem hallott soha egyik rapperről sem, a Margitszigeten több tucat fiatal gyújtott mécsest XXXTentacion halála miatt, előtte pedig Lil Peepre emlékeztek meg magyar fiatalok például Baján. Hogy a fenébe lehet, hogy ekkora hatású előadók már el sem jutnak az idősebb korosztályhoz?

ez az internetes buborékjelenségnek köszönhető.

Erről korábban mi is írtunk az Indexen, miszerint ez a korosztály egy olyan digitális térben él, amelyet az idősebbek nem ismernek, és nem értenek meg. Nemrég az öregnek egyáltalán nem mondható Fluor nyilatkozta azt a 24-nek, hogy a baromi népszerű TikTok nevű applikációt már se ő, se Marsalkó Dávid – akivel kb. egyidősek – nem igazán értik, pedig tudják, hogy mennyire fontos platform most ez a zenében a fiataloknál. Jól mutatja a generációs szakadékot, hogy miközben még a fiatal magyar popsztároknak is túl új a TikTok, addig például a hazai Youtube egyik legnépszerűbb előadója, Lil G ugyanezen a platformon 228 ezer rajongóval bír, posztjaira 5 millió szívecske érkezett, és átlagban 10-20 ezren lájkolják a rövidke kis videóit, amelyek sokszor már nemcsak szimpla tátogások, hanem promóciós posztok például egy új klipjéről vagy az Instagram-profiljáról.

De lehetne mondani a zeneileg elég elhanyagolható, mégis állati népszerű Szabyestet is, aki a magyar tinik körében iszonyatosan népszerű Ask.fm felületén lett ismert figura, majd onnan lett influenszer és popénekes. Ez annyira nem egyedi jelenség már, hogy a világ leggyűlöltebb, de egyben legsikeresebb influenszerei, a Logan testvérek szintén videós marháskodással és más baromságokkal kezdték a karrierjüket, majd ismertségük csúcspontján zenei karrierbe kezdtek. Az, hogy nem tudnak énekelni, nincs zenei képzettségük, gyakorlatilag egyáltalán nem számít, hiszen az autotune és az online fellelhető produceri oktatóvideók végtelen tárházának köszönhetően egy kis pénzzel, kitartással és tehetséggel bárkiből lehet rappert vagy énekest csinálni. Biztos emlékszünk még arra, amikor Paris Hilton, az egész Kardashian-féle influenszervilág prototípusa kitalálta, hogy akkor most ő énekesnő lesz, mennyire kínos dolgok sültek ki belőle. Ma viszont Logan és Jake Paul simán össze tudnak rakni egy olyan popszámot vagy trapdalt, ami egyáltalán nem lóg ki a nagy átlagból. A klipjeik nézettsége pedig külön-külön is több százmilliós, és nem azért, mintha annyira jók lennének, hanem azért, mert olyan rajongói bázisuk alakult ki az influenszerkarrierjük alatt, hogy bármit csinálnak, mindenképp lesz rajta 50-100 millió megtekintés.

Vagy ott van a még mindig csak 16 éves Danielle Bregoli, ismertebb nevén Bhad Babie, aki szó szerint egy mémből lett rapsztár. Bregoli a Dr. Phil nevű Mónika show-szerű tévéműsorban <a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/zene/2019/05/15/bts_billie_eilish_pop_lil_xan_internet_z_generacio/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Díjat nyert Nemes Jeles László filmje Cannes-ban

Díjat nyert Nemes Jeles László filmje Cannes-ban

Nemes Jeles László Napszállta című filmje nyerte el a France Culture francia kulturális közrádió diákzsűrijének …